עשרות חברות הודיעו בימים האחרונים כי לא יפרסמו בפייסבוק (Facebook) וברשתות החברתיות האחרות שלה במהלך חודש יולי. מדובר בצעד שמטרתו הפעלת לחץ על החברה לצנזורה מרחיקת לכת של תכנים.
הליגה נגד השמצה (ADL) יא זו שהובילה את המהלך. הארגון אמנם הוקם במקור כדי להילחם באנטישמיות, אך הרחיב מאז את פעילותו וכיום פועל נגד חופש הביטוי ובעד צנזורה. ב-17 ליוני הכריזה הליגה על יוזמה בשם ‘עצרו את רווחי השנאה’. המטרה הייתה למחות על כך שפייסבוק אינה מצנזרת את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ומאפשרת לו לפרסם סטטוסים נגד מתפרעים אלימים במהומות המתרחשות לאחרונה במדינה בסמוך להפגנות נגד גזענות.
תחילה נראה שהיוזמה לא מצליחה לצבור תאוצה למרות השתתפותן של כמה חברות מוכרות, אך ביום שישי צנחה מניית פייסבוק בכ-8.3%. זה קרה אחרי שאל הרשימה הצטרפו קוקה-קולה (Coca-Cola) ווריזון (Verizon), שנוספו על שמות כמו יוניליבר (Unilever), הונדה (Honda), הרשי’ז (Hershey’s), בן אנד ג’רי’ז (Ben&Jerry’s), סורס (Source), ליויי’ס (Levi’s), ג’אנספורט (JanSport), אייהרב (iHerb), וייבר (Viber), מוזילה (Mozilla) וגם The North Face.
פייסבוק מתחילה לחשוש
למרות שכל החברות הנזכרות אחראיות ביחד לאחוז די זניח מההכנסות הכוללות של פייסבוק, החברה כנראה חוששת דווקא מהצטרפותן של המוני חברות קטנות יותר ומוכרות פחות: עסקים קטנים ובינוניים אחראים לרוב הכנסות פייסבוק מפרסום, וב-2019 ליותר מ-98% מהכנסות הרשת החברתית.
לכן, בסוף השבוע הודיע מייסד ומנכ”ל פייסבוק מארק צוקרברג כי פייסבוק תחיל מדיניות מחמירה יותר נגד דברי שטנה, ותוסיף לכל פוסט אודות הבחירות בארצות הברית קישור למידע ‘אמין’, כהגדרתה. כמו כן, היא תסמן פוסטים של גורמים המוחרגים ממדיניות החברה הרגילה אם הם עוברים על כללי הרשת החברתית.
הליגה לא מסופקת – ועוברת את הגבול
אך את הליגה נגד השמצה זה לא סיפק כלל. בסוף השבוע היא פרסמה רשימת דרישות דרקוניות ומטרידות בפני עצמן. ביניהן: מינוי מנהלים לנושאי זכויות אדם, שיוכלו להכתיב לה נהלים גם בהתנהלות הארגונית וגם בכל הנוגע לצנזור תכנים; הגשת דו”חות בנושא הטיפול בדברי שטנה ומידע מוטעה לגוף צד שלישי; השבת כספם של מפרסמים שפרסומות שלהם הוצגו לצד תכנים שהוסרו – צעד שמשמעותו שכל ארגון יוכל לפרסם ברשת בלי לשלם אם יצליח להוכיח שהפרסומת הוצגה ולו פעם אחת לצד תוכן שנוי במחלוקת; לחפש ולהסיר קבוצות שעוסקות בנושאים כמו התנגדות לחיסונים והכחשת שינוי האקלים, לצד אנטישמיות ועליונות לבנה; להוריד באופן מלאכותי את מספר הצפיות של פוסטים בקבוצות שמקושרות עם הנושאים הנ”ל – בסתירה לדרישה קודמת); ‘הבטחת דיוק בענייני פוליטיקה והצבעה’ – סעיף שניסוחו מכוון כולו נגד טראמפ, ולמעשה דורש לצנזר את החשבון של הנשיא; דרישה להקמת צוותי ‘מומחים’ – בניגוד לצוותים ייצוגיים – לבדיקת תלונות על הטרדה ושנאה; ודרישה שמי שרואה עצמו נפגע יוכל לדבר עם עובד של פייסבוק – ובכך להפוך את העובדים לאחראים פלילית על התאבדויות.
שונא את פייסבוק אבל הארגונים היהודים האלו הם גרועים כמעט כמו האוייבים שלנו. יהודים שמאלנים פרוגרסיביים שהקשר בינם ליהדות מקרי בהחלט.
הם צייצו בכלל כשסיננו דברים של טרמאפ בטוויטר וכאלו לפני הבחירות?!
חופש הביטוי ופלורליזם עד שזה מנוגד לדעה שלהם, השמאל במיטבו..
ברית המועצות במלוא הדרה.. לא יאמן עד כמה הם זועקים את הפרדוקס של הפלורליזם