YouTube (יוטיוב), אתר שיתוף הווידאו מבית גוגל (Google) שלפי נתונים שפורסמו לאחרונה הוא כנראה השירות המקוון הפופולרי ביותר בישראל, החל בניסוי מצומצם, לפי הגדרת החברה, להפחתת כמות המשתמשים שמצליחים לצפות בסרטונים ללא פרסומות באמצעות התקנת תוספות וחוסמי מודעות למיניהם.
כאשר משתמשים שהוחלט לצרף לניסוי – לפי קריטריונים שאינם ידועים – מנסים לצפות בסרטון עם חוסם פרסומות מופעל, מוצגת בפניהם הודעה כי חוסמי פרסומות אינם מותרים לשימוש ב-YouTube. ״הפרסומות מאפשרות לשירות להישאר חינמי עבור מיליארדי משתמשים מרחבי העולם״, נכתב בהודעה.
בפני המשתמש מוצגות שתי אפשרויות: לבטל את חסימת הפרסומות, או לשלם עבור דמי מנוי לשירות YouTube Premium, המסיר את הפרסומות מכל הסרטונים ומעביר ליוצרי התוכן רווחים ישירות מתוך דמי המנוי. מחירו החודשי של מנוי כזה בישראל עומד כיום על 23.90 שקלים.
בגוגל טוענים בתגובתם הרשמית כי אין זו הפעם הראשונה שבה מנסה החברה דרכים שונות לצמצם את תופעת חוסמי הפרסומות, וגם מצביעה על אתרים אחרים בשוק המקיימים מדיניות דומה. עם זאת, בשלב זה לא ברור האם ומתי ‘הניסוי’ יתרחב עד שיקיף את כלל המשתמשים.
יוטיוב ובכלל גוגל עומדת כרגע בצומת דרכים.
הם הוכיחו שהם הצליחו לשרוד אפילו שצברו כוח בלתי מוגבל עם הזמן, וזה בעיקר כי לא עברו גבול מבחינת שימוש לרעה בכוח שלהם.
היום הם במצב שבו ה-AI משנה את כללי המשחק, והם יעשו הכל כדי לשלב אותו במוצרים שלהם, גם על חשבון פרטיות המשתמשים – מה שמהווה שימוש לרעה בכוח שלהם (1).
אם גוגל ירצו, באמצעות השליטה בשוק הדפדפים ע”י כרום, הם ידעו בדיוק מי משתמש באיזה חוסם פרסומות וכו’ ויוכלו ע”י מאגרי המידע האינסופיים שלהם לדעת בדיוק מי המשתמש לא משנה כמה ינסה להסוות את השימוש במוצרי גוגל (זה מזמן לא רק IP וקוקיז, ברוב האתרים ברשת יש התממשקות עם שרתים של גוגל ויצירת פרופיילינג קלה מתמיד) והם אפילו לא צריכים AI מתקדם בשביל זה.
לגבי הפרסומות, גוגל החלה להתקדם לגבול שבו החוצפה שלה מורגשת, כשהחלה להשתמש ב-2 פרסומות במקום 1 ואז עברה לפרסומות ללא אפשרות לדלג, והיום (בשנתיים האחרונות) מרוב שהם רוצים לקדם את שירות הפרימיום הם מגזימים בכמות ההפסקות לכל סשן פרסומות כזה. מוגזם, ובהחלט ניצול לרעה, והשאלה הגדולה היא האם יורגש שהם משתמשים בכוח שלהם לרעה (2)…
גוגל תנסה לשרוד וזה שהיא שרדה עד היום לא מלמד שוב דבר על העתיד
יוטיוב לא מבינים שזה לא רק הפרסומת זה גם מה זה מרוויח, וכיצד מוצגות האופציות האחרות (פרמיום)…
קודם כל יש כל כך הרבה פרסומות שזה לא יפתיע אותי שזה כמו לשלם על פרמיום אבל בזמן במקום כסף, ואולי בעוד זמן אם אחת מהפרסומות האלה למשחקי טלפון הגרועים בעולם תופסת אותך באמצעות הנדסת התודעה.
לגבי האופציה האחרת של הפרמיום, כמו כמעט כל שירות ותוצר המחירים בישראל יקרים רק כדי להרוויח מהישראלים (כמו שמשחק וידיאו דיגיטלי שעולה 60$ בסטים פתאום עולה 400 שקל בישראל), ולא רק שה23.90 הזה מחיר גבוה ביחס לשאר העולם הם מאוד מטריחים אותך כי אין בארץ חבילות זוגיות או משפחתיות (כמו שיש באמריקה או בשירותים כמו נטפליקס).
