על Playground Games, הסטודיו שמאחורי משחקי Forza Horizon, מוטלת אחריות גדולה: עד לפני מספר שנים סדרת Horizon הוותה סדרה משנית לסדרת Motorsport, אבל אין ספק כי לאחרונה היא הפכה לאהודה יותר. עדות לכך אפשר לראות במשחקי עולם פתוח המנסים לחקות אלמנטים מהמשחק, בניהם The Crew 2 אותו סקרנו לאחרונה. לא בכדי שהצפיות מ-Forza Horizon 4 גבוהות מאיי פעם – אך האם הוא עומד בהן?
ברוכים הבאים לממלכה (כפול ארבע)
במשחק הראשון בסדרה פסטיבל הוריזון נחת באמריקה, בשני הוא עבר לאירופה ובשלישי הוא פתח את שעריו באוסטרליה. באופן לא מפתיע, הסבירות לכך שהיבשת הבאה תהיה אסיה הייתה גבוה, וכמוה גם הציפייה של המעריצים שמכירים היטב את תרבות הנהיגה האסייתית בכלל והיפנית בפרט.
להפתעת השחקנים, Forza Horizon 4 לוקח את הפסטיבל לבריטניה: מהלך תמוה שכן המשחק כבר התנהל באירופה, אם כי חשוב לזכור שהממלכה המאוחדת היא אי נפרד משאר יבשת אירופה, מה גם שלא ביקרנו בבריטניה במשחק השני. בהצצה קטנה למפה התגלתה מפה שלא גדולה מזו האוסטרלית של Forza Horizon 3, אלא שיש למפתחים במה להתגאות: על אף שהמפה זהה בגודלה, היא נראית ומרגישה שונה לגמריי והשינוי בעונות מעיד על כך שהיא נבנתה ארבע פעמים. המפה כוללת איזורים כפריים, יערות ועיירות קטנות, הרי סקוטלנד וכן עיר אחת – אדינבורו. כל אלו נראים מדהים, אך אין זה מפתיע: Playground Games, הסטודיו המפתח, נמצא גם הוא בבריטניה, כך שניכר שהמאמצים לגרום למקום להראות טוב – צלחו בהחלט.
חיים את הוריזון
אחרי שבאוסטרליה היינו המנהלים של הפסטיבל, ה״גימיק״ של Forza Horizon 4 הוא ״לחיות את הפסטיבל״, או באנגלית – Living the Horizon Life. המשחק מאפשר לשחק בשרתים של עד 72 שחקנים בעולם משותף, כאשר כולם חווים ביחד את אותה עונה ואת אותו הזמן ביום. כשלעצמו, זה נשמע כמו רעיון ממש רע: Need for Speed של שנת 2015 היה משחק שדרש מהשחקנים להיות מחוברים לשרת כל העת, מה שגרם לבעיות ולכך שלא ניתן היה לעצור את המשחק, גם כששחקנו לבד. נראה שהמפתחים למדו מהצרות של עמיתיהם והם עושים זאת בדרך הנכונה: על אף ש-Forza Horizon 4 מתרחש על גבי שרתי החברה, ניתן לעצור אותו. כמו כן, כאשר אחד מהנהגים האחרים בשרת מנסה להתנגש באחר, שניהם הופכים לרוחות, כך שאף אחד לא יוכל להוציא את הכיף מהמשחק בכוונה. מעבר לזה, המפתחת עושה מאמצים לגרום לשרתים להרגיש חיים ומשותפים, ולא רק כמה נהגים שעושים כל אחד מה שעולה על רוחו. אחת לשעה יתרחשו אירועי Forzathon Live שיאחדו את השחקנים בשרת לטובת מטרה משותפת, ניתן להזמין את הנהגים האחרים לנהיגה משותפת, מירוצים משותפים וכן לדבר איתם במהירות באמצעות משפטים מוכנים מראש.
אבל אתמול היה אביב
לפני שנגיע לעולם המשותף עליו פירטנו בפסקה הקודמת, נצטרך לעבור את השנה הראשונה בפסטיבל, בה נעבור דרך כל העונות בכמה שעות בודדות. המוטו שמלווה את המשחק הוא “seasons changes everything”, ואכן כך המצב. ההבדל בין ארבע העונות ב-Forza Horizon 4 הוא יותר משכבות של שלג או עלי שלכת. במעבר בין העונות השונות שומעים ברקע צלילים טבעיים שאופייניים לאותה עונה כמו חיות שזו עונתן, וכן הרכבים האזרחיים שנוהגים בכביש שונים: בחורף נראה מפלסות שלג בעוד שבאביב הטרקטורים יתפסו את מקומן. בנוסף, חווית הנהיגה מעונה לעונה משתנה כמעט לחלוטין: הבוץ טובעני יותר באביב ובסתיו, בעוד שבחורף הכבישים מחליקים. בכל עונות השנה לא ניתן לגשת לאגם, אלא שבחורף הוא קפוא והנסיעה עליו אפשרית. בזכות השינויים בעונות, המפה מרגישה גדולה פי ארבע וסביר כי השחקן הממוצע לא יזהה שהוא נוסע באותו כביש, רק בעונה שונה.
