תחום הסמארטפונים התפתח לאין שיעור בשנים האחרונות. אם בעבר היינו משתמשים בטלפון הנייד להוצאות שיחות ולשליחת מסרונים בלבד, הרי שכיום ניתן לשלוט בכל הבית באמצעות אפליקציה פשוטה, או כמו שאפל הגדירה זאת בפרסומת משנת 2009: There’s an app for that.
ולמרות זאת, נראה כי שנת 2015 לא היוותה שינוי משמעותי בתחום בהשוואה לשנה הקודמת, השנה בה טרנד המסכים הגדולים גדל עוד יותר. אז נכון, אמנם הוצגו מספר סמארטפונים בעלי מספר יכולות מרשימות, אך לא משהו שהותיר באזז גדול מידי. בקצרה, ניתן לסכם את השנה הנוכחית במשפט המפורסם “אותה גברת בשינוי אדרת”.
ובכל זאת יש חידושים
אבל, אי אפשר שלא לפרגן השנה למספר יצרניות שהצליחו לחדש, כמו LG שהשיקה את ה-V10 בעל מסך משני נוסף המשמש לצפייה בהתראות, מזג אוויר, עדכונים ועוד. אגב, באותו מכשיר קיימות לראשונה גם שלוש מצלמות כאשר שתיים מהן נמצאות בקדמת המכשיר ולוקחות את טרנד הסלפי צעד אחד קדימה בעזרת לכידת שטח תמונה רחב יותר.
ואם כבר דיברנו על יצרניות קוריאניות, אי אפשר שלא להזכיר באותה נשימה גם את סמסונג (Samsung), שהבינה כי אי אפשר לאכול את כל העוגה ולהשאיר אותה שלמה ועיצבה מחדש את ליין מכשירי ה-Galaxy S6 המשלבים עיצוב מתכתי עם זכוכית, תוך כדי ויתור על שני הסממנים של החברה מיום היווסדה – סוללה נשלפת ותמיכה בכרטיס זיכרון חיצוני. אז אמנם היצרנית קיבלה מחמאות על עיצוב המכשיר, אך חטפה לא מעט תגובות ממשתמשיה האדוקים. אגב, רוב השמועות מדברות על כך כי היצרנית תחזיר גם את התמיכה לכל הפחות בכרטיס זיכרון ה-Galaxy S7 – מה שאומר שזו מודה בטעותה.
שתי היצרניות האחרות להן ניתן לייחס עוד חידושים, הן וואווי (Huawei) ואפל (Apple) ששילבו לראשונה במכשיריהן טכנולוגיה מיוחדת לזיהוי עוצמת הלחיצה על המסך המספק שכבת ממשק נוספת לביצוע פעולות שונות: ה-Mate S שהושק לפני מספר חודשים עם Force Touch, אולם הטכנולוגיה קיימת רק בדגם עם נפח של 128 ג’יגה-בייט שזמין רק במזרח. ואפל לעומתה, שילבה גם היא את הטכנולוגיה 3D Touch במכשירי הדגל האחרונים שלה, iPhone 6s ו-iPhone 6s Plus. נזכיר, כי אפל היא הראשונה להטמיע את הטכנולוגיה במכשיריה שנראתה לראשונה בשעון ה-Apple Watch ואם תשאלו אותנו – סביר שנראה את הטכנולוגיה המדוברת כברירת מחדל בכל המכשירים שיושקו עם תחילתה של השנה הבאה.
אצל HTC, לעומת זאת, הסיפור מעט יותר מורכב: בעוד האחרות עוד ניסו לחדש כאמור, זו השנה שנייה ברציפות שהיצרנית הטייוונית ממשיכה לספוג ביקורות לא מעודדות במיוחד בעקבות השקת מכשירי הדגל שלה שנראה כאילו החליפה רק את השם ונשארה עם אותו הסגנון. אמנם היא ניסתה לשפר את מעמדה עם מספר גרסאות משודרגות למכשיר הדגל M9, אך אלו לא סייעו למצבה העגום.
סוני, שנותרה קצת מאחור במירוץ הסלולר ולא רק בגלל מכשיריה, שילבה לראשונה את רזולוציית המסך הגבוהה ביותר שנראתה עד כה בסמארטפונים במכשיר הפרימיום שלה, Xperia Z5 Premium. מדובר ברזולוציה כה גבוהה – UHD – פי 4 למעשה מרזולוציית FHD הסטנדרטית, כך שבספק אם מישהו יוכל להבחין בכלל בהבדלים בין שתי הרזולוציות – בטח כשמדובר במסך שאינו עולה על גודל של 6 אינץ’. מיותר לדעתנו.