דבר שלישי הוא שכל היוטיוברים שאשכרה משקיעים בתוכן שלהם נדחקים לשוליים ואלא אם יש להם קהילה ממש רועשת יוטיוב לא שמים קצוץ, יותר דואגים לזבל קליקבייט שנועד להשחיט את מוח הילדים כמו ג’ייק ולוגן פול, וגם אז רוב היוטיוברים שחוטפים סטרייקים ודימונוטיזציה (כי הם אמרו את הf word בוידיאו) ישימו תוכן שיווקי משלהם, אז אני בנקודה שאני יודע שאם אני צופה בפרסומות או קטנה פרמיום אגורה מזה לא מגיעה ליוטיוברים האהובים עליי :(
לבסוף באותו נושא למה לקבל חוויה גרועה של יוטיוב (פרסומות) או לשלם על גרסה בינונית של יוטיוב (הפרמיום), כאשר ההרחבות מביאות חוויה יותר טובה ממה שיוטיוב אי פעם יכלו לספק. יש הרחבות דפדפן שמשפיעות על ביוטיוב ברמה שאנשים שמקבלים את זה לא ירצו לחזור אחורה:
1. כמובן הadblockets שכלומ לאנשים לחיות באינטרנט כמעט בלי שום תוכן שיווקי בפרצוף שלהם בכוח, יש אנשים שאפילו מריציפ מספר חסמים באותו הזמן!
2. Return YouTube dislikes – ההרחבה שמוכיחה שיוטיוב לא מקשיבה לקהילה שלה, די ברור שזה מהלך שנועד להפוך את יוטיוב לחברה תעשייתית יותר, ולהגדיל את הפער בין יוטיוברים שהיא מגנה עליהם, ליוטיוברים לא מוגנים, כך שכל בנאדם עם כסף וביסוס יוכל לדחוף ללא שום התנגדות את התוכן הכי סרטני בפרצוף שלך ישר (כמו כל תרמיות הקריפטו, ללא יכול אפילו לספר על האצבעות את כמות תרמיות הקריפטו שהוצגו כפרסומות בפלטפורמה ואף הופיעו בתוכן שיווקי פרטי באמצע הוידיאו של היוטיובר עצמו). כלומר פה מקבלים חוויה יותר טובה ממה שיוטיוב בכלל מוכנה להציע.
3. Part skipper – הרחבה לדלג על חלקים לפי האופי שלהם, למשל על תוכן שיווקי של יוטיוברים, על החלק שבו הם מתחננים למנויים ולפטריאון ושתתקין raid shadow legends (אחד המשחקים הכי גרועים בעדור הארץ). חוויה יותר טובה ממה שיוטיוב יכולה להציע!
יש עוד דברים אבל חלקם אני לא בטוח אם הם נובעים מיוטיוב עצמם:
4. תזכורת הפסקה / שינה – כדי שלא תצפה יותר מידי ותפסיק לפגוע בעיניים, ולא תהיה מכור ליוטיוב.
5. יותר קשור לטלפון – ניגון רקע, יוטיוב ויוטיוב מוסיקה לא מאפשרים לך לנגן תוכן ברקע, כלומר אם פתאום עברית לווטסאפ או משהו כך הניגון עוצר, יש דרכים פשוט לקבל את זה חזרה… כי בייחוד שעובדים עם מוסיקה אבל אז צריך לבדוק הודעה מהבוס או איזה אימייל זה מעצבן בצורה שערורייתית, זה גם משהו שפעם יוטיוב אפשרו בטלפון בחינם והם הסירו את זה! כלומר הפכו את הגרסה החינמית שאנשים לא אוהבים לנחותה יותר :(
כל ההרחבות האלה בתוך חבילה אחת נקרא vanced experience, שאין לי צורך להסביר למה זה לא חוקי, ולמה הדבר הזה הוא האוייב העיקרי של יוטיוב כרגע, אבל גם אין לי צורך להסביר למה כל מי ששומע על זה בסוף מתקין את זה…
אמרת מילים נכונות, אבל האחוז שמתקין פתרון לא חוקי כזה או אחר הוא זעום ולא באמת מהווה איום
כמות הפרסומת פשוט פסיכית. לפני הסרטון פרסומת (ולפעמים גם 2 פרסומות), באמצע הסרטון פרסומת (ואם זה סרטון ארוך אז מספר פעם במהלך הסרטון), ותוכן שיווקי שהיוצרים עצמם שמים (זכותם, כן?) זה בלתי נסבל הגרידיות של החברה המגעילה הזאת.
שיוטיוב ישימו פחות פרסומות ואז אנשים ישימו פחות חוסמי פרסומות
אי אפשר כיום להסתובב באינטרנט בלי חוסם פרסומות, כמות מודעות התועבה שיש לא נותנת ברירה אחרת, אז גם אם יוטיוב ישימו פרסומת אחת עם טקסט של שורה אף אחד לא יבטל, ואת הניסיון המטומטם של יוטיוב אפשר לעקוף ע”י הוספת כללים פשוטים בחוסם פרסומות וצפייה נעימה.