בתחילת הדרך היה לגוגל מאפיין בולט שהבדיל את מנוע החיפוש הזה ממנועי חיפוש אחרים, והוא השימוש במידע מחוץ לאתר כלשהו על מנת לדרג את אותו אתר בתוצאות החיפוש. דהיינו, בניגוד למנועי חיפוש אחרים אשר הציעו רשימת אתרים שהתבססה אך ורק על תכני אותם אתרים, רשימת התוצאות של גוגל התבססה גם על מאפייני רלוונטיות, חשיבות ואיכות של האתרים הללו – וכאמור, בתחילת הדרך היה לגוגל מקור יחיד שסיפק את המידע הזה: הקישורים בין האתרים.
כיום, כשני עשורים לאחר מכן, לרשות גוגל עומדים שלל מקורות מידע נוספים המספקים נתונים עשירים, מגוונים ומתוחכמים שבעזרתם נקבע הדירוג של כל אתר בתוצאות החיפוש. מי שרוצה להופיע ברשימת תוצאות החיפוש כבר לא יכול פשוט להעמיד פנים שהוא שחקן משמעותי בשוק – אלא עליו להיות באמת שחקן משמעותי בשוק. לפיכך כבר לא מספיק להתמקד רק בבניית קישורים, אלא לחזק את בניית המותג.
כמובן שאין זה אומר שצריך לזנוח לגמרי את נושא בניית הקישורים, שכן עדיין מדובר באלמנט משמעותי באלגוריתם של גוגל. אולם בכל פעילות שמטרתה לשפר את הקישורים יש לבחון האם קיימת השפעה חיובית גם על בניית או חיזוק המותג. אחרת, האפקטיביות של הקישורים אינה גבוהה כפי שנדמה.
לפניכם ארבע טכניקות שעליהן תוכלו להישען בבואכם לבצע קידום אתרים אורגני מתוך מחשבה על בניית ו/או חיזוק המותג שלכם. ככל שתשיגו יותר הצלחה בארבע הטכניקות הללו, כך המותג שלכם יתחזק ודירוג האתר שלכם בתוצאות החיפוש ישתפר פלאים.
- לשפר את האתר
האם ביצעתם בדיקות חוויית משתמש באתר שלכם? האם התבוננתם באנשים מנסים לבצע פעולות שונות באתר תוך שימוש במכשירים שונים? האם בדקתם את כל האלמנטים העיקריים של משפך ההמרה? האם אתם יודעים מהם ביצועי האתר שלכם לעומת ביצועי המתחרים? האם האתר שלכם נטען בתוך פחות משתי שניות?
לא כולם יכולים לענות לכל השאלות הללו בחיוב, אולם חשוב להבין כי תהליך בניית אתר ופיתוחו חייב להיות מלווה בבדיקות חוזרות ונשנות מכל היבט אפשרי. אם נדמה לכם שאין לכם די זמן או משאבים לבצע בדיקות כאלה, סביר להניח שדווקא אתם הכי זקוקים להן – במיוחד אם האתר שלכם בנוי בצורה של טלאי על גבי טלאי כתוצאה מהנחיות של מקבלי החלטות או בגלל פתרונות של כיבוי שריפות שבוצעו עם הזמן.
לכן פנו את הזמן והקדישו את המשאבים הנדרשים לביצוע החלטות, שיפורים וחזרות. ככל שתהפכו את האתר למהיר יותר, ככל שהגולשים יחבבו אותו יותר, כך סיכויי ההצלחה שלכם גדלים.
