הנציבות האירופית הודיעה כי החליטה לפתוח בחקירה רשמית כנגד ענקיות הטכנולוגיה בגין הפרה של “חוק השווקים הדיגיטליים” (DMA). החקירה מתבצעת בהיקף גדול וכוללת את גוגל (Google), אפל (Apple), מטא (Meta) וגם אמזון (Amazon) בתמונה.
חוק האיחוד האירופי שבגינו אפל נדרשה לפתוח את חנות האפליקציות שלה, יצא לפועל בתחילת החודש. הוא נועד לאתגר את כוחן של ענקיות הטכנולוגיה על ידי כך שיקל על אנשים לעבור בין שירותים מקוונים מתחרים כמו פלטפורמות מדיה חברתית, דפדפני אינטרנט וחנויות אפליקציות. זה נועד בסופו של דבר לפתוח את התחרות ולאפשר גם לחברות קטנות יותר להיכנס לשוק.
באיחוד רוצים לבדוק האם גוגל, אפל ומטא מצייתות לכללי ההגבלים העסקיים החדשים: “אנו חושדים שהפתרונות המוצעים על ידי שלוש החברות אינם עומדים במלואם ב-DMA”, אמרה מנהלת ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי, מרגרת’ וסטגר. יש לציין כי לחברות ניתן זמן מספיק כדי להתכונן לחוקים החדשים וכי מצידם הם טוענים שביצעו שינויים בסיוע של אלפי מהנדסים כדי לעמוד בדרישות.
בין היתר אפל תיבדק האם היא עומדת בדרישות ומאפשרת למשתמשים להסיר בקלות יישומי תוכנה במערכת ה-iOS שלה, לשנות את הגדרות ברירת המחדל או לגשת למסכי בחירה המאפשרים להם לעבור לדפדפן מתחרה או למנוע חיפוש שונה. באותם התנאים ניצבת גם אלפבית, חברת האם של גוגל, כאשר החקירה תבחן האם היא מתעדפת את מנועי החיפוש השונים שלה כמו גוגל שופינג, גוגל טיסות וגוגל הוטלס על פני יריבים, והאם היא מפלה לרעה שירותי צד שלישי בתוצאות החיפוש של גוגל.
הנציבות בוחנת בחקירה את שוק האפליקציות והפרסום. האם החברות מטילות מגבלות שמפריעות למפתחי אפליקציות ליידע משתמשים על הצעות מחוץ לחנויות האפליקציות, ללא תשלום. האם ישנן מגבלות כלשהן על העמלות למפתחים, מבנה העמלות למפתחים ועבור אפליקציות בחנויות חלופיות והאם המשתמשים יכולים לבחור שירותים אחרים מאלה המגיעים במערכת בקלות.
לאורך החודשים האחרונים החברות ניסו להציג פתרונות שונים כדי לעמוד בדרישות החוק באיחוד האירופי. כך לדוגמה מיקרוסופט (Microsoft) תאפשר להסיר את דפדפן ה-Edge, גוגל שהודיעה על שינויים מקיפים ואף מטא שהציעה מנוי בתשלום כדי להסיר פרסומות. בארה”ב אגב גם כן החלו בחקירה משלה כנגד אפל.
תגובת גוגל: “כדי למלא אחר חוק השווקים הדיגיטליים (DMA), ביצענו שינויים משמעותיים באופן בו פועלים השירותים שלנו באירופה. במהלך השנה האחרונה שיתפנו פעולה עם הנציבות האירופית, בעלי עניין וצדדים שלישיים בעשרות אירועים, כדי לקבל ולתת מענה למשובים, וכן לאזן בין צרכים שונים של האקוסיסטם. נמשיך להגן על גישה זו בחודשים הקרובים” – אוליבר בת’ל, דירקטור תחרות ב-Google.