אפליקציה חדשה מבית פייסבוק (Facebook) תציע למשתמשים תשלום תמורת ויתור (חלקי לפחות) על פרטיות, כך הודיעה החברה אמש.

Study from Facebook ("מחקר של פייסבוק") זמינה להורדה מהחנות של גוגל (טרם בישראל), אך דורשת הרשמה ואישור מצד הרשת החברתית. הרשת ציינה כי בשלב ראשון היא תקדם אותה למשתמשים בארה"ב ובהודו באמצעות פרסומות שיופיעו באפליקציות פייסבוק, כמו גם באפליקציות אחרות, כדי לגייס משתמשים שמחרימים את אפליקציות הרשת החברתית.

לאחר ההרשמה, האישור על ידי פייסבוק והתקנת האפליקציה, היא תאסוף מידע כמו המדינה, הרשת הסלולרית וסוג המכשיר, האפליקציות המותקנות עליו, כמות הזמן שמבלה המשתמש בכל אפליקציה ואף השמות של התכונות בהן הוא משתמש בתוך האפליקציות. מדובר בדיוק באותו סוג מידע שאיפשר לפייסבוק לזהות את הפופולאריות של וואטסאפ (Whatsapp) והסיפורים של Snapchat, מה שהביא אותה לרכוש את הראשונה בסכום אסטרונומי של כ-19 מיליארד דולר ולהעתיק את התכונה המנצחת של השנייה באופן אגרסיבי לאפליקציות שלה.

האפליקציה החדשה מבית פייסבוק זהה כמעט לחלוטין ל"פרויקט אטלס", אותו נאלצה החברה לחסל לאחר שהתגלה בתחילת השנה. הפרויקט, שהופעל בחשאי ולא גילה למשתמשים כמה מידע הוא אוסף, גרם למשתמשים בגילאי 13-35 להשתתף בעזרת תשלום בדמות תלושי קנייה. עתה מבטיחה פייסבוק להיות שקופה יותר מכפי שהיתה עם הפרויקט המדובר, כמו גם בהפעלת האפליקציה הישראלית Onavo שביצעה ריגול דומה אחרי מי שרצה לחסוך בנפח הגלישה או לגלוש באופן מוצפן. לכן, היא מזדהה מלכתחילה כמפעילת הפרויקט, חושפת בדיוק איזה מידע היא אוספת ומבטיחה לא לגייס קטינים לניסוי.

קרא עוד:  פייסבוק מפסיקה את שיתוף הפעולה עם וואווי, גוגל מנסה לפתור את המשבר

מנהל המוצר הישראלי שגיא בן-צדף חוזר שוב בהודעת החברה על ההצהרה כי פייסבוק תשמור על שקיפות הניסוי, תזכיר למשתמשים אחת לכמה זמן שהם משתתפים בו, תאפשר להם לבטל את השתתפותם בו בכל רגע ולא תמכור את המידע לגורמי צד שלישי או תשתמש בו להתאמת פרסומות. כמו כן, הודגש כי האפליקציה לא תאסוף שמות משתמש, סיסמאות ותכנים כגון תמונות, סרטונים והודעות, ואף לא תוסיף שום מידע שתאסוף לפרופיל הפייסבוק של המשתמש.

מצד שני, פייסבוק כן תרשה לעצמה להקביל את המידע מאפליקציית המחקר למידע על אותו משתמש שנאסף באמצעות האפליקציות האחרות שלה.