אפל (Apple) החליטה לחסום את האפליקציות הפנימיות של פייסבוק (Facebook), לאחר שנחשף כי הרשת החברתית ניצלה אותן כדי לרגל אחרי משתמשים תוך התעלמות מכוונת מתנאי השימוש של אפל.

ההחלטה על החסימה התקבלה לאחר שהאתר TechCrunch פירסם תחקיר אודות אפליקציית ריגול מטרידה במיוחד, ששיחדה אנשים, כולל קטינים, לאשר לפייסבוק לגשת לכל המידע שלהם תמורת תשלום.

האפליקציה פורסמה ב-Instagram (אינסטגרם) וב-Snapchat (סנאפצ'ט) במסווה של אפליקציית מחקר לבני 13-35. פייסבוק השתמשה בשלוש חברות חיצוניות – החברות הישראליות יוטסט (uTest) ואפלאוז (Applause), כמו גם בבטא-באונד (BetaBound) האמריקאית – כדי להסתיר את היותה הגורם האחראי עד לאחר שהמשתמשים ביצעו את ההרשמה הראשונית לתוכנית המחקר. הנרשמים הונחו להוריד אפליקציה שאינה זמינה בחנות של אפל ולאשר לה גישה מוחלטת לכל המידע במכשיר שלהם. בתמורה הובטח להם לקבל תלושי קנייה בשווי עד 20 דולר בחודש, ועוד בונוסים בשווי 20 דולר על כל משתמש נוסף שיירשם דרכם לתוכנית.

חוקר אבטחה שבדק את האפליקציה אמר כי המידע שהאפליקציה קיבלה גישה אליו היא כמעט חסרת תקדים: רשימת האפליקציות המותקנות במכשיר וניטור השימוש בהן כולל כל פתיחה או סגירה שלהן; מעקב אחר שיחות מכל יישום מבוסס רשת; וגם קבצים שנשלחו, הודעות דואר, חיפושים, היסטוריית הגלישה ומידע לגבי המיקום – כולל זה שנאסף על ידי אפליקציות צד שלישי לפני התקנת האפליקציה של פייסבוק.

קרא עוד:  בכירים בממשל טראמפ: לאסור שליחת הודעות מוצפנות

תבנית מוכרת וחוזרת

הסיפור הזה מזכיר מאוד ובאופן מחשיד את זה של אפליקציית Onavo הישראלית, אותה רכשה פייסבוק ב-2014 תמורת 120 מיליון דולר. היישום הישראלי הציע למשתמשים לכווץ את הגלישה הסלולרית כדי לאפשר ניצול מיטבי של תוכניות הגלישה המוגבלות, אך בשל אופן פעילותו איפשר לפייסבוק לדעת בדיוק באילו אפליקציות משתמשים בעלי המכשירים המתקינים את האפליקציה ואפילו באילו תכונות של כל אפליקציה. כך ידעה החברה כמה פופולארית וואטסאפ ומיהרה לרכוש אותה עוד באותה שנה תמורת סכום אסטרונומי של כ-19 מיליארד דולר. באותה דרך ידעה פייסבוק גם עם הפופולאריות הגואה של Snapchat, וגם אותה ניסתה לרכוש מספר פעמים, אך נתקלה בסירוב עיקש מצד המייסד אוון שפיגל.

השימוש שעשתה פייסבוק באפליקציה הזו התגלה לפני כשנה ואפל שינתה את תנאי השימוש שלה כדי לכפות על פייסבוק להסיר את האפליקציה מ-App Store – ולפי תחקיר TechCrunch, בערך באותו שלב החלה פייסבוק לשווק את תוכנית הריגול שלה תחת שם חדש: Project Atlas, כאשר היא יודעת שבשלב זה המשך הפעלת התוכנית, שהחלה תחת שם אחר לפחות שנה קודם לכן, אינו רצוי בעיני אפל ואף מפר את תנאי האישור הארגוני שהעניקה לפייסבוק להפיץ אפליקציות בדרך עוקפת App Store לעובדי החברה בלבד, ולא למשתמשים חיצוניים.

בעקבות הגילוי כי פייסבוק ניצלה את הרישיון הארגוני שלה להפצת אפליקציות לעובדים כדי להמשיך את הריגול האגרסיבי אחרי משתמשים, מסרה אפל ל-TechCrunch כי ביטלה את אישור ההפצה עוקף החנות של פייסבוק – מה שגם גרם להשבתת כל האפליקציות הפנימיות האחרות של החברה ולפי הדיווח שיבש את כל העבודה בחברה.

קרא עוד:  תחקיר: אלה הסיבות שהביאו לעזיבתו של ג'וני אייב, טים קוק מגיב

"פייסבוק ניצלה את חברותה בתוכנית האישורים הארגוניים כדי להפיץ לצרכנים אפליקציה לאיסוף מידע, מה שמהווה הפרה ברורה של ההסכם שלה עם אפל. כל מפתח שמשתמש באישור הארגוני שלו להפצת אפליקציות לצרכנים – אישורו יבוטל, כפי שעשינו במקרה הזה כדי להגן על משתמשינו ועל המידע שלהם", נמסר מאפל.

פייסבוק מצידה, באופן לא מפתיע, טענה שהעובדות שהוצגו אינן נכונות ברובן. "לא היה בה שום דבר 'סודי' – היא נקראה בגלוי 'תוכנית המחקר של פייסבוק'. היא לא 'ריגלה', מאחר שכל מי שנרשמו להשתתפות בתוכנית עברו תהליך כניסה ברור שביקש את רשותם וקיבלו תשלום על השתתפותם. פחות מ-5% מאלה שבחרו להשתתף בתוכנית מחקר השוק היו בני עשרה – כולם עם טפסי הסכמה מההורים", הודיעה החברה.