בפתח השנה החדשה פרסמה בזק את דו”ח האינטרנט השנתי שלה המסכם את השימושים באינטרנט בשנת 2022. נתוני הדו”ח הגיעו ממדגם של 4,500 משתתפים וחושף את הרגלי השימוש של הישראלים באינטרנט בבית ומחוצה לו. אילו מגמות נמצאות בעלייה, מהי האפליקציה הכי פופולרית במגזר החרדי ולמה הצעירים מעדיפים את טיקטוק (TikTok) על פני המתחרות?
מחוברים יותר ומתקשים להתנתק
אם נתחיל מהסוף או מסך הנתונים נראה כי השימוש באינטרנט נמצא בעלייה כשהישראלי הממוצע צורך ביום כמות מידע בנפח של כ-15 גיגה-בייט בממוצע – 3 גיגה-בייט יותר בהשוואה לתקופת הקורונה בשנים 2020-2021 – כאשר זמן המסך עבר את רף ה-12 שעות ביממה ל-12.4 שעות בממוצע.
העליות הגדולות ביותר נרשמו בזמנים הממוצעים בהם אנחנו מבלים מול הרשתות החברתיות: 3.4 שעות ביום בממוצע ב-2022 מול 2.6, בשנת 2020, מול הטלוויזיה 3.3 שעות בממוצע בשנת 2022 מול 2.6 שעות ב-2020, מול הגיימינג 2.6 שעות ביום מול 2.1 שעות ומול האינטרנט 2.9 שעות ביום מול 2.5 שעות.
נראה כי הישראלים הבוגרים גילו בשנות הקורונה את תחום הגיימינג ולא רק שאלה הצטרפו לקהל השחקנים, אלא גם זמן המשחק העלה את הממוצע מ-2.1 ל-2.6 שעות משחק – עלייה של 70 אחוזים ביחס לשנה שעברה.
העלייה בזמן השימוש במסכים לא מתרחשת רק בזמן האישי, אלא גם בסיטואציות חברתיות ולכולנו יש את אותו חבר שלא מצליח להיפרד מהמסך גם באירועים חברתיים. לתופעה יש שם, לפחות באנגלית – והיא נקראת Phubbing – גם היא עשתה את דרכה לדו”ח שכצפוי 82 אחוזים מהנשאלים מדווחים כי זה מעצבן אותם. אותו אחוז משתדל לעשות את זה פחות, אך 52 -61 אחוזים מהנשאלים הבגירים והילדים בהתאמה מדווחים כי קשה להם להפסיק.
כדי לנסות למגר את ההתמכרות 55 אחוזים מדווחים כי הם מוציאים את הנייד מחדר השנה, זאת בהשוואה ל-38 אחוזים בשנה הקודמת וש-83 אחוזים ו-67 אחוזים לא משתמשים בנייד בזמן האוכל ולא מתחילים איתו את הבוקר בהתאמה.
לראשונה נדגמה גם האוכלוסייה החרדית ולפי הממצאים 80 אחוזים מהנדגמים אשר מזדהים כחרדים מחוברים לאינטרנט בדרך זו או אחרת. האפליקציה השולטת במגזר היא וואטסאפ (Whatsapp) אליה מחוברים 54 אחוזים מהנשאלים ולא כולם משתמשים בה רק להעברת מסרים מיידים ולמעשה זו משמשת יותר כרשת חברתית עם שימוש נרחב ביכולות הסטוריז, כשבממוצע משתמש בקהילה עוקב אחרי 8 משפיענים.
מחפשים את האותנטיות
הדו”ח כולל עוד לא מעט תובנות מעניינות: 93 אחוזים מהנשאלים משתמשים באפליקציית תשלום או ארנק דיגיטלי כשהחדירה של אפליקציות הארנק Google Pay ו-Apple Pay נחלו הצלחה עם גידול בשימוש של 140 אחוזים. הדבר מגיע על חשבון הפלסטיק הפיזי כש-54 אחוזים מהנשאלים מעידים כי הם מסתובבים פחות עם כרטיס אשראי וארנק.
עוד ניתן ללמוד כי 55 אחוזים משתפים פחות תכנים אישיים ברשתות החברתיות בהשוואה להעבר ואלה הפכו, לפחות בחלקן, לרשתות לצריכת תוכן. כך 47 אחוזים מהנשאלים העידו כי הם משתמשים בה פחות לשימור קשרים ו-23 אחוזים מהנשאלים מעידים כי כיום התכנים ברשתות הללו איכותי יותר במעבר. עם זאת נראה כי הם סבלניים פחות ו-69 אחוזים יעדיפו למצוא מידע ברשת חברתית או ביוטיוב לפני שיתחילו לחפש בגוגל כש-49 אחוזים יעדיפו להתבונן בתמונה או לצפות סרטון במקום לקרוא.
אבל יותר חושב כיום יותר מתמיד למשתמשי האינטרנט הוא האותנטיות בפרסום, כאשר 66 אחוזים מהנשאלים מעדיפים לראות תמונות אמיתיות ללא פילטרים, ו-46 אחוזים מהנוער חושב שבטיקטוק (TikTok) התוכן יותר אותנטי בהשוואה לאינסטגרם (Instagram) – לכן אין זה מפתיע שהיא הרשת החברתיות המובילה אצל צעירים.