אוניברסיטת קיימברידג’ ותאגיד הרכב הבריטי יגואר לנד-רובר (Jaguar Land-Rover) הודיעו בסוף השבוע על פיתוח משותף שיאפשר שימוש במסכי מגעבלי לגעת בהם, תחת השם No-Touch Touchscreen (מסך מגע ללא מגע).
בינתיים לא פורסמו פרטים טכניים רבים אודות הטכנולוגיה. עם זאת בהכרזה ציינו החוקרים כי היא מתבססת על חיישנים חזותיים ו/או חיישני תדרי רדיו בשילוב עם בינה מלאכותית. המטרה היא לזהות בשלב מוקדם של תנועת המשתמש היכן הוא מתכוון לגעת ולהגיב עוד לפני שהיד שלו מגיעה למסך.
במקור נועד הפיתוח, כפי שניתן לצפות ממעורבותו של תאגיד הרכב, לפתור את בעיית השימוש במסכי מגע במכוניות. מסכים כאלה הולכים והופכים נפוצים יותר ויותר בשוק, אך תזוזות שנגרמות מהאצה, בלימה או מהמורות בדרך גורמות למשתמשים לפספס את הכפתור עליו מתכוונים ללחוץ לעתים קרובות. זה יכול להוביל לתסכול שיכול לגרום להסטת המבט מהכביש לזמן ארוך יותר. החוקרים ציינו שימוש נוסף עבור חולים בפרקינסון, שיתוק מוחי (CP) ומחלות דומות הגורמות לרעידות ומקשות על השימוש במסכי מגע.
בשל מגיפת הקורונה נמצא לטכנולוגיה שימוש נוסף ואולי אף חשוב יותר: אפשרות לשימוש במסכים ציבוריים ללא חשש מהעברת חיידקים ובקטריות כדוגמת הווירוס הנוכחי המסוכן. האוניברסיטה והחברה ציינו כי כספומטים, קופות שירות עצמי ומכשירים נוספים הנמצאים בשימוש של המוני אנשים ביום ובדרך כלל מבוססים על מסכי מגע נוטים להיות מזוהמים להחריד, והטכנולוגיה החדשה תאפשר שימוש בהם ללא הסכנה של העברת מחלות וזוהמה בין אנשים.
לטענת החוקרים, בניסויים שנעשו בטכנולוגיה שלהם במדמי נהיגה ורכבים אמיתיים נמצא כי היא הפחיתה את זמן האינטראקציה בין הנהג למסך, אם כי מסרטון ההדגמה נראה דווקא שהיא מאריכה אותו.
לא ברור עדיין מתי תגיע הטכנולוגיה של קיימברידג’ ויגואר לנד-רובר לשוק, אך לדברי החברה, כל מסך מגע שלצידו חיישנים המספקים מידע חזותי או אחר על תנועת המשתמש יוכל לקבל את הטכנולוגיה בעדכון תוכנה. הם גם ציינו כי בעתיד ייתכן שהטכנולוגיה הזו תשמש לשליטה בהולוגרמות, שבהן קשה לשלוט.