כלל האצבע של שחקני מחשב מאוד פשוט: כמה שיותר זה הרבה יותר טוב. זה נכון מבחינת עוצמת כרטיס המסך, כמות הזיכרון וכן, גם גודל המסך. עבור אלו שרוצים אכן כמה שיותר AOC מציעה את Agon AG493UCX2, מסך קעור לשחקנים בגודל 49 אינץ’ עם קצב ריענון של 165 הרץ שלוקח את האינצ’ים הנוספים דווקא לרוחב ביחס תצוגה רחב במיוחד של 32:9 ונותן תחושה של שני מסכים שחוברו יחדיו. האם הוא באמת מציע חוויית משחקים טובה יותר?
עיצוב נקי איכות בנייה בינונית
בניגוד למסכים אחרים המיועדים לשחקנים, AG493UCX2 מציע עיצוב מאופק מאוד. אין לו תאורת RGB כמחו שאפשר למצוא לרוב בקטגוריה הזו, ואין עיטורים מיוחדים על גבי גוף הפלסטיק. הגב כמעט מינימליסטי שרק הלוגו של מותג המשחקים Agon מוטמע עליו בצבע אדום. גם החזית שומרת על מראה נקי עם מסגרת דקיקה במיוחד שרק השול התחתון עבה במעט ומכיל את הלוגו של החברה.
לגב המסך מתחברת רגלית מתכתית בצבע אפור. הרגלית מאפשרת סיבוב של המסך לצדדים בזווית של עד 15 מעלות, 3.5 מעלות הטיה מטה והטיה מעלה בזווית של עד 13.5 מעלות כשניתן גם להזיז אותו מעלה ומטה על הציר האנכי לאורך עד 10 סנטימטר. המסך תומך גם בחיבור של התקן תלייה VESA עבור מי שלא רוצה לשים אותו עם רגלית על השולחן.
ל-AG493UCX2 יש כצפוי מבחר של חיבורים. הוא מגיע עם כניסת DisplayPort 1.4 ושלוש כניסות HDMI 2.0, וחבל שלא HDMI 2.1 מה שמונע את האפשרות ליהנות מחיבור מלא של קונסולות מודרניות כמו PlayStation 5 ו-Xbox Series S|X. יש גם שלושה חיבורי USB 3.1 וכניסת USB-C 3.2 בהספק מרבי של 65 וואט. זו האחרונה מאפשרת להשתמש במסך גם כ-KVM, כך שניתן בחיבור יחיד גם לטעון את המחשב הנייד וגם לחבר אותו אל התצוגה ושאר התקנים אשר מתחברים למסך. כדי לעשות זאת יש להשתמש בכבל תואם וחבל שהוא לא מסופק בערכה. ישנה גם יציאת אודיו 3.5 מ”מ לחיבור חוטי של אוזניות.
חוויית משחק מקצה לקצה
בחלק הימני התחתון מוצאים את כפתורי השליטה במסך, אך הרבה יותר קל ונוח לשלוט בו באמצעות השלט המצורף. התפריטים עצמם קצת גסים מדי לטעמי, עם מסגרת בצבע אדום בוהק ואפקט מריחה שמנסה להיות מגניב אבל מרגיש קצת ילדותי ולא נקי. התפריט מציג סמלים גדולים וטקסט קטן והניווט בו לא כל כך אינטואיטיבי. כך, לדוגמה, בניגוד למצופה כניסה להגדרה משנית לא נעשית באמצעות לחיצה על הכפתור OK אלא על לחיצה על ידי החץ הימני, ולחיצה על הכפתור ‘חזרה’ בשלט סוגרת את התפריט ולא מנווטת רמה אחת אחורה, וזה קרה לי הרבה מדי פעמים. לא מדובר בסוגיה מהותית, וגם כך רוב המשתמשים לא ישתמשו בתפריט הזה רבות לאחר ההגדרה הראשונית.
הבחירה בפאנל VA ניכרת. הניגודיות מרשימה, הצבעים עזים, צבעוניים ובעלי בהירות מרשימה. רמת הפירוט של הפרטים הקטנים אפילו נשמרת בהצלחה גם באזורים הכהים, והגוונים השחורים עמוקים, אך בהתאם למגבלות הטכנולוגיה, הם לא עמוקים כמו אלה שניתן למצוא במסכים המבוססים על פאנל OLED. מצד שני הם נראים יותר טוב בהשוואה לפאנל IPS. יש אפשרות לגרום לצבעים לבלוט אפילו יותר באמצעות הפעלת התאורה הדינמית אשר מאירה או מעממת את המסך בהתאם לתוכן, אך האפקט הזה של שינוי עוצמת ההארה מסיח את הדעת, במיוחד בסצנות אקשן מהירות.
אם כבר בבהירות עסקינן, למסך הסמכה של Vesa Display HDR 400, אך ביצועי ה-HDR לא מרשימים. יש הבדל בעת הפעלת משחק במצב HDR ו-SDR אך לא לחיוב, כשהצבעים נראו פחות עזים דווקא עם הטכנולוגיה שאמורה להיות מתקדמת יותר. גם אפקט ה-HDR לא מספיק מודגש ובכלל לדעתי התמונה נראית יותר טובה כשמצב זה כבוי.
