כבר זמן רב מבטיחים היצרניות שיום אחד יהיו משקפיים רגילים שמסוגלים להציג מציאות מדומה או רבודה – אבל עד היום כל משקפי VR או AR שיצאו לשוק נראו יותר כמו קסדות טיסה מסורבלות מאשר כמו… ובכן – משקפיים.
פייסבוק (Facebook) עובדת קשה כדי לשנות זאת, ועתה היא מציגה לראשונה אבטיפוס של משקפיים שנראים ממש כמו משקפי שמש, וכוללים טכנולוגיית תצוגה מהפכנית שתפתור את כל הבעיות של המשקפיים הקיימים.
האבטיפוס נוצר על ידי אנדרו מיימון וג’ונרן וואנג ממעבדות המציאות של פייסבוק (Facebook Reality Labs). השניים פיתחו שיטה ליצור מסכים דקים מאוד, בעלי שדה ראייה (FOV) רחב ורזולוציה כה גבוהה שעין אנושית לא תצליח לראות את הפיקסלים הבודדים. כל זה בעובי של 8.9 מ”מ. בסרטון הדגמה שהעלתה החברה ניתן להתרשם מאיכות התצוגה.
הטכנולוגיה החדשה משתמשת בלייזר במקום ב-LED כמקור אור, ומשלבת עדשה הולוגרפית ופילטר פולריזציה. כך, האור המגיע מהלייזר משמש ליצירת תמונה שלמה והתוצאה ממוקדת בתוך ‘צינור’ באורך קטן בהרבה מהדרוש למסכי LCD ו-LED הדורשים שימוש בעדשות ענקיות למיקוד התמונה כך שתוכל להיקלט בבהירות על ידי עין אנושית.
לדברי החוקרים, לא רק שהתצוגה החדשה שפיתחו דקה וקלה יותר מהקיימות – היא אף מציעה טווח צבעים רבה משמעותית מה-sRGB המקובל כיום, יחד עם רזולוציה שתיראה כמו החיים עצמם ושדה ראייה שיכול להגיע ל-80 מעלות אופקיות ו-67 אנכיות.
עם זאת, כרגע הטכנולוגיה רחוקה מבשלות: ראשית, המסך שהצליחו חוקרי פייסבוק לשלב בתצורה של משקפי שמש הוא מסך מונוכרומטי המציג גווני ירוק בלבד (כפי שניתן לראות בסרטון), והרזולוציה שלו אינה מנצלת את מלוא הפוטנציאל של הטכנולוגיה. בנוסף, האבטיפוס כולל את רכיב התצוגה בלבד, ללא רכיבי הלייזר והחשמל הדרושים להפעלתו. החברה בנתה גם אבטיפוס עם תצוגה צבעונית, אך הוא מסורבל בהרבה כרגע – יותר משלושת האבטיפוס מבוססי מסכי ה-LCD בסדרת קסדות ה-Half Dome שחשפה החברה בכנסים קודמים.
המחקר של פייסבוק בנושא טכנולוגיית התצוגה הולוגרפית החדשה יוצג בוועיה הווירטואלית SIGGRAPH 2020, שתיערך במחצית השנייה של אוגוסט.