קשה לזכור התרחשות משמעותית בשנים האחרונות כמו ביטול כנס הסלולר השנתי הגלובלי בברצלונה. הכנס, המתקיים מאז 2006 בברצלונה, מושך אליו עשרות אלפי מבקרים ביניהם אנשים מהתעשייה, חברות ענק וגם כתבים טכנולוגים כמונו. אבל מי שעוקב אחר הכנס בשנים האחרונות ובכלל בשוק הסלולר מבין כי מה שפגע בכנס הם דווקא החברות המציגות בו ולא בגלל נגיף הקורונה.
זו תערוכה המובייל החשובה בעולם
Mobile World Congress, או כנס המובייל העולמי, מתקיים מידי שנה בחסות ארגון GSM Association המאגד תחתיו יותר מ-750 מפעילות סלולר ומעל 400 יצרניות בתחום. הכנס המשלב גם תערוכה רחבה בה מציגים מעל 2,000 חברות שונות, נועד כדי לסייע בחיבור בין לקוחות וספקים בתחום כמו גם להציג פתרונות ושירותים לתחום הצרכני והעסקי.
אין כמעט חברה שלא נמצאת שם ושמות גדולים כמו סמסונג (Samsung), נוקיה (Nokia), וואווי (Huawei), סוני (Sony) ואחרות נמצאות דרך קבע באותו מקום בדיוק. גם סביב האולמות יש לא מעט התרחשויות כמו פעילויות של גוגל (Google) או תחרויות הנערכות במקום שנועדו לעורר עניין של הקהל. גם בברצלונה יש לא מעט התרחשויות כמו כנסים הנערכים בשולי התערוכה כמו ShowStoppers ו-Pepcom או ביתני הדגמה שונים הפזורים בעיר כמו גם מסיבות עיתונאים סגורות.
כמי שמסקר את התחום ומבקר בתערוכה מידי שנה מאז 2011, אי אפשר שלא לחוש את ההתרגשות סביב והלחץ בו נמצאות החברות השותפות לכנס חודשים לפני. אפשר לראות את זה כבר מעומס הטלפונים שאני מקבל ממנהלי שיווק המבקשים לדעת האם אני מגיע לתערוכה והאם ארצה להשתתף במסיבת העיתונאים.
אפל אשמה?
אבל בשנים האחרונות משהו השתנה. חלק מהחברות החליטו לצמצם שטחים, להוריד מיצגים ולבטל הכרזות בכנס, במהלך שקרה באופן קבוע וגובר במיוחד בשנתיים האחרונות. לא שהחברות הפחיתו את כמות המוצרים, אלא ההחלטה בחלקן, הוא לא להכריז על מוצרים גדולים בתערוכה.
אפשר לראות מספר דוגמאות בולטות לכך כמו סמסונג, שהחליטה להכריז על Galaxy S20 ו-Z Flip באירוע נפרד בסן-פרנסיסקו בשבוע שעבר כאשר כך גם עשתה עם ה-Galaxy S10. גם וואווי נוהגת להכריז על מוצריה באירועים בפריז וכן גוגל שנכנסה לזירת הטלפונים עם אירוע משלה במטה החברה במאונטן ויו. נכון, חלק מהחברות שומרות את ההכרזות שלהן לכנס המובייל, אבל אלה מעטות ונחשבות לקטנות יותר בשוק.
נדמה כי חלק מהן למדו מאפל (Apple), הנעדרת והמחרימה הראשית של הכנס, אשר נוהגת לערוך הכרזות נפרדות למוצריה. הסיבה היא כמובן רצון של החברות לקבל את תשומת הלב ומיקוד הקהל ועל הדרך גם באזז רחב יותר, אבל מנגד הן גורמות לנזק בתדמית של התערוכה היוקרתית וחוסר אטרקטיביות למבקרים הטכנולוגים.
למרות כי בסופו של דבר זהו כנס עסקי שנועד לקיום פגישות ועסקאות, התערוכה והשמות הגדולים הוא מה שמניע את רבבות המבקרים להגיע אליו כמו גם הסיקור התקשורתי. כך כי למרות שהכנס הוא בשביל החברות הגדולות, הן אלה שהורסות אותו וחבל.