גוגל (Google) הכריזה כי החלה להציע למשתמשים נבחרים המחזיקים במכשירים מבוססי אנדרואיד 13 להתנסות בממשק הפרטיות החדש שלה, אותו היא מכנה Privacy Sandbox. מדובר בשינוי דרמטי למדי עליו הכריזה החברה כבר לפני יותר משנה, במענה לאפל (Apple) שכבר מגבילה בצורה משמעותית את יכולתם של מפרסמים לעקוב אחר משתמשים החל מ-iOS 14.
לפי כללי הפרטיות החדשים של גוגל, חברות פרסום לא יוכלו עוד לעקוב אחר פעולותיו של המשתמש באופן פרטני ולזהותו בזמן שהוא עובר בין אפליקציות ואתרים. במקום זאת, מערכת ההפעלה עצמה תנסה לבנות פרופיל של העדפות ותחומי עניין לצורך התאמה אישית של מסרים פרסומיים, מבלי שהמפרסם זוכה למידע אישי כלשהו אודות המשתמש.
כלי הגדרות הפרטיות החדש, אותו יכולים משתמשים שנכנסו לבטא לנסות באמצעות בחירה ב״פרטיות״ (Privacy) ולאחר מכן ב״פרסומות״ (Ads) תחת תפריט ההגדרות הראשי של המכשיר, יאפשר בחירה של תחומי עניין ונושאים, או חסימתם. באופן עקרוני, יוכל משתמש לחסום את כל תחומי העניין – ולצפות רק בפרסומות כלליות שאינן מותאמות לו כלל.
גוגל לא מפרסמת מועד משוער שבו כלל המשתמשים ישודרגו לכלי הפרטיות החדשים, שללא ספק עשויים להשפיע באופן דרמטי על המפרסמים למרות שהחברה טוענת כי פותחה בשיתוף פעולה איתם. מהלכים דומים מצד אפל הובילו להפסדים של מיליארדי דולרים וקשורים ככל הנראה באופן ישיר להאטה העסקית בתחומי התוכנה והאפליקציות.
“לפי כללי הפרטיות החדשים של גוגל, חברות פרסום לא יוכלו עוד לעקוב אחר פעולותיו של המשתמש באופן פרטני ולזהותו בזמן שהוא עובר בין אפליקציות ואתרים. במקום זאת, מערכת ההפעלה עצמה תנסה לבנות פרופיל של העדפות ותחומי עניין לצורך התאמה אישית של מסרים פרסומיים, מבלי שהמפרסם זוכה למידע אישי כלשהו אודות המשתמש.”
במילים אחרות – עדיין נאסוף מידע, רק שהפעם נראה גוגל עצמה תאסוף אותו בזמן שהיא ‘מגנה על הפרטיות שלנו’ בכל שהיא מונעת מאפליקציות אחרות לאסוף עלינו מידע. עד כאן הכל טוב, אבל ברגע שזו מערכת ההפעלה (של גוגל) שאוסף מידע במקום האפליקציות, זה עדיין איסוף מידע..
אלא אם באמת אפשר לחסום את כל ‘תחומי העניין’. ואז יש על מה לדבר.