מטוס בשמיים על רקע שקיעה

ענף התיירות הוא בין היחידים בעולם שבו אפשר לראות בצורה הבולטת ביותר את השפעת הטכנולוגיה. יש הרבה חידושים טכנולוגיים שנתפסו בעבר כבלתי אפשריים בעליל, אך כיום הם חלק בלתי נפרד מארגז הכלים התיירותי שלנו. כך למשל, כולנו רגילים להשוות מחירי טיסות בלחיצת כפתור. אנחנו נשענים על טכנולוגיה כדי לבחור יעדים לטיסה, למצוא מבצעים של הרגע האחרון ולקבל המלצות מחברים על אטרקציות ופעילויות.

הטכנולוגיה מלווה אותנו גם בשדות התעופה והיא במידה רבה אחראית על הביטחון האישי. חברות תעופה מסוימות מציעות עמדות בידוק אלקטרוניות או ביומטריות, שעובדות ללא מעורבות אדם. החידוש הזה חוסך שעות המתנה ומייעל את פעילות שדות התעופה הגדולים בעולם. הזדהות ביומטרית מגבירה את יכולת הפיקוח על תנועת הנוסעים, מונעת עיכובי טיסות ובאופן כללי משדרגת לנו את החיים בלי שנשים לב.

אינטרנט בכל רגע

השימוש באינטרנט הוא בין המאפיינים הבולטים של ענף התיירות המודרני. הוא מתחיל בבחירת אטרקציות על סמך חוכמת המונים וממשיך עד הטיסה והרבה אחריה. אנחנו כבר לא מוכנים לוותר על חיבור אינטרנט אלחוטי באוויר וחס וחלילה שלא נהיה מחוברים בכל רגע נתון. מהקיץ הקרוב תציע אינטרנט כזה גם חברת אל על וסביר להניח שמאותו רגע טיסות לניו יורק כבר לא ייראו ארוכות כל כך.

מלבד האמור לעיל, החודשים שעושים לנו חיים קלים בחו"ל כוללים החלפת בתים והזמנת מלונות. אנחנו יכולים למשל להשתמש בשירותי AirBnB כדי למצוא דירה אקזוטית בכל יעד בעולם, או להזמין חדר בעשרות אחוזי הנחה דרך אתר אינטרנט מקומי. במקביל, נשתמש באינטרנט כדי לקנות כרטיסים לאטרקציות ולא נפספס אף פעילות מעניינת.

מניצני המהפכה ועד העסקת 200 מיליון אנשים

מבחינה היסטורית, ההתפתחות הטכנולוגית של התיירות הופכת את הענף הזה לייחודי ויוצא דופן. לא רבים יודעים את זה, אבל עד אמצע המאה הקודמת עוד פעל כל תת-ענף בנפרד: בתי מלון מכרו רק לינות, חברות נסיעות מכרו רק מושבים וחברות תעופה מכרו רק טיסות. החל משנות ה-50 של המאה ה-20 החלה פעילות משולבת, בה בתי מלון הציעו לצד מקומות לינה גם חנויות מזכרות וחברות תעופה מכרו העברת נוסעים ופוליסות ביטוח.

השינוי הזה נראה היום מינורי, אבל בזמנו הוא התאפשר תודות למהפכה טכנולוגית. הטכנולוגיה החדשה הצטרפה לשגשוג כלכלי, עלייה בהכנסה הפנויה, שינויים בהתנהגות ובסגנון החיים ומתן חופשה שנתית בשכר – ומכאן ועד לתיירות כפי שאנו מכירים אותה כיום הדרך כבר הרבה יותר קצר.

ראשית, תיירות אקסקלוסיבית לבעלי הון בלבד הפכה לתיירות המונית. בשנת 1952 נקבעו מחירים מיוחדים במחלקת תיירים לטיסות בינלאומיות, בשנת 1957 הושק מטוס הסילון הענק הראשון (בואינג 707, למי שמתגעגע) ובשנת 1966 נכנס לשימוש ה-747 שקיצר את זמן הטיסה והוזיל עלויות.

לפי נתוני ארגון התיירות העולמי, בין השנים 1960-1998 גדל מספר התיירים הנכנסים פי 9 וכיום התיירות לבדה מעסיקה מעל 200 מיליון איש. היא מכניסה לממשלות השונות 11% מסך המיסוי הגלובאלי ומעל 10% מההשקעות בעולם הן בתיירות. המסקנה מכל זה פשוטה: למרות כל החידושים, ענף התיירות אפילו לא קרוב לשיא שלו. הטכנולוגיה תמשיך ללוות אותנו גם בשנים הקרובות וכדאי להישאר עם אצבע על הדופק.