משפרים את הקיים
הפעלולים (PR Stunts) ואירועי הראווה (Showcase Events) הגיעו גם לבריטניה, אך המירוצים עצמם נשארו עיקר החוויה, וגם פה נעשה שיפור. המירוצים כעת מחולקים לארבע סדרות: מירוצי כביש, מירוצי שטח, מירוצי רחוב ומירוצי Cross Country. ככל שנתקדם בכל אחד מהם יפתחו בפנינו עוד מירוצים, עד שנהיה האלופים בכל סדרה. החלוקה לסדרות מתקנת את אי סדר שהיה על המפה במשחק הקודם, ונותנת לשחקן חופש להחליט באילו מירוצים ירצה להתקדם ואת אילו יעדיף לשמור לסוף.
בנוסף לאלו, התווספו ל-Forza Horizon 4 גם משימות צד קטנות בשם “Horizon Stories” אותן ניתן לבצע כדי להרוויח כסף ומוניטין ברחבי הפסטיבל. מדובר במשימות קטנות ומגניבות: ביצוע פעלולים עבור בימאי של סרטים, הצטרפות למועדון דריפטים, השכרת רכבי יוקרה ועוד. משימות הצד הללו תורמות להרגשה הכללית של חיי היומיום בפסטיבל ויכולות בקלות להוסיף שעות של הנאה. אין ספק שהמפתחים התעלו על עצמם בחשיבה מחוץ לקופסא, עם אירוע ראווה בהשראת Halo ומשימות צד עם בלוגרית משחקי וידאו שזורקת אותנו אחורה אל המשחקים שעצבו את התעשייה.
הכי יפה בממלכה
Forza Horizon 4 פותח במיוחד עבור ה-Xbox One על ידי סטודיו שמנוסה בפיתוח לקונסולה, והתוצאות ניכרות. גם בקונסולת ה-Xbox One הרגילה (לא X), המשחק רץ בקצב של 30 פריימים לשניה. ב-Xbox One X ניתן לעבור למצב ביצועים שיעלה את הקצב ל-60 פריימים לשניה, אם כי הגרפיקה תפגע מעט. בנוסף ליכולות טכניות מרשימות, Forza Horizon 4 נראה מצוין ב-Xbox One: המפה פורחת באביב ואדינבורו נוצצת בלילה בצורה מרהיבה, בנוסף להשתקפויות של הסביבה על המכוניות והירידה לפרטים הקטנים, לסביבה עצמה שמשתנה מעונה לעונה, עלי השלכת שממלאים את צידי הכביש בסתיו או הרכב ששוקע בשלג – Forza Horizon 4 מראה מה אפשר לעשות שממצים את כל יכולות הקונסולה. מבחינת סאונד, משחקי הסדרה ידועים באיכותם, וכאן ניכר שיפור נוסף מבחינת איכות הצליל והתוכן שלו. המנועים הרועשים או הסעפות שפורקות לחץ בזמן מדוייק להפליא, ביחד עם השדרנים שמדווחים במבטא בריטי מוגזם על אירועים בזמן אמת ומגוון תחנות רדיו עם מוזיקה מעולה הופכים את המשחק לקונצרט מוטורי נעים לאוזן עם תוכן משובח באיכות יוצאת מן הכלל.
מתחרה קשה
בימים אלו בהם הטענה המרכזית כלפי מיקרוסופט היא שאין לה משחקים בלעדיים להציע לקונסולה שלה, Forza Horizon 4 הוא מושיע של ממש, כאשר ניכר שהשאלה שלוותה את יצירתו היא “איך לוקחים את המוצר הכי טוב, ומשפרים אותו?”. המעריצים האדוקים של הסדרה ימצאו את Forza Horizon 4 כחוויה מוכרת שתגרום להם להרגיש בבית, במובן הטוב של המילה, רק כזו ששופרה וחוזקה בכל היבט אפשרי לכדי קלף מנצח של ממש. גם אלו שלא אוהבים משחקי מירוצים ימצאו שעות על גבי שעות של הנאה בזכות נהיגה כיפית, משחקיות ממכרת ופסטיבל שקשה לעזוב. Forza Horizon 4 הוא ההוכחה שמשחק מירוצים איכותי לא צריך להיות רצף מירוצים חסר תכלית, ולא חייב לכלול סיפור שמרגיש מאולץ כדי להרגיש אותנטי וחווייתי. אין משחקי מירוצים שמצליחים להתעלות על הרף שהציב Forza Horizon 3 בשנת 2016, והכניסה של המשחק הרביעי בסדרה לא מקלה על המתחרים.
תקנה מהאתר cdkeys אני קניתי ועכשיו אני מוריד קיבלתי קוד והכל ב 52 דולר בלבד
משחק מעולה… רק חבל שהמחיר שלו למחשב כזה יקר בישראל, הוא נמכר בחנות של Windows 10 במחיר התחלתי של 300 ש”ח (גרסה הרגילה), ה-Deluxe עולה 375 ש”ח ואילו גרסת ה-Ultimate עולה 500 ש”ח, רציתי לקנות את הגרסה הרגילה מאחר ש-500 ש”ח לגרסה הגדולה זה יותר מידי, ראיתי שבחו”ל הגרסה Ultimate עולה 99.99$ שזה 360 ש”ח, החלטתי שאני לא קונה את המשחק ונחכה שירד המחיר, זה לא שפוי שצריך להיות כאלה פערים במחרים בארץ לעומת חו”ל. על אחת וכמה שזה עותק דיגיטלי.
“הבוץ תובעני” זה נחמד, אבל נראה לי שהתכוונת לטובעני…