Dead Space, משחק האימה/הישרדות בחלל ששוחרר לשוק ב-2008, נחשב כבר אז ליצירת מופת. הוא הציג הבנה טובה של הז’אנר תוך שהוא מציע במקביל סביבת מדע בדיוני עם עלילה מרתקת, מכניקת משחק שחידשה את הז’אנר וגם גרפיקה מרשימה שלא נראית כל כך מיושנת אפילו היום.
תריסר שנים אחרי המפיצה EA ואולפן הפיתוח Motive השיקו גרסה מחודשת המיועדת למחשב האישי וקונסולות הדור הנוכחי – PlayStation 5 ו-Xbox Series X|S – והשאלה המתבקשת היא כמובן האם הגרסה החדשה מצליחה להיכנס נעלי המקור תוך ריענון והוספה של תכנים חדשים, או שאפשר לוותר עליה, לחסוך לא מעט ולרכוש את המשחק המקורי? זו בדיוק הסיבה שיצאנו לדרך.
חלל מת וחי
Dead Space מתרחש בעתיד הרחוק בו כדי להשיג משאבים בני אדם כורים כוכבים שלמים. במרכז העלילה ספינת החלל יושימורה המשמשת כספינת כרייה שכזו, אבל הקשר עמה אובד. השחקן הוא אחד מחברי משלחת חילוץ שיוצאת לבדוק מה קרה לספינה, והוא עושה זאת בדמותו של אייזיק קלארק, מהנדס, שמעבר לכך שהוא צריך לגלות מה עלה בגורל הצוות המקורי, הוא זה שתפקידו לנסות לתקן את הספינה הפגועה.
חללית, חלל, צוות חילוץ, נו, ברור שמדובר בעלילת מדע בדיוני, ובלי לחשוף יותר מדי, היא שואבת לא מעט השראה מסרטי אימה/מידה בדיוני ידועים. היא משלבת בין הסרטים ‘הנוסע השמיני’ מורט העצבים ל’סיוט בקצה האופק’ המטריד, כך שכן, יש גם קטעים מפחידים, או לפחות מנסים להפחיד.
הסיפור של Dead Space מועבר כולו בצורה כמעט זהה למשחק המקורי עם שינוי קל: במקור אייזיק היה גיבור שקט שרק קיבל פקודות והוראות מחברי הצוות והשורדים על הספינה דרך הקשר, בחידוש החליטו באולפן הפיתוח לשנות מעט את הנוסחה והעניקו לאייזיק קול. כעת הוא מתקשר עם אנשי הצוות ונותן משוב למתרחש בספינה. זה לא השינוי העלילתי היחיד, ויש דמויות משנה שמקבלות במה גדולה יותר. כמו כן הורחבו קווי העלילה הצדדיים. התוצאה מעצימה את החוויה ולא גורעת ולמעשה מסייעת לבניית עולם טוב יותר ומעניקה לשחקן נדבך נוסף של מידע בנוגע למתרחש בספינה.
לא לבעלי לב חלש
כמובן ששום דבר לא מתרחש כצפוי. אייזיק והצוות מגלים שהספינה מלאה בנקרומורפים, יצורים שהם מעיין גופות חיות. חלקם עם גפיים משוננות, חלקם נראים כמו תינוקות עם זרועות וחלקם ענקיים ותופסים מרחב ענק בספינה. הם מבעיתים, חולניים ונראים כאילו נשאבו הישר מהסרט ‘היצור’ של ג’ון קרפנטר.
