סונוס (Sonos) הוסיפה זוג דגמים חדש לרשימת הרמקולים החכמים שלה: Era 300 ו-Era 100. מדובר ברמקולים שאינם גדולי מידות ובכל זאת עוצמתיים. הם נועדו לכסות אזורים נוספים בבית בשמע היקפי. Era 300 הגדול יותר הוא גם סוג של רמקול בשיטת ‘הכל כלול’ המשלב מספר דרייברים יחדיו הפונים לכיוונים שונים שנועדו לפזר את השמע היטב גם בחדרים גדולים ולהשתלב עם מערכת קיימת של סונוס בבית. אז מה חשבנו עליהם?
החוויה מתחילה באריזה
סונוס ממשיכה לשמור בקנאות על חוויית משתמש ברמה גבוהה, ואצלה זה מתחיל גם באריזה. הפתיחה של הקופסאות היא על ידי חוט משיכה ובמקרה של Era 300 היא יצרה מעין מנעול פלסטיק בשני הצדדים אותו צריך לפתוח כדי להסיר את המכסה. בחברה גם שמו דגש על היבט הקיימות בייצור הרמקולים. שניהם מיוצרים מפלסטיק ממוחזר וארוזים ב-100% נייר ממוחזר, וגם מעוצבים כך שנעשה שימוש מופחת בדבקים ואפשר לפרק אותם בקלות למקרה ויהיה צורך בתיקון.
החוויה ממשיכה בהליך הצימוד של הרמקולים למערכת. נראה כי סונוס ממשיכה לשפר אותו מדור לדור. במקרה של Era 100 ו-300, כל שנדרש הוא חיבורם לחשמל ופתיחת האפליקציה שמצידה מזהה את הרמקול בתוך שניות בודדות ומבקשת להגדיר אותו לרשת האינטרנט הביתית. התהליך פשוט מאוד גם לבעלי ידע בסיסי מאוד, כאשר מיד לאחר מכן האפליקציה גם תבקש לדעת באיזה חדר הוא ממוקם ותבצע עדכון תוכנה. הכל מתבצע באופן אלחוטי דרך WiFi כמובן ויש גם תמיכה ב-WiFi 6 ואף ברצועת תדר של 5 גיגה-הרץ, לא דבר מובן מאליו.
מבט מבחוץ
אלו אינם רמקולים ניידים. Era 100 הוא הקטן מבין השניים ונחשב לממשיכו של Sonos One וגם חולק עמו מפרט דומה, רק שהפעם הוא סטריאופוני ומציע אקוסטיקה טובה יותר. צורתו גלילית, גובהו הוא 18 ס”מ וקוטרו 12 ס”מ. הוא זמין בצבע שחור או לבן כשהגוף מפלסטיק ומסביב יש טקסטורה מחוררת. בחלקו העליון יש כפתורי מגע לשליטה מהירה במעבר בין שירים והשהיית הניגון, ופס שקוע להחלקה ימינה/שמאלה לשינוי עוצמת השמע. יש גם כפתור מהיר להשתקת המיקרופון, ומי שממש חושש שזה לא מספיק, יש גם כפתור פיזי הממוקם מאחור לניתוק המיקרופונים.
Era 300 גדול וגם מרשים יותר, וזה נכון לעיצוב אבל גם בהיבט השמע עליו כמובן ארחיב בהמשך. בדומה ל-Era 100, הוא מיוצר מפלסטיק בגימור חלק ונאה כשצורתו אובלית ומעט שונה מהסטנדרט המקובל. רוחבו 26 ס”מ וגובהו 16 ס”מ והוא גם עמוק יותר, 18.5 ס”מ, כך שדורש שולחן או מקום גדול רחב יותר כדי להניח אותו. הוא מצויד באותם כפתורי שליטה בחלק עליון, פס שקוע לשליטה בשמע וכפתור פיזי לניתוק המיקרופונים.
בשני הרמקולים נוסף גם כפתור ייעודי לצימוד התקני בלוטות’, כך הדבר מאפשר להשתמש בהם כרמקול בלוטות’ לכל דבר וביתר קלות מבעבר. זה אומר שאפשר לדוגמה לחבר טלפון לאחד הרמקולים ללא צורך להוריד או להשתמש באפליקציה, דבר שימושי לאורחים מזדמנים. מלבד זאת יש גם חיבור Line In מסוג USB-C, כך שאפשר לחבר התקני שמע כמו נגנים או אפילו מחשב בחיבור אנלוגי 3.5 מ”מ, אבל בשביל זה צריך לרכוש מתאם.
