הרשות להגנת הצרכן בישראל הוציאה לדרך היום (יום ב’) את מיזם ‘אל תתקשר אלי’ בעקבות החלטה בעניין שנתקבלה בוועדת הכלכלה לפני כחצי שנה. בהתאם לכך היא פתחה את ההרשמה למאגר. הדרך הפשוטה ביותר להרשם היא באתר אינטרנט ייעודי, אם כי ניתן להרשם גם דרך מענה קולי ממוחשב באמצעות המספר 1-800-071-171.
עם הקמתו של המאגר, מחויבים למעשה כל חברה או עסק הפועלים בישראל ומבקשים לפנות ללקוחות פוטנציאליים בטלפון לבדוק תחילה אם אותו מספר מופיע במאגר. במידה והמספר אכן רשום, פנייה לאותו לקוח מהווה עבירה שעשויה להביא לקנסות כבדים למדי: עד 45 אלף שקלים להפרה, וקנס גבוה פי שלושה למקרה של הפרת צו הפסקה מנהלי שניתן בעקבות מקרים קודמים. האיסור לפנות לצרכנים הרשומים למאגר יכנס לתוקפו החל ב-1 בינואר 2023.
ישראל היא לא המדינה הראשונה בה מוקם מאגר ‘אל תתקשרי אלי’ בניהול ופיקוח ממשלתי. קדמו לה מדינות רבות באירופה, כמו גם ארצות הברית, סינגפור והודו. ברוב המדינות הללו הוכח המאגר ככלי אפקטיבי, והביא לצמצום דרמטי בכמות שיחות השיווק החודשיות לפי סקרים שנערכו שנים לאחר השקת המאגר.
יש לציין כי האיסור להתקשר למספר המופיע במאגר נכנס לתוקף 15 ימים מההרשמה. במקרה של עבירה, מוזמן הצרכן להגיש תלונה על החברה המטרידה באמצעות האתר עצמו.
ענק!!!
הכל עיניין של אכיפה. מעניין עד כמה מיזם כזה יהיה שימושי בארץ.