רחב ידיים
אבל היתרון המרכזי של ה-AGON AG49UCX2 על אחרים הוא בתצורה שלו ובגודל של 49 אינץ’ ביחס של 32:9 הוא נראה כמו שני מסכי 16:9 שחוברו יחדיו – כך שהוא רחב במיוחד – הוא גם קעור ושמפעילים משחקים שתומכים ביחס התצוגה ההרגשה היא שהמשחק עוטף את השחקן מקצה לקצה – וזה נהדר.
אוסיף גם שהמסך כולל ציפוי נגד השתקפות וגם במשחק בחדר מואר לא הייתה בעיה לראות את המתרחש על המסך. בנוסף, למרות שמדובר במסך קעור, כאשר יושבים מולו לא מורגש כל עיוות בצבעים בקצה התמונה.
במרחק ישיבה המסך ממלא כמעט את כל שדה הראיה הרוחבי וזאת גם בזכות הצורה הקעורה של המסך שעוטפת סביב. העיצוב הקעור ממש שואב אל תוך המשחק בעיקר כשמשחקים במשחקי מרוצים או מדמי טיסה. השטח הנוסף שנכנס לראיה היקפית מצליח להעצים את תחושת המרחב והמהירות. זה גם פרקטי כשבמשחקי מרוץ ניתן לראות בקלות יריבים שמנסים לעקוף מהצדדים.
הדבר נכון לא רק לגבי משחקי הדמיה כאלה או אחרים, אלא גם במשחקי יריות בגוף ראשון או בגוף שלישי כמו Fortnite. שטח התצוגה הנוסף מעניק יתרון של ממש שכן ניתן לראות יותר ממפת המשחק. במשחקים מסוימים המסך אמנם מלא לכל רוחבו אבל זה לא תמיד נוח לשימוש, כשאלמנטים של תצוגה עילית (HUD) צמודים לקצוות של המסך. כך לדוגמא ב-Cyberpunk 2077 התחמושת ומד החיים נמצאים בקצה הימני התחתון. מצד שני יש משחקים שעושים את זה טוב יותר, כמו Guardians Of The Galaxy בו האלמנטים הללו נמצאים במרכז כך שניתן לראות אותם בבירור כשמביטים אל מרכז המסך.
מהירות התגובה המוכרזת של AG49UCX2 נעה בין 4 אלפיות-השנייה עד ל-אלפיות-השנייה בהמהרה, וגם כשההמהרה פועלת לא ניתן להבחין בתופעת מריחה שאופיינת למצבים שכאלה והתמונה נשארה חדה. גם קצב הריענון של המסך מרשים, ובמשחקים בהם שהצלחתי לבחור בקצב של 165 הרץ, התגובתיות הייתה אכן זריזה יותר והם עבדו באופן חלק במיוחד.
בעבודה משרדית או עריכת תוכן השטח הנוסף של AG49UCX2 הוא מבורך, אבל יש צורך בשינוי הרגלים שכן ל-Windows 10 ו-macOS אין כרגע כלים מובנים כדי להתמודד כראוי עם שטח המסך העצום, ובלי להתקין תוכנות צד שלישי אין דרך קלה לחלק את המסך לאזורי עבודה אך לאחר הסתגלות קלה קשה לחזור אחורה ולהשתמש בצמד מסכים רגיל. אך המצב יותר טוב כאשר משתמשים ב-Windows 11 שם נוספה האפשרות לחלק חלונות בצורה טובה יותר.
כשקוראים את הנתונים של המסך עלולים להתאכזב נוכח האבחנה – 5120×1440 פיקסלים או פעמיים QHD – אך בפועל לא מורגש חוסר חדות כלשהו שגם טקסט של דפי אינטרנט נראה חד וקריא. למעשה, מסך באבחנה גבוהה יותר יגרום למאמץ רב יותר של כרטיסי מסך, שכן עדיין מדובר בכמות פיקסלים מרשימה, במיוחד אם מנסים באותה נשימה להגיע לקצב ריענון גבוה כך שהפשרה, לכאורה, באבחנה היא מובנת מבחינת ביצועים וגם מבחינת העלות הנוספת במחיר שהייתה נלווית לה.
השורה התחתונה
למרות המגרעות שלו ה-Agon AG49UCX2 הוא מבין מסכי הגיימינג הכי מהנים שסקרתי. הפורמט הרחב במיוחד הופך משחקי מירוצים ומדמי טיסה למהנים במיוחד כשהוא שואב פנימה לתוך החוויה, גם משחקים אחרים נהנים משטח המסך הנוסף ועם קצב הריענון הגבוה של 165 הרץ ותגובתיות של 1-4 אלפיות-שנייה הוא מציג ביצועים מרשימים גם בסוגים שונים של משחקים.
הסוגיה המרכזית היא המחיר ובסכום של 5,500 שקלים הוא יקר מצמד מסכים בעלי נתונים דומים, אך בניגוד אליהם מציע חוויה שונה עם תמונה רחבה, קעורה ומחוברת מקצה לקצה בלי הפרעות.
5500 ש״ח? אני אוותר.