מעט מאוחר מהרגיל, בזק שיחררה היום (ב׳) את דו״ח האינטרנט השנתי. הדו״ח של השנה מציין עשור ומציג את המגמות השונות בעשר השנים האחרונות וכצפוי הישראלים חובבי החידושים הם דיגיטליים במיוחד אפילו ביחס לעולם.
המידע שנאסף בדו״ח נעשה בשיתוף עם מכון המחקר, Kantar, עם מדגם ארצי של 4,500 מרואיינים בניהם בני נוער בגילאי 13-18 וגם ילדים בגילאי 8-12. כדי לבחון מגמות והשוואתן למתרחש בעולם משתפת פעולה בזק עם Similarweb, המשערכת את תנועת הגולשים באינטרנט ובאפליקציות השונות.
הבוגרים נאמנים לפייסבוק, הצעירים כלל לא
מהדו״ח של בזק עולה כי הגולש הישראלי נאמן לפייסבוק (Facebook). למרות העלייה של רשתות חדשות ומתחרות נראה כי הישראלי עדיין מעדיף לגלוש בפייסבוק כש-80% בממוצע מהגולשים הבוגרים בגלאי 18 ומעלה נשארו נאמנים לפלטפורמה. אם מודדים את דקות השימוש נראה כי הישראלים משתמשים בפייסבוק בממוצע כ-35 דקות ביום, פחות מהגולש הבריטי או האמריקאי עם זמן שימוש יומי של שעה.
לעומת הבוגרים הנוער לא נאמן כלל, ומאמץ במהירות רשתות חברתיות חדשות ונסיוניות. כצפוי אינסטגרם (Instagram) וטיקטוק (Tiktok) הן הרשתות החברתיות המובילות. שבני נוער רבים יעדיפו לנתק את נטפליקס (Netflix) לפני שהם יוותרו על השימוש בטיקטוק כש-65% ציינו כי הם יעדיפו את השימוש ברשת החברתית הסינית.
בפן החיובי הנוער בישראל מכור פחות לטיקטוק בהשוואה לעולם עם 71 דקות שימוש ביום לעומת 91 ו-94 מהנוער במערב אירופה וארצות הברית בהתאמה.
פטריוטים גם ברשת
בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר הרשתות החברתיות רשמו עלייה בשימוש. גם טלגרם רשמה זינוק עם זאת הורים רבים חוששים שבעקבות זאת הילדים שלהם יחשפו לתכנים קשים ו-17% מהבוגרים ו-36% מהנוער החליטו למחוק אותה מהטלפון. אך הישראלים לא משתמשים בהן רק בשביל להתעדכן אלא גם כדי לפעול ולהסביר, כך 65% מהישראלים משתתפים בפעולות הסברה כמו הוספת עוקב ושיתוף תכנים פרו ישראלים או הסרה וחסימה של חשבונות שפועלים נגד ישראל.
הישראלים מצביעים גם עם הארנק ונמדד ירידה ניכרת בנפח הכניסה לאתרים כמו Shein ו-Asos וזינוק בכניסה לאתרים ישראלים כמו Terminal X.
הישראלים דיגיטליים מתמיד
בעשור האחרון ניתן לראות עלייה בשימוש באינטרנט. בין אם מדובר באתרי הכרויות, צריכת בידור ושימוש במכשירים חכמים. כל הפרמטרים הללו נמצאים בעלייה ובזק מצאה כי הישראלי הממוצע צורך ביום 18 גיגה-בייט לעומת 1.5 גיגה ב-2014, כאשר כמות המכשירים המחוברים לרשת עלתה מ-5 ל-12 בממוצע.
מדו״ח אפשר לראות במספרים מה שכבר ידענו והישראלי חובב חידושים. 63% מהבוגרים ו-82% מהנוער משתמשים בכלי בינה מלאכותית כש-ChatGPT הוא שירות הבינה המלאכותית המוביל. 87% מבצעים את הרכישות אונליין וכשהם יוצאים מהבית הם יעדיפו לשלם באמצעות הסמארטפון בנגיעה או באמצעות אפליקציות התשלומים וישמחו מאוד אם עוד כרטיסים פיזיים יעברו לארנק וירטואלי כי גם כך 63% מסתובבים פחות עם הארנק.
לא הכל ורוד
מהדו״ח עולים כמה נתונים מדאיגים בנוגע להשפעה של הרשת, הסמארטפונים והאפליקציות. מצטייר כי הישראלים מסתמכים עליהם יותר מתמיד ש-58% מהנשאלים הודו כי הם אינו זוכרים מספרי טלפון או תאריכים חשובים ו-43% מרגישים שאפליקציות המפות פגעו ביכולת הניווט שלהם. אם לא די בכך גם התקשורת נפגעה.
לעלייה של רשתות מבוססות תמונה וידאו כמו אינסטגרם וטיקטוק יש השפעה שלילית. אצל בוגרים שנשאלו ב-2023 עולה כי תחושת ה׳פומו׳ (החמצה) נמצאת בעלייה ש-37% מהנשאלים חשים כי הם מחמיצים חוויות ו-36% מרגישים שאחרים יותר מאושרים זאת לעומת 35% ו-33% בהתאמה בהשוואה ל-2019. אצל נוער נראה כי גם דמוי הגוף נפגע שעתה 41% מהעונים ציינו כי הרשת גורמת להם לרגיש פחות טוב עם הגוף שלהם זאת לעומת 28% ב-2019.
הדוח המלא של בזק כאן.