אפל (Apple) מאשימה את ספוטיפיי (Spotify) בהטעיה מכוונת של הנציבות האירופית בניסיון להרוויח עוד כמה גרושים מהמנויים לשירות המוזיקה הפופולארי, כך לפי חשיפה של העיתון הגרמני דר שפיגל (Der Spiegel).

בחודש מרץ האחרון הכריז מייסד ומנכ"ל ספוטיפיי, דניאל אק, כי החברה השוודית הגישה לנציבות האירופית תלונה לפיה אפל מתנהלת באופן אנטי-תחרותי. לדברי אק, החברה האמריקאית מנצלת את השליטה שלה על חנות האפליקציות, בה תלויים יותר ממיליארד מכשירים ברחבי העולם, כדי למנוע מספוטיפיי להרוויח כסף משירות הסטרימינג שלה.

הוא טען כי העמלה בגובה 30% שאפל גובה על כל מנוי המתבצע מתוך האפליקציה, הופכת את השירות ללא רווחי, וכי כדי להרוויח תיאלץ חלוצת הסטרימינג להעלות את המחיר – מה שיהפוך אותה ללא תחרותית מול Apple Music. כרגע משתמשת ספוטיפיי במעקף שבו משתמשות חברות רבות – לקוחות הרוצים לרכוש תוכן או שירותים מתוך אפליקציות מופנים לתשלום דרך הדפדפן, שעליו לא גובה אפל עמלה. עם זאת, אק מציין כי אפל מענישה חברות שמשתמשות בטקטיקה הזו, מונעת מהן גישה לעדכוני תוכנה ולתקשורת עם המשתמשים באמצעות התראות פוש או מיילים, ואף חוסמת את האפליקציות מסירי, כמו גם מהרמקול ומהשעון החכם שלה.

עתה מפרסם דר שפיגל כי בתשובתה שהגישה אפל לנציבות האירופית לפני כחודש, היא טוענת כי אק מעוות לחלוטין את המציאות.

ראשית, מציינת אפל כי ספוטיפיי לא מספרת את כל האמת לגבי העמלה: אמנם, בשנה הראשונה נגבית עמלה של 30% על דמי מנוי, אך מאז יוני 2016, כל מנוי הפעיל יותר משנה העמלה עליו יורדת ל-15% ומשאירה 85% למפתח – ובמקרה זה ספוטיפיי. החברה האמריקאית הקדימה בכך ביותר משנה את גוגל (Google), שרק לפני כשנה וחצי החלה להציע תנאים דומים למפתחי אפליקציות ל-Android.

קרא עוד:  מיקרוסופט מתכננת לאחד את יישומי ה-Office במכשירים הניידים

שנית, מציינת אפל כי מתוך 100 מיליון המנויים המשלמים עליהם הכריזה ספוטיפיי בסוף הרבעון הראשון, רק 680,000 נרשמו בתקופה בה גבתה אפל 30% עמלה – מדובר בפחות מאחוז ממנויי ספוטיפיי המשלמים, וממילא השנה הראשונה שלהם כמנויים הסתיימה מזמן, כך שמזה לפחות שנתיים ספוטיפיי לא משלמת 30% עמלה אפילו על מנוי אחד המשתמש באייפון.

נתונים מעניינים נוספים שיש לזכור הם כי ל-Apple Music בקושי מחצית ממספר המנויים המשלמים של ספוטיפיי – 50 מיליון. בנוסף, נתח השוק של iOS באירופה הוא כ-25.5%, לעומת כ-73.5% לאנדרואיד, וכאמור, גם גוגל גובה בדיוק את אותן עמלות מאז אוקטובר 2017. לכן, לא ברור מדוע חשוב כל כך לספוטיפיי להילחם באפל, אך היא לא רואה כל צורך להגיש תלונה דומה על גוגל.

ספוטיפיי לא הגיבה לכתבה.