רוב הישראלים חוששים מאיומי רשת, וכ-80% מהם אף נפגעו מסיבה כזו או אחרת במהלך השימוש שלהם באינטרנט. כך עולה מסקר שערך הסניף הישראלי של חברת האבטחה ESET, בביצוע מכון גיאוקרטוגרפיה במהלך החודש שעבר. הסקר הקיף מדגם של 500 איש, שהעידו על עצם שהם נפגעו מהודעות דואר זדוניות (50%), מוירוסים (41%) ומפרסומות שמכילות נוזקות (30%). בנוסף 9% סיפרו כי נפגעו מהתקפות דיוג. כ-5% נפגעו ממה שנחשב כעת לנושא החם וזה תוכנות כופר.

לפי הסקר רוב משתמשי האינטרנט בארץ עדיין חוששים בעיקר מוירוסים ונוזקות 'מסורתיים' יחסית (43%), כשהבעיה השנייה בחומרתה, מבחינת הנשאלים, היא הבעיה של גנבת זהות וגנבת פרטים (כ-30%) – בהיבט המסוים הזה נשים מודאגות הרבה יותר מגברים, ובהפרש ניכר.

כ-80% מהמשתתפים בעלי המחשבים בסקר של ESET ישראל סיפרו שהם התקינו במחשב שלהם תוכנת אבטחה כזו או אחרת, וזאת למרות שכאמור כמות גדולה מאוד מהמדגם סבל פגיעה כזו או אחרת. אחוז מתקיני יישומי האבטחה במחשבים הולך ויורד עם השנים. ב-2011 הוא עמד על 95%, וזאת, למרות הגידול במספר הבעיות ובהיקפן.

ומה קורה בתחום הטלפונים החכמים? אם נספר שלרוב המכריע יש מכשיר שמבוסס על מערכת ההפעלה אנדרואיד, כנראה לא נפתיע אף אחד, אבל הסיפור האמיתי שרק ל-24% מבעלי הטלפונים החכמים יש אפליקציית אבטחה במכשיר, וגם בתחום הזה יש ירידה הולכת וקבועה משנה לשנה, לעומת גידול במספר האנשים שבטוחים שבמכשיר שלהם לא מותקנת אבטחה כזו או אחרת, שכמותם כבר הגיעה ל-50% מתוך מהמדגם שנבחן בסקר הזה, וזה מפתיע לאור המודעות היחסית גבוהה למצב.

מה שעוד מפתיע הוא שאמנם יש ירידה בכמות האנשים שחושבת שאין צורך ברכישת אנטי וירוס, אבל עדיין מדובר בכשליש מהסקר, כשבמקביל כ-11% חושבים שאין וירוסים בטלפונים חכמים.

"העלייה במודעות בקרב הצרכנים היא מגמה מבורכת, יש הבנה שפגיעה מסוג זה עלולה להשפיע באופן ישיר על החיים הפרטיים שלנו ולא רק על מכשירים", אמר גיל נוילנדר, מנכ"ל ESET ישראל. "בשנים האחרונות התוקפים משכללים את הטכניקות שלהם ומרוויחים הון עתק ממתקפות סייבר. בעולם המקוון של היום אנחנו לא יכולים להיות אדישים לסכנות ברשת כי אף אחד לא חסין". 

שתף:
-פרסומת-
עורך האתר, כתב וותיק בתחום המחשבים והטכנולוגיה. נמצא כאן בסביבה עוד לפני שהאינטרנט הפך למה שהוא היום. היה עורך של מגזינים רבים (כן, מאלה שהודפסו על נייר), כולל PC Plus, חי את העולם הטכנולוגי ומתעורר בדיוק בזמן כשהשליח עומד בדלת עם מוצר חדש לסקירה.