התאמה אוטומטית לסביבה
בהתקנת רמקול חדש נדרש להתאים אותו לסביבה, והכוונה לא רק למיקומו הפיזי אלא לכוונון עדין של העוצמה של כל אחד מהדרייברים השונים. במהלך ההתקנה בסונוס מציעים לבצע התאמה ווקאלית באופן אוטומטי באמצעות השימוש בפונקציית Trueplay. בזמן הפעלתה, הרמקול מנגן שמע חזק במחזוריות של מספר שניות ובאמצעות המיקרופונים הפרוסים בו הוא מבצע מדידות מדויקות של השמע החוזר מהקיר. כך מתקבלת התאמה מדויקת יותר של הרמקול לחדר.
את הפעולה הזו אפשר לבצע בעת ההתקנה אבל גם מאוחר יותר. אני ממליץ להשתמש בה, ויתרה מכך, גם להפעיל את Trueplay בשנית אם מעבירים את הרמקול ממקום למקום.
Era 100 ו-Era 300 תומכים בכל הפונקציות המוכרות מדגמים אחרים שמציע סונוס. בראש ובראשונה זה חיבור למערכת הרמקולים, ניוד ממקום למקום, צימוד לרמקולים אחרים במערך ושליטה דרך האפליקציה התומכת במגוון גדול מאוד של שירותי מוזיקה – ספוטיפיי (Spotify),אפל מיוזיק (Apple Music), טידל (Tidal) ועוד. יש גם תחנות רדיו של סונוס או תחנות רבות אחרות מהעולם מתוך TuneIn, ועוד. אפשר גם להזרים שמע היישר מ-AirPlay 2 של אפל (Apple) ובגרסה האמריקאית אפשר גם לבצע פעולות בפקודות קוליות דרך אלקסה (Alexa), אבל התכונה אינה נתמכת בישראל.
מבט מבפנים
בתחום השמע יש הרבה הבדלים בין שני הדגמים. Era 100 מתאים בעיקר לחללים קטנים כמו חדר שינה או חדר עבודה או אפילו במטבח למי שרוצה להשלים את חוויית השמע, כשאפשר גם לצמד אותו לרמקול נוסף ואז לקבל גם שמע משלים למערכת הקולנוע הביתית. לעומתו, Era 300 יכול בקלות למלא חלל גדול כמו סלון עם תפוקת השמע העוצמתית שלו, גם באופן עצמאי, בלי חבר נוסף. הוא מסוגל לספק חוויית שמע עשירה עוד יותר עם Dolby Atmos אם מצמידים אותו לרמקול זהה, ואם יושבים מאחור ומקדימה אחד מדגמי הסאונד-בר Beam Gen 2 או Arc. כך מרכיבים מערכת ביתית גדולה ועוצמתית למדי – אבל גם יקרה מאוד.
Era 100 זכה לשדרוג בהשוואה ל-One. הוא משלב בתוכו שלושה מגברי class-D, שני טוויטרים בעלי זווית לצדדים היוצרים תגובה חדה בתדר גבוה והפרדה בסטריאו ודרייבר באס עם וואפר לטווח התדרים הבינוני והנמוך. יש גם ארבעה מיקרופונים מובנים המשמשים את פונקציית ה-Trueplay.
Era 300 כבר מצויד במערך רמקולים מרשים מאוד. הדבר הבולט ביותר הוא שישה מגברי class-d ולא פחות מארבעה טוויטרים האחראיים לתדרים גבוהים ובינוניים המפוזרים על פני הרמקול. הטוויטר הפונה קדימה מספק שמע מרכזי בעוד שני טוויטרים הממוקמים בצדדים יוצרים הפרדת סטריאו. לבסוף טוויטר נוסף ממוקם בחלק העליון והוא נועד להוציא שמע כלפי מעלה כדי להחזיר את הצליל מהתקרה בעת השמעת תוכן עם התאמה ל-Dolby Atmos או Spatial Audio. לבסוף שני וופרים גדולים מוצבים בזווית שמאלה וימינה כדי לתמוך בהשמעת סטריאו בתדרים הנמוכים.