- ליצור משאב יקרי ערך
באיזה תחום אתם יכולים להיות מקור סמכותי וחשוב עבור קהל היעד שלכם? עדיף שיהיה זה תחום ייחודי, או מנקודת מבט ייחודית, ובכל מקרה כדאי שיהיה קשה למתחרים לחקות אותו. הנה כמה רעיונות:
- כלי/מחשבון/טיפים לפתרון בעיה נפוצה כלשהי
- ארכיון בו ניתן לחפש ולמצוא מידע ייחודי שבבעלותכם
- מקור מידע חינוכי שמסביר בפשטות נושא מורכב
- ראיון עם מומחה בתחום שבו אתם עוסקים
- מדריך המסייע לאנשים לעשות משהו למען עצמם
- לקוחות חוזרים
אחד מן המאפיינים הבולטים ביותר של מותג מצליח הוא היכולת שלו להפוך לקוחות חדשים ללקוחות חוזרים. ברגע שיש לכם את זה – אתם יכולים לבנות מותג. ללא לקוחות חוזרים אתם אולי יכולים למצוא לעצמכם נישה ייחודית ואף ליצור החזר על ההשקעה, אבל תתקשו מאוד לבסס את הנוכחות המקוונת שלכם בתוצאות החיפוש.
איך לעודד לקוחות לחזור שוב? עליכם ליצור ערך על בסיס מתמשך ולוודא שהגולשים ידעו זאת. הנה כמה רעיונות:
- לתת להם סיבות טובות להצטרף לרשימת תפוצה ולקבל מכם מיילים מעת לעת
- להציע להם להצטרף למועדון המעניק הנחות ללקוחות חוזרים
- ליצור אפשרות להתאמה אישית, כגון מתן המלצות מותאמות על בסיס היסטוריית הזמנות באתר
- לבנות קהילה באתר שבה המשתמשים יוכלו להיות בקשר זה עם זה ואיתכם
- לעדכן את האתר בתדירות קבועה בתכנים בעלי ערך רב ולהוסיף ערוצי תקשורת בהם הגולשים יוכלו לקבל התראות על עדכונים או על מבצעים חדשים
- להיות שווים את זה
אם אתם לא משקיעים מספיק בתוכן שלכם, אין שום סיבה אמיתית שהגולשים יבואו לצרוך אותו. לכן אל תבזבזו משאבים על תוכן בינוני או כזה שנועד רק כדי למלא חורים, אלא השקיעו בו באמת. היעזרו בשאלה “מה אפשר לעשות כדי להעניק ערך אמיתי ויוצא דופן?” כדי להניע את תהליך החשיבה, ולא ב”איך להשיג עוד קישורים?” – שאגב, יגיעו באופן אוטומטי ברגע שתיצרו ערך אמיתי ויוצא דופן…
הנה כמה רעיונות נוספים שאולי יעזרו לכם:
- התמודדו בהצלחה עם אתגר שאף אחד אחר עוד לא עמד בו
- בצעו מחקר מילות מפתח מקורי שיענה על שאלה נפוצה בתחום בו אתם עוסקים
- צרו משהו שיעורר רגש חזק אצל אנשים
- צרו משהו מצחיק או משעשע באופן יוצא דופן
- נפצו את הציפיות של אנשים, הפתיעו אותם במובן הטוב של המילה
- צרו תוכן שיהפוך למשאב יקר ערך (ראו סעיף קודם לעיל)
סיכום
ככל שתשפרו את האתר שלכם, תיצרו משאבים יקרי ערך, תשכנעו לקוחות לחזור שוב ושוב ותיצרו תוכן בעל ערך אמיתי, כך המותג המקוון שלכם יצמח וישגשג.
אלא שכל זה הוא בבחינת “קל להגיד וקשה לעשות”, ורבים עשויים ליפול למלכודת של בינוניות. על מנת להיות באמת יוצאי דופן עליכם לבנות תכנית פעולה ולעקוב אחריה בקפידה, תוך שאתם מוכנים לבצע בדיקות וניסיונות שונים עד שתצליחו לעשות את זה כמו שצריך.
הכותב הוא אייל רחמים – מתמחה בשיווק B2B, קידום אתרים, שיווק עסקים באינטרנט, מייסד ומנהל בפועל את דיגיטאצ’ חברה לקידום אתרים ושיווק באינטרנט, בזמן הפנוי שיש מרצה במכללה למנהל כותב בבלוג קידום אתרים SEOLINKS. נשוי למיכל ואב ל-2 בנות נועה ואדל :)