בזמן שוואטסאפ (Whatsapp) עדיין עובדת על סגירת הפרצה בה שנחשפה בתחילת השבוע, המתחרה המושבעת יוצאת למתקפה חזיתית חסרת תקדים: בפוסט שפורסם שלשום טען פאבל דורוב, מייסד טלגרם (Telegram), כי וואטסאפ יוצרת בכוונה פרצות אבטחה באפליקציה שלה, כדי לאפשר לגורמים שונים גישה למידע פרטי של המשתמשים.

"החדשות הללו לא הפתיעו אותי", כותב דורוב על גילוי הפרצה שאיפשרה להאקרים להחדיר לטלפונים אפליקציית ריגול ישראלית באמצעות שיחה קולית. הוא ציין כי רק בשנה שעברה התגלתה פרצה דומה בשיחות הווידאו, שאיפשרה השתלטות על חשבונות וואטסאפ. "נראה שבכל פעם שוואטסאפ נאלצים לסתום פרצה חמורה באפליקציה שלהם, צצה במקומה אחת אחרת", הוא עקץ. "כל בעיות האבטחה שלהם נוחות למעקב, ונראות ומתנהגות ממש כמו דלתות אחוריות".

משתפת פעולה עם מדינות?

לדברי דורוב, הפרצות החוזרות ונשנות מתאפשרות בגלל שוואטסאפ מסתירה את הקוד שלה באופן אגרסיבי – בניגוד לטלגרם, שהקוד שלה פתוח וכל אדם יכול לחפש בו פרצות ולהודיע עליהן. הוא הוסיף כי בתור חברה אמריקאית, וואטסאפ נמצאת תחת לחץ כביר מצד רשויות החוק במדינה לאפשר להן גישה למידע של המשתמשים, ורמז כי ייתכן שוואטסאפ משתפת פעולה לא רק עם הדרישות האמריקאיות, אלא גם עם מדינות טוטליטאריות כמו איראן ורוסיה, כמו גם הודו, שאיימה פעמים רבות בשנים האחרונות לחסום את וואטסאפ אך כיום האפליקציה זמינה בה.

דורוב מזכיר כי עד לאחר השקת טלגרם ב-2012, וואטסאפ העבירה את ההודעות כטקסט פשוט דרך האינטרנט – מה שאיפשר לא רק לממשלות והאקרים, אלא גם לספקי תקשורת, ואף לכל מי שמחובר לאותה נקודת ווייפיי ומצויד במכשיר עם אפליקציה או תוכנה מתאימה, לקרוא אותן. "במבט אחורה, לא היה יום במהלך 10 שנות המסע של וואטסאפ בו השירות הזה היה מאובטח (כראוי)", הוא מסכם.

קרא עוד:  גוגל: רוב המשתמשים לא מחליפים סיסמה גם כשהם יודעים כי נפרצה

להאשמות של דורוב התלוותה קריקטורה של מארק צוקרברג, שרכש את וואטסאפ תמורת 19 מיליארד דולר ב-2014, עומד מאחורי דוכן שעליו המילה 'אבטחה', כדי לפתות אנשים למסור לו מידע. מאחוריו ניתן לראות כי המידע של המשתמשים מועבר במסוע למשאיות המייצגות מפרסמים וממשלות, כאשר מייסד וואטסאפ יאן קום –שפרש לפי דיווחים בגלל ויכוחים עם פייסבוק לגבי השמירה על פרטיות המשתמשים – מעמיס את המידע על משאית.

דורוב הבטיח כי טלגרם תמשיך להיאבק בוואטסאפ, והביע ביטחון ביכולת החברה הגרמנית שפועלת ללא מטרות רווח לנצח את פייסבוק בזירה הזו, כפי שעשתה בזירת הרשתות החברתיות עם Vkontakte, שמובילה את השוק במזרח אירופה.