כיום, כשכל בית בישראל מחובר לאינטרנט באמצעות חיבור מהיר, אין סיבה שהאינטרנט במחשב יזחל. אך מה קורה אם נתקלתם בגלישה איטית, הורדות שלא מסתיימות ותקיעות חוזרות ונשנות בטעינת אתרים? באמצעות מספר פעולות פשוטות ניתן בקלות לשפר את מהירות הגלישה, אז אספנו מספר טיפים מועילים.
מחשב בריא גולש מהר
ווירוסים ורוגלות יכולים להאט את את המחשב וכיוצא בזה גם את מהירות הגלישה. כדאי לוודא כי מותקנת אצלכם במחשב תוכנת אנטי-ווירוס ולבצע מדי תקופה סריקה לאיתור ווירוסים. מומלץ לוודא טרם הסריקה כי תוכנת האנטי-ווירוס מעודכנת, ובנוסף כדאי שלזו תהיה גם תמיכה בזיהוי רוגלות (Spyware) ונוזקות (Malware). הממולצות שבהם היא Security Essential מבית מיקרוסופט מגיעה מובנית בתוך מערכת ה-Windows 11 וגם ב-Windows 10.
בנוסף, מומלץ אחת לשלושה חודשים לבצע ניקיון של המחשב באמצעות תוכנת ניקוי כדוגמת CCleaner, אשר מיועדת גם למשתמשים הפשוטים ובצורה קלה ניתן לבצע ניקוי של המחשב מקבצים לא שמישים, יישומים לא רלוונטים ולהסיר היסטוריית גלישה. עבור המשתמשים המתקדמים כוללת התוכנה אפשרות לבצע ניקוי בהתאמה אישית ואף ניקיון של ערכים שגוים או כאלה שכבר לא נמצאים בשימוש בערכי הרישום של המחשב. אחת למספר חודשים מומלץ להפעיל את הניקוי הפנימי של Windows, על ידי לחיצה על כפתור ימני של העכבר על כונן C – שם ללחוץ על כפתור הניקוי.
לשדרג את הדפדפן
משתמשים רבים אינם מודעים לגירסת הדפדפן בה הם משתמשים ואף לא טרחו מעולם לעדכן את דפדפן ברירת מחדל המגיע עם מערכת ההפעלה של מיקרוסופט (Microsoft). הדפדפנים מהדור האחרון מהירים יותר מקודמיהם בצורה ניכרת, כוללים תמיכה משופרת בתקני אינטרנט וערכות עיצוב מודרנים ותמיכה בתוספים, כשהמומלץ שבחבורה הוא כרום (Chrome), דפדפן מבית גוגל (Google) שהוא קליל וזריז במיוחד, אך גם הגירסאות העדכניות של Firefox או Opera ואף Edge עולות במהירות התגובה שלהם על הגירסאות הישנות.
נקו את האינטרנט
פרסומות ווידאו, באנרים וחלונות קופצים כל אלו הם אמצעי פרסום בהם משתמשים האתרים השונים, לא רק שמדובר בתופעה שהיא מציקה טעינת הפרסומות מכבידה על הדפדפן והמחשב, ניתן באמצעות התוסף AdBlock אשר מיועד לדפדפנים כרום ופיירפוקס המסיר את הפרסומות, החלונות הקופצים ואף את פרסומות הווידאו אשר נטענות לפני צפיה בסרטון ב-YouTube.
הגבילו את תוכנות השיתוף
תוכנות שיתוף הקבצים השונות כמו µTorrent משתמשות בחיבור הרשת על-מנת להעלות לרשת קבצים שהורדנו. רוב המשתמשים לא בודקים את הגדרות רוחב הפס של תוכנות השיתוף משתמשות ומומלץ להגביל זאת שכן הדבר גורם ל”חניקה” של חיבור הרשת. כלל האצבע הוא להגביל את מהירות העלאה לשתי שליש ממהירות העלאה המקסימלית שנותן ספק האינטרנט, כך אתם מספקים לעצמכם מרווח שיספיק לגלישה חופשית.
וודאו שאתם מקבלים את המהירות שמגיעה לכם
סגרתם עם ספק האינטרנט על מהירות? יש לבצע בדיקת מהירות באמצעות אתר SpeedTest. האתר מאפשר ביצוע בדיקה של מהירות החיבור לאינטרנט לצד השוואה למשתמשים אחרים, ובמידה והמהירות המתקבלת לא קרובה להבטחות שספק התשתית והאיטרנט כדאי להרים אליהם טלפון. בארצנו הקטנטונת בניגוד למקובל בעולם קיימת הפרדה בין ספק התשתית: בזק והוט, לספק האינטרנט: בזק בינלאומי, הוט-נט, נטוויז’ן, 012 ועוד… בין שני ספקי השירות השונים אין קשר ישיר, גם אם הם קשורים לאותה חברה – כך שלעיתים קרובות מדי נוצר מצב בו יש הפרשי מהירויות בין שני הספקים ו”צוואר הבקבוק” הוא הספק עם המהירות הנמוכה ביותר.
מומלץ להרים טלפון לספק התשתית ולספק האינטרנט ולוודא כי בשניהם אתם מנויים על אותה המהירות, באותה נשימה משתלם לבדוק אם קיימים מבצעים חדשים עם מהירות גבוהה יותר במחיר שווה או נמוך למחיר אותו אתם משלמים היום.
אבטחו את הרשת
מומלץ מאוד לאבטח את הרשת הביתית האלחוטית באמצעות סיסמה, לאו דווקא מסיבות של הגנה על הפרטיות אלא על-מנת להגן עליה בפני שכנים ש”מתעלקים” על חיבור הרשת האלחוטי אשר סותמים אותו על-ידי הורדה של קבצים גדולים או סתם צפיה בסרטונים ב-YouTube על חשבונכם. מומלץ להשתמש בפרוטוקול האבטחה WPA/WPA2 הקיים כמעט בכל נתב ביתי אך חשוב לזכור, כי לאחר השינוי יש להתחבר מחדש לרשת האלחוטית ולהקליד את הסיסמה. אם אינכם יודעים כיצד להגביל את הרשת האלחוטית כדאי לפנות אל הספק ממנו נקנה הראוטר האלחוטי או לעיין במדריך למשתמש.
עדיין לא עזר? אם אתם לא בטוחים האם הבעיה במחשב שלכם או אצל הספק, מומלץ לבדוק את מהירות הגלישה דרך מחשב אחר. אם מצאתם כי מהירות הגלישה עדיין מקרטעת, יש לפנות לספק האינטרנט כדי שיבדוק זאת לעומק.
פורסם לראשונה באתר מאקו