חוויית השמע
את Era 300 מיקמתי בסלון הבית בפינה, באזור שגודלו 4 על 5 מטר ואת הניסיונות השונים ביצעתי עם ספוטיפיי ואפל מיוזיק – שהיא כרגע האפשרות היחידה לניגון בשמע מרחבי. ביצעתי מספר האזנות עם ובלי תמיכה ב-Dolby Atmos. מצאתי כי באופן כללי חוויית השמע מאוד מאוד עשירה, במיוחד כשמדברים על רמקול בודד בחדר. הוא מצליח בקלות, ממש, למלא את החדר בכל פינה, גם כאמור בסלון גדול ובהשוואה מול ה-Beam Gen 2 הוא בהחלט נשמע טוב ממנו, במיוחד בגזרת הבאס.
בבדיקה עם שמע מרחבי, כשהאזנתי ל-Ferrari של James Hype הבאסים נשמעו היטב למרחק רב, כשאני אומר מרחק זה לערך 8 מטרים. ב-Creeping של Metro Booming התבלט מאוד השמע הווקאלי ואילו בשירי פופ כדוגמת Anti-Hero של Taylor Swift, הייתה קצת תחושה שחסר טראבל, שם האקולייזר עזר לסגור את הפער.
כדי לבדוק איך שומעים עם Dolby Atmos לפני ואחרי, ביצעתי השוואה של מספר מקטעים כשפעם אחת האזנתי דרך ספוטיפיי ובפעם השנייה דרך אפל מיוזיק התומכת בפונקציה זו, וההבדל בהחלט מורגש כשגם הצלילים הקטנים נמשכים עד לאוזן כמעט בלי להיבלע. בין היתר ולמרות שאני לא מחובבי המוזיקה הקלאסית, האזנתי לסימפוניה מס’ 41 של מוצרט עם ובלי שמע מרחבי – ובהחלט מרגישים את השינוי. בבדיקה גם האזנתי ל-Frozen Hart של הסרט פרוזן (כן, פרוזן) והחוויה עשירה ומלאה יותר – וכל זה רק מרמקול בודד, כך שמעניין איך זה להאזין כשיש שני רמקולים וגם מקרן-קול משולבים יחדיו.
את Era 100 מיקמתי בחדר השינה, גם הוא בפינה ולמרות גודלו הוא מצליח לספק שמע איכותי ועוצמתי. חתימת השמע של סונוס טובה מאוד וגם כאן התדרים יותר נוטים לכיוון האמצע ומטה כשיחידת הוופר מורגשת בהחלט. אין לו Spatial Audio לכן אין כאן מקום להשוואה מול Era 300 שגם נושא מערך רמקולים גדול וחזק יותר, אבל הוא כן מצליח למלא את חלל החדר בקלות.
הוא מציג הפרדת צלילים טובה בהשוואה לקודמו כשהשימוש בטוויטר כפול מורגש בהחלט כשיש יותר טראבל. סביר כי שימוש ב-100 כחלק ממערך וכזוג לדוגמה כהשלמה למקרן-קול, הוא יספק ביצועים אף טובים יותר במיוחד בחללים גדולים.
השורה התחתונה
Era 100 ו-Era 300 הם תוספת מתבקשת לארסנל הרמקולים של סונוס. Era 100 משפר את כל היכולות המוכרות של One ומביא גם שמע סטריאופוני ויותר עוצמה ביחס לגודלו הקטן. הוא בהחלט תחליף ראוי ומתאים מאוד לשימוש בחלל לא גדול או כהשלמה לסט קיים.
Era 300 הוא כבר סוג של רמקול דגל כל יכול, כשהוא מצויד במערך רמקולים עשיר מאוד. הוא מספק שמע מעולה, גם ביחס למקרני הקול של החברה, כשהוא תומך ב-Dolby Atmos וזה בהחלט בא לידי ביטוי גם בשירים אולם כרגע ההיצע מוגבל יחסית.
ל-Era 300 יש משימה מאוד ברורה וזה להביא את חווית השמע לרמה גבוהה, אבל זה בהינתן שיש כבר מקרן קול או סט רמקולים שאליו הוא יצוות. לכן הוא מיועד לשימושים מאוד מוגדרים – למי שרוצה אותו כרמקול בודד כדי להעשיר את השמע בחדר או בחלל גדול, או מי שמחפש את חוויית ה-Dolby Atmos כחיבור לאחד נוסף במערך שלם בקולנוע ביתי. אז העסק כבר הופך ליקר הרבה יותר.
המחיר של Era 300 עומד על 1,849 שקלים וזאת לעומת 1,099 שקלים של Era 100. להשיג בחנויות באג.