רכשתם מחשב חדש בחודש האחרון מבוסס מעבדי Sandy Bridge? כך תדעו אם המחשב שלכם מושפע מתקלת ה-SATA.
ההודעה של אינטל בתחילת השבוע על תקלה בערכת השבבים Cougar Point גרמה לשאלות רבות של לקוחות מבולבלים. אין זה אומר כי לכלל המחשבים ישנה ירידה בביצועי ההתקנים המחוברים בחיבור SATA, אך מומלץ לבצע בדיקה שתאמר לכם האם גם למחשב שלכם ישנו את השבב הסורר. לדברי אינטל, התקלה נמצאת רק בלוחות ומחשבים שהופצו לאחר ה-9 לינואר וקיימת בערכות השבבים בגרסה (Sepping) של B2 בלבד.
כך תבדקו
לצורך הבדיקה, יש לוודא כי מחובר לאחד מארבעת היציאות SATA 3Gbps כונן אחסון כלשהו (SSD או HDD), זאת על מנת שמערכת ה-Windows תוכל לזהות את בקר ה-SATA.
לאחר מכן, היכנסו לשורת הפקודות על ידי כניסה ל-Start -> Run והקישו “cmd.exe” ו-OK לאישור. בחלון שיפתח הקלידו את השורה הבאה: “wmic idecontroller get deviceid” שתחזיר לכם מידע זיהוי על ערכת השבבים של המחשב.
התוצאה שתתקבל תראה כמו שורה ארוכה ולא ברורה של אותיות (כמו בתמונה), אך אם תתעמקו תשימו לב למחרוזת המופיעה באמצע השורה. חפשו את המחרוזת REV_xx, כאשר xx מציינים את הגרסה של השבב. אם מופיע REV_04 אז המחשב שלכם מבוסס על גרסה B2 המושפע מתקלת ה-SATA, אחרת אתם בטווח הבטוח.
התקלה כאמור גורמת לירידה בביצועים של התקנים המחוברים בחיבור SATA, וקיימת במחשבים ולוחות אם בעלי מעבדי Core i5/i7 שהוכרזו בחודש שעבר, ומבוססי שבב P67 ו-H67 במחשבים שולחניים וכן גם במחשבים ניידים. התקלה נמצאה בערכת השבבים ולא במעבדים עצמם והמלצת היצרניות היא להעביר את התקני ה-SATA של המחשב ליציאות 0 ו-1 העובדים כ-SATA 6Gbps, שכן התקלה קיימת רק ביציאות ה-SATA 3Gbps, ולערכות השבבים H67/P67 קיימת בנוסף זוג יציאות SATA נוסף.
החלפת הלוחות והמחשבים הפגומים תתקיים רק בחודש אפריל והלך כאשר יחלו היצרניות בהפצת המוצרים החליפיים. עד כה רוב היצרניות כבר הבטיחו כי יחליפו את המוצרים הפגומים בחדשים או בהחזר כספי מלא. (מקור)
ולמשהו מעט יותר הומוריסטי: היטלר מתעצבן על התקלה.