שעות ספורות לאחר שנתגלה כי במשך חודשים הפעילה פייסבוק (Facebook) ״תכנית מחקר״ שעקבה אחרי הרגלי המשתמשים, בהם גם צעירים בני 13, חשף אתר הטכנולוגיה TechCrunch כי גוגל (Google) פיתחה והפעילה אפליקציה כמעט זהה. 

האפליקציה של גוגל, Screenwise Meter שמה, אפשרה לחברה לעקוב אחרי אתרים בהם מבקר המשתמש, תוך שהיא פועלת ברקע במכשירי אייפון ואנדרואיד. עבור אותם משתתפים שהסכימו להוריד ולהתקין את האפליקציה, הבטיחה גוגל תגמול בדמות תווי קנייה. התכנית יועדה למשתמשים בני 18 ומעלה, אך הייתה פתוחה גם להצטרפותן של משפחות – ובמקרה זה שמחה גוגל לעקוב גם אחרי הרגליהם של בני 13 השייכים לתא המשפחתי.

דמיון נוסף בין שתי האפליקציות הוא באופן בו הן הופצו עבור מכשירי iOS. מאחר וכללי השימוש של אפל (Apple) אוסרים לחלוטין הפצה של אפליקציות מסוג זה, בחרה גוגל – בדיוק כמו פייסבוק – להפיץ את האפליקציה דרך חשבון תאגידי (Enterprise Account). גם דרך זו מהווה הפרה חמורה של תנאי השימוש, אך מאחר וקיימות פחות הגבלות על אפליקציות המיועדות לשרת את מערכותיהן הפנימיות של חברות גדולות, יכלה גוגל לאפשר הורדה של Screenwise Meter מבלי שזו תיחסם.

זמן קצר לאחר הפרסום, הודיעה גוגל כי היא מצטערת על השימוש בחשבונה התאגידי לצורך הפצת אפליקציית המעקב, והיא מסירה אותה לאלתר. ״זו הייתה טעות, ואנו מתנצלים״, נכתב בתגובתה הרשמית של החברה. במקרה של פייסבוק, לא הסתפקה אפל בהתנצלות, ובחרה לחסום את כל אפליקציות התאגיד של פייסבוק – מהלך שגרם נזק לא קטן להתנהלותה הפנימית של החברה. בשלב זה לא ברור האם אפל תנקוט בצעד דומה גם כלפי גוגל.

קרא עוד:  גוגל מציעה גיבוי אוטומטי לטלפון למנויי Google One

גרסת האנדרואיד של האפליקציה, אגב, לא הוסרה – ומוסיפה לפעול כרגיל ולעקוב אחר משתמשים המעוניינים להשתתף במחקר.