עתה כדי לשרוד על אייזיק, שהוא בכלל מהנדס, להפוך לגיבור בעל כורחו. למרות שהוא אינו חייל בהכשרתו, הוא בעל תושייה והוא משתמש בחותך הפלזמה שלו כדי להילחם באויבים. למעשה חותך הפלזמה הוא מהמנגנונים העיקריים במשחק כי משתמשים בו לחיתוך גפיים – שכן כדי לנצח את הנקרומופרים, בניגוד למקובל בז’אנר, ירייה בראש היא לא האמצעי שכדאי לבחור. היא לא תנטרל את האויבים ולמעשה היא עלולה רק להחריף את המצב. כדי להצליח יש לנסות לחתוך את הגפיים של האויבים השונים. לדוגמה, חיתוך הרגליים ימנע מהם להתקדם במהירות והסרת הידיים תמנע מהם להכות. בנוסף, אייזיק ישיג במהלך המשחק יכולות נוספות כמו שליטה בעצמים או האטה שלהם. זה יסייע לו בקרב וכך השחקן יכול לשלב בין אסטרטגיות שונות כדי לשרוד בספינה.
נקודת המבט ב-Dead Space היא מגוף שלישי אבל בצמוד לכתף, זו נקודת מבט ששואבת השראה מ-Resident Evil 4 המצוין, ויחד עם המסדרונות המסובכים של היושימורה היא מעניקה תחושה מתמדת של מועקה וקלסטרופוביה. גם המסך נקי לחלוטין מאלמנטים גרפיים שהמדדים השונים כמו מד החיים וכמות התחמושת נמצאים על גבי חליפת החלל של אייזיק, כמו גם הנשקים השונים, וזאת במטרה לא לשבור את התחושה או לפגוע באווירה.
אם כבר מדברים על העיצוב של ספינת החלל, המפה עברה שינויים קלים כדי להפוך את המבנה של היושימורה להגיוני יותר. בנוסף, יש עתה מכניקה של אזורים סגורים שדורשים אישור כניסה בדרגה מסוימת. המטרה היא לאתגר ולתגמל בהתאם שחקנים כדי שישיגו את האישור בעל הדרגה הגבוהה ביותר, ויהיו מוכנים לחוזר ולחקור מחדש אזורים חדשים תוך סכנה בהיתקלות באויבים ישנים.
לאווירה ולמתח שקיים תמיד באוויר תורם גם עיצוב השמע הנהדר. חריקות המתכת ורעש המכונות של ספינת החלל משאירים את השחקן על קצה הכסא, כשהאמיצים שישחקו עם אוזניות אפילו יוכלו לשמוע את הנקרומופרים מתגנבים מאחור או מזדחלים בתעלות האוויר של הספינה. בעלי PlayStation 5 אף יהנו מהתמיכה בשלט ה-DualSense עם חיווים קוליים שבוקעים מהשלט כמו בעת טעינת הנשק או או מדד קצב הלב, התחושה השונה שמקנה כל נשק ואפילו הרטט העדין שמאפשר לחוש את המשטחים השונים בספינת החלל.
השורה התחתונה
EA א-ולפן הפיתוח Motive באמת לא היו צריכים להתאמץ כפי שעשו – Dead Space המקורי היה כבר יצירת מופת. עדכון גרפי בהחלט היה מספק. אך משמח לראות כי הן החליטו לעשות מעל למצופה וכמו חותך הפלזמה מדובר בחידוש מדויק שמשנה את מה שצריך.
המשחק מציע שדרוג תצוגה והיא מרשימה, מצמררת ומדממת מתמיד. השינויים שהוכנסו רק מוסיפים ומצליחים להביא את משחק האימה בן ה-12 לעידן הנוכחי בלי לגרום לו להרגיש מיושן כלל. הם גם הכניסו עשרות אפשרויות נגישות, שהופכות לא רק את המשחק לנגיש לאוכלוסית בעלי מוגבלויות שונות אלא גם יכולות להפוך אותו לקל יותר ומעט יותר נסבל עבור אנשים בעלי לב חלש כך שניתן לצנזר סצנות גרפיות, לאפשר להתמקד באופן אוטומטי באויבים ועוד.
מדובר במשחק חובה לכל חובבי הז’אנר בין אם מדובר לאלה שעולים בפעם הראשונה על היושימורה או כאלה שחוזרים לסיבוב נוסף. מחירו של המשחק עומד על 299 שקלים ומופץ בארץ על ידי עדלי יונייטד.