ב-2018 היה האיחוד האירופאי לאחד הגופים הרגולטוריים הראשונים בעולם שהציגו כללים ברורים לצמצום תפוצת הדיסאינפורמציה ברשת – תופעות כגון פייק ניוזים, בוטים ופרסום סמוי. כעת מציג האיחוד גרסה מעודכנת של הכללים, בגיבוי חקיקה אגרסיבית יותר העשויה להוביל להטיל קנסות כבדים על חברות שלא יפעלו כמצופה. הקנס המקסימלי שהאיחוד מתיר לעצמו לגבות עומד שישה אחוזים מכלל הכנסות החברה בכל רחבי העולם, סכום שעשוי להגיע למיליארדי דולרים בכל המדובר בחברות הטכנולוגיה הגדולות.
לפי הכללים החדשים, חברות יחויבו לעשות את המיטב בכדי להפחית את כמות הבוטים והחשבונות המזויפים, כמו גם לספק למשתמשים כלים ברורים לזיהוי חדשות ממקורות מוסמכים. החברות יתחייבו גם ליצור מאגרי מידע נגישים לחוקרים, כמו גם לספק מידע על כל פרסומות בעלת גוון פוליטי. במקרה של חדשות כוזבות (פייק ניוז), תחויב החברה להסיר מייד את כלי הפרסום שלה מאותו חשבון, על מנת שמפיצי הדיסאינפורמציה לא יוכלו להרוויח מכך.
באופן כללי, הכללים החדשים אינם מעוררים התנגדות בקרב החברות הגדולות. להפך: כמה מהשמות הבולטים בתעשייה, ביניהם מטא (Meta), טוויטר (Twitter), טיקטוק (TikTok), טוויץ׳ (Twitch) וגוגל (Google) כבר הואילו לחתום מראש על התחייבותן לעמוד בכללים, והאיחוד האירופאי מתייחס אליהן כאל שותפות מלאות במהלך.
מנגד, ישנם כמה שמות גדולים שבינתיים מסרבים להצטרף, כאשר החברות הבולטות ברשימה זו הן אפל (Apple) וטלגרם (Telegram), שאינן חתומות עדיין על הכללים החדשים. בעוד שהחתימה על הכללים היא אקט התנדבותי, כאמור האיחוד האירופאי מציב תשתית חוקתית שתאפשר לו בהמשך לתבוע חברות שיפרו באופן מופגן את הכללים.
Tethics?
אתם יודעים איך זה עובד….. במיוחד אם מדובר בחברות כמו גוגל ומי שתחתיהם.. שכמה וכמה פעמים כבר בוא נאמר סימנו פרסומים של יריבים פוליטיים שלהם כדיסאינפורמציה ומצד שני הסתירו מידע מהציבור ע”י הסתרה של פרסומים שהולכים נגד האידולים הפוליטיים שלהם (המחשב של ביידן למשל).
אז יופי, יקבעו לכם מה ‘פייק’ ומה ‘אמיתי’ ומה ש’פייק’ יסומן ככזה ותהיה נגדו ונגד מפרסמו מלחמת חורמה, לא משנה כמה הוא אמיתי.
הקריטריונים יהיו ברורים (על פניו), אבל בפועל? בפועל החברות האלו ימשיכו לעשות את מה שהן הכי טובות בו –
לשמור על חופש הביטוי על ידי סתימת פיות.