אמצע זה הדגל החדש
השנה ניתן לזהות מגמה של שינויים בהרגלי הצריכה, שממשיכה למעשה את המגמה שהחלה בשנה שעברה. אם בעבר הצרכן היה נאלץ להשקיע סכום לא מבוטל של 3000 שקל וצפונה על מנת לרכוש מכשיר בעל חומרה מובילה, הרי שכיום ניתן למצוא טלפונים גם בסכומים של עד 2000 שקל שלא היו מביישים את הגדולים בתחום. למרות שהיצרניות הסיניות שולטות בשוק מכשירי הביניים, לכך ניתן ליחס את מכשיריהן האחרונים של שיואמי ומייזו, גם היצרניות הגדולות ממשיכות במגמה ומקפידות להשיק מכשיר ביניים (גרסה מוקטנת) למכשיר הדגל שלהן מדי שנה בשנה – מבלי להתפשר על האיכות. כך לדוגמה, עשתה זאת השנה LG שהשיקה את ה- LG G4 Beat, הגרסה המוקטנת למכשיר הדגל, ממשיך דרכו של ה-G3 Beat משנה שעברה. גם סמסונג אינה קפאה על השמרים ומקפידה לחדש ולרענן את סדרת ה-J החדשה שלה שהחליפה את סדרת ה-A הוותיקה ועוד.
סיפור סינדרלה
אפרופו סיניות, תסכימו שחייבים לתת גם מילה טובה ל-OnePlus, יצרנית עלומת שם עד לפני שנתיים. היצרנית, שקנתה את עולמה בזכות שיטת ההזמנות למכשיר ה-OnePlus One המסתורי אותו השיקה לפני כשנה, המשיכה את המגמה החיובית והשיקה את גרסת ההמשך לאותו מכשיר שזכה גם הוא למחמאות מכל עבר. בין לבין הספיקה להשיק גם את מכשיר ה-OnePlus X, שלמרות תג מחירו הנמוך היחסית, מצליח לדגדג גם את החזקים בתחום. בזכות עובדות אלו, הצליחה OnePlus להפוך לבין המוכרות בשמי המערב.
ואם במערכת ההפעלה אנדרואיד עסקינן, איך אפשר בלי גוגל שלראשונה השיקה לא אחד אם כי שני מכשירי נקסוס, אחד לשוק הבינוני ואחד לשוק הגבוה – ובכך נתנה את הכבוד לשתי יצרניות שונות שתייצר בעבורן את המכשיר. אז נכון שצמד המכשירים לא מסובסדים כמו בשנים קודמות, אך בגוגל מקווים להחזיר עטרה ליושנה בדיוק כפי שקרה עם מכשירי הנקסוס 4 והנקסוס 5 שזכו להצלחה אדירה – בניגוד למכשיר הנקסוס 6 שמחירו קוצץ פעמיים במשך השנה בעקבות אכזבה מכמות המכירות.
בשנה הבאה נשב על המרפסת
לעתים נראה כי שוק הסלולר רבויי המכשירים כבר מיצה את עצמנו, בו בזמן שיצרניות השונות מתעסקות ברדיפה אחת אחר השנייה – כשכל אחת מנסה לחדור לליבו (ולכיסו) של הצרכן בעזרת שלל גימיקים שונים. לא נגזים אם נאמר שהשנה בעיקר, בניגוד לשנים קודמות, LG התחפשה לסמסונג שהתחפשה ל-HTC שהתחפשה לוואווי כשכל אחת עוטה את המסכה של השנייה ומדברת מגרונה של השלישית.
כעת, נשאלת השאלה האם אכן שוק הסלולר הגיע לרוויה? האם באמת כל יצרניות הסלולר חשפו את את כל ארסנל התחמושת ושלפו את כל השפנים מהכובע או שמא שנה הבאה נשאר פעורי פה? כך או כך, למרות שעדיין מוקדם לשער, מכשיר הדגל הבא שתחזיקו ביד עדיין לא יכין לכם את הקפה בבוקר עם שתיים סוכר. או שכן?