נראה כי לאחרונה פייסבוק (Facebook) מקדישה את מירב זמנה במאמצים אחר משיכת הצעירים, אבל לא רק. הדבר בא לידי ביטוי בעיקר בפיתוח אפליקציות ייעודיות לצעירים כדוגמת אפליקציה המתחרה ב-Snapchat הפופולרית, אפליקציית הסטיקרים ועוד. אך האם זה מה שימנע את נטישת הצעירים לטובת המתחרות?
על פי הדיווח שהתפרסם בסוכנות הידיעות בלומברג, בשנה הנוכחית נרשמה ירידה חדה של משתמשים צעירים ברשת החברתית בגילאי 13-17, כשאת עיקר הפירות קוטפות דווקא רשת המיקרו-בלוגינג המתחרה, טוויטר ויישומים להעברת הודעות מיידיות. לשם השוואה, בארה”ב, אחוז המשