מיזם הרחפנים הלאומי, אותו מובילות מספר רשויות ממשלתיות בישראל בהן משרד התחבורה, רשות החדשנות ורשות התעופה האזרחית, הכריז על תחילתו של השלב השני בתכנית שמטרתה הסופית – מוניות מרחפות אוטונומיות שיוכלו להעביר בבטחה סחורות נוסעים בין ערי ישראל. מוניות שכאלו כבר רחפו לראשונה במהלך השבוע האחרון בשמי ישראל.
בעוד שהשלב הראשון במיזם התמקד בכלי eVTOL שנשאו מטענים קטנים יחסית, בשלב השני משתתפות חברות שהכלים אותן פיתחו כבר מסוגלים, מבחינת הגודל ויכולת נשיאת המשקל, לשאת נוסעים. במיזם משתתפות 11 חברות שונות מהארץ ומחו״ל, כאשר שיאנית הטווח הנוכחית היא חברת דאונווינד (Downwind) הישראלית שערכה טיסה אוטונומית בטווח של כ-29 קילומטרים בין בתי החולים הילל יפה לרמב״ם.
כלים נוספים המשתתפים במיזם הם Air Zero של איר (Air), בעל טווח נשיאה מקסימלי תיאורטי של 250 קילוגרמים לטווח של עד 160 קילומטרים, ו-EH-216 של קאנדו (Cando), המסוגל לפי היצרנית לטוס לטווח של עד 30 קילומטרים עם מטען של עד 220 קילוגרם. במהלך הניסויים בשבוע האחרון השתתפו חלק מהרחפנים גם בנשיאת מטענים מסניפים של רשתות השיווק יוחננוף ורמי לוי, כהדגמה נוספת ליישום מסחרי של הטכנולוגיה.
הרשויות המשתתפות מרוצים מתוצאות הביניים. משרת התחבורה מירי רגב נמסר כי המשרד בראשותה ״יעשה הכל כדי להבטיח כי ישראל תמשיך להוביל את חזית המחקר והפיתוח העולמי ביבשה, באוויר ובים״, ואילו מרשות החדשנות מוסרים כי ״הניסוי הוא אבן דרך חשובה במיזם הרחפנים הלאומי וישראל זוכה להכרה בינלאומית על היותה מהמובילות בתחום בעולם״.
אולם חשוב להדגיש כי עדיין מדובר בניסוי ראשוני, ללא התחייבות או אף הערכה מתי יוכלו לעבור הרחפנים לשירות מסחרי, לא כל שכן להטסת נוסעים. לא סביר, אם כן, כי בעיית הפקקים בכבישי ישראל תזכה לפתרון בשנים הקרובות מצד מיזם הרחפנים הלאומי.
צילום: מארק נומנדר, b.y הפקות ותוכן