ב-1 באפריל 2004 הכריזה גוגל (Google) על שירות דואר אלקטרוני חדש: Gmail. ההודעה הרשמית שנשלחה לעיתונות נוסחה בלשון מבודחת, עם תיאור לא מאוד רציני של הדרך בה הפך רעיון של מהנדס יחיד בגוגל, שפיתח את השירות לבדו ומיוזמתו הפרטית תוך ״צריכה של כמה מיליוני סוכריות M&M״, למוצר מוגמר שמנהלי החברה אינם יכולים להפסיק להשתמש בו.
אם ניסוח ההודעה התמוה לא הספיק, הרי שתיאור השירות עצמו הוא ששכנע רבים כי מדובר במתיחת אחד באפריל: גוגל הבטיחה שירות דואר אלקטרוני חינמי בנפח דמיוני של 1 גיגה-בייט, בזמן שבו אפילו תיבות דואר בתשלום חרגו לעיתים רחוקות מנפח של 15 מגה-בייט. הובטח גם חיפוש מהיר ויעיל במיוחד, וסידור אוטומטי של הודעות דואר לפי ״שיחות״ כאשר הודעות באותו נושא מופיעות זו מעל זו – כל אלו נתפסו דאז כחידושים בלתי אפשריים. גם האופן שבו קיוותה גוגל לממן את השירות, פרסומות הנשענות על זיהוי נושאים ותכנים בתוך ההודעות, נחשב הן חדירה לפרטיות שמשתמשים לא יסכימו לה, והן אתגר טכנולוגי לא הגיוני.
אלא ש-Gmail היה כמובן אמיתי לגמרי, ואת רובם המוחלט של המשתמשים אובדן הפרטיות לא הטריד לעומת נפח האחסון החינמי האדיר. במהלך התקופה הקצרה במהלכה נדרשה הזמנה בכדי להכנס ל-Gmail, הפכו הזמנות אלו למצרך הלוהט והמבוקש ביותר ברשת, זאת גם בשל הצורך לקבל הזמנה מחבר כדי להתחבר לשירות. 20 שנים לאחר מכן, מדובר בשירות הדואר האלקטרוני הפופולרי ביותר בעולם, עם כ-1.2 מיליארד משתמשים פעילים.
Gmail אומנם עבר כמה שינויים בעיצוב לאורך השנים, וגם נפח האחסון החינמי צמח ל-15 גיגה-בייט, אולם באופן כללי ניתן לומר שהמהפכה הגדולה נרשמה ביום ההשקה – ומאז נותר השירות זהה למדי בבסיסו. דווקא עתה, ביום הולדתו ה-20, יתכן ש-Gmail עומד בפני שינוי משמעותי יותר עם ניסיון אגרסיבי מצד גוגל לשילוב טכנולוגיות בינה-מלאכותית בכל אספקט, לרבות ניסוח ומענה על הודעות. מהלך כזה יוכל להפוך את Gmail לשירות מהיר אף יותר, אך גם כזה המיועד בעיקר לתכתובת עסקית ורשמית שאינה מחייבת מגע אישי. זו עברה זה מכבר לאפליקציות בעלות אופי חברתי יותר, כגון וואטסאפ (WhatsApp) או טיקטוק (TikTok).
התקופה של ההזמנות לא היתה כזאת קצרה. כתבתם שהשירות התחיל ב-2004, בסוף 2006 עוד היה צריך להיות מוזמן בשביל להירשם. אני זוכר כי בדיוק השתחררתי מהצבא וחבר שלח לי הזמנה.
באמת TGspot. אתם פשוט בושה. כבר לא מעט כתבות שאני רואה אצלכם שמלאות בשגיאות. גוגל לא יצרה שום דבר חדש עם המייל שלה.
מה שאפיין את התקופה הזו לפני 20 שנה היה שהמייל הכי פופולרי היה דרך outlook של חברת msm(hotmail) ולכן ראינו הרבה הבדלים וחידושים בג’ימייל אבל כבר אז היו לנו תיבות מייל נוספות כמו יאהו שהיו בה את כל הפיצ’רים האלה.
הסיבה שג’ימייל הצליח יותר הייתה רק בגלל שגוגל הציע שירות גיבוי עצום ביחס למתחרים ולכן נהיה המייל הפופולרי ביותר עד היום. אפס חידושים באותה תקופה בג’ימייל. תתחילו לחקור את מה שאתם מפרסמים כי מי שמבין בטכנולוגיה פשוט יושב בצד וצוחק על כמה שהכתבות שלכם נהיו שטוטיות ומלאות בטעויות בזמן שאלה שלא מבינים בטכנולוגיה פשוט מקבלים מידע מוטעה לגמרי.
ועוד איך היא המציאה את המייל מחדש. מה שהיה אז היה מאוד מאוד מוגבל. לא רק הנפח, גם גודל הקבצים והמוגבלות ברוב הפעמים להשתמש בתוכנה במחשב כדי לחסוך בנפח – ואצלה הכל היה בענן. היא עשתה מהפכה עצומה בתחום ויצרה תחרות שעד היום אף אחד לא הצליח לסגור. זה גם הביא את הגלגול של Google Account שעליו התלבשו שירותים נוספים.
רק מזכיר שה dual pane view היה אצל וואלה קודם😜