השבוע האחרון היה אולי המשמעותי ביותר במלחמה בין סוני (Sony) למיקרוסופט (Microsoft) בתחום קונסולות המשחק שיגיעו בסוף השנה. סוני חשפה פרטים טכניים אודות PlayStation 5, זאת לאחר שמיקרוסופט עשתה זאת מוקדם יותר עם ה-Xbox Series X. אז מי מובילה בחומרה?
מה שבטוח, בין אם מדובר ב-PlayStation 5 או Xbox Series X, המנצחת הגדולה היא ללא ספק יצרנית השבבים AMD שכן שתי הקונסולות מצוידות במעבד מתוצרתה בארכיטקטורת Zen 2. בקונסולה של סוני מדובר במעבד בתדר 3.5 גיגה-הרץ עם 8 ליבות ואילו בקונסולה של מיקרוסופט במעבד בתדר 3.8 גיגה-הרץ עם 8 ליבות.
הפער בעוצמה לא נעצר כאן, שכן במיקרוסופט ציידו את הקונסולה במעבד גרפי גם הוא תוצרת AMD בארכיטקטורת RDNA 2 עם 52 יחידות עיבוד במהירות 1.825 גיגה-הרץ לעומת 36 יחידות עיבוד במהירות 2.23 גיגה-הרץ. נתונים שמסתכמים בכוח עיבוד של 12 טרה-פלופ ו-10.28 טרה-פלופ ב-Xbox Series X ו-PlayStation 5, בהתאמה. שתי הקונסולות תומכות באבחנה מרבית של 8K, קצב רענון של 120 הרץ, HDR וניתוב קרניים (Ray Tracing).
בסוני מקווים כי פחות ליבות עיבוד במהירות גבוהה ומשתנה יאפשרו למפתחים לנצל באופן מיטבי את החומרה הקיימת ולהשיג ביצועים גרפיים טובים יותר. אך למעשה מחייבת את אלה להתאים את המשחקים שלהם באופן מיוחד ולא בטוח כי מפתחי צד שלישי יטרחו לעשות זאת.
ראש בראש: Xbox Series X מול PlayStation 5
PlayStation 5 (Sony) | Xbox Series X (Microsoft) | |
מעבד מרכזי | AMD Zen 2 (במהירות 3.5 גיגה-הרץ, 8 ליבות) | AMD Zen 2 (במהירות 3.8 גיגה-הרץ, 8 ליבות) |
מעבד גרפי | AMD RDNA 2 (כוח עיבוד של 10.28 טרה-פלופ, 36 יחידות עיבוד במהירות 2.23 גיגה-הרץ) | AMD RDNA 2 (כוח עיבוד של 12 טרה-פלופ, 52 יחידות עיבוד במהירות 1.825 גיגה-הרץ) |
זיכרון | 16 גיגה-בייט (GDDR6) | 16 גיגה-בייט (GDDR6) |
אחסון | SSD MVMe מותאם אישית בנפח 825 גיגה-בייט (במהירות 5.5 גיגה-בייט/שנייה) | SSD MVMe בנפח 1 טרה-בייט (במהירות 2.4 גיגה-בייט/שנייה) |
הרחבת אחסון | ניתן להרחבה באמצעות זיכרון SSD MVMe (במהירות של 5.5 גיגה-בייט/שנייה) | כרטיסי זיכרון קניינים תוצרת Seagate |
כונן אופטי | 4K Ultra HD Blu-ray | 4K Ultra HD Blu-ray |
4K | כן | כן |
8K | כן | כן |
HDR | כן | כן |
תדר רענון מרבי | 120 הרץ | 120 הרץ |
תאימות לאחור | PlayStation 4 | Xbox One Xbox 360 Xbox |
PlayStation 5 עם דגש מיוחד על מהירות האחסון
בנוסף, בסוני שמו דגש מיוחד על המהירות של זיכרון האחסון ב-PlayStation 5. אמנם שתי החברות עושות שימוש בזיכרון אחסון מהיר מסוג SSD NVMe, אך ב-PlayStation 5 מדובר בזיכרון מותאם אישית במהירות של 5.5 גיגה-בייט/שנייה ואילו ב-Xbox Series X מדובר באחסון במהירות 2.4 גיגה-בייט/לשנייה.
בסוני ציידו גם את PlayStation 5 בשבב ייעודי לטיפול בדחיסת נתונים. על פי החברה, הדבר יבטיח זמני טעינה או התקנה קצרים במיוחד, כאשר מפתחים לא יצטרכו להשתמש בפתרונות תוכנתיים כמו: סצנת מעלית או הליכה בשביל צר בשביל למסך את זמני הטעינה ובמקרים מסויימים מפתחים יוכלו להשתמש בנתונים היישר מתוך האחסון מבלי לטעון אותו לזיכרון העבודה (RAM) של הקונסולה.
כדי לשמור על הביצועים הגבוהים, שתי החברות מאפשרות להרחיב את נפח האחסון – אך תחת מגבלות. בעוד במיקרוסופט בחרו להשתמש בכרטיסי אחסון קניינים אשר פותחו בשיתוף פעולה עם סיגייט (Seagate), בסוני בחרו לאפשר להשתמש בכרטיסי אחסון סטנדרטיים מסוג SSD MVMe, כל עוד אלה במהירות של לפחות 5.5 גיגה-בייט/שנייה ובגודל הפיזי המתאים. כרגע בשוק טרם קיימים כרטיסים במהירות זו ועל פי הערכות הם ישווקו לקראת סוף השנה.
שתי החברות מאפשרות להשתמש גם בכונני אחסון קשיחים (HDD) אשר איטיים יותר באופן משמעותי בהשוואה ל-SSD. אלה מיועדים לאחסון משחקי דור קודם – של PlayStation 4 או Xbox One – או משחקי דור נוכחי שלא בשימוש.
הסבר מעמיק על המפרט של ה-PlayStation 5
הקונסולות החדשות תומכות שניהן בתאימות לאחור. בקונסולת ה-PlayStation 5 אפשר יהיה להריץ גם משחקי PlayStation 4 ו-PlayStation 4 Pro כש-100 כותרים הפופולריים ביותר נבדקו ויהיו זמינים ביום ההשקה. לעומתה, ה-Xbox Series X בעלת תאימות לאחור מכל הדורות: Xbox 360 ,Xbox One ו-Xbox.
בעוד שמיקרוסופט חשפו את המראה של הקונסולה ובקר השליטה, מצד סוני טרם קיבלנו הצצה לדברים הללו. בנוסף עדיין לא פורסמו פרטים נוספים כמו מחיר ותאריך השקה ונראה כי נאלץ להמתין לאלו בהמשך השנה.
נכון אבל צריך לראות מה ואם הליבות הגרפיות היותר מהירות יצליחו לפצות על ההבדל בכוח.
ממש לא נכון
עדיף להשקיע בתיבות גרפיות מאשר מהירות של זיכרון אחסון..
טעינה של 2 שניות יותר זה זניח מאשר דרופים של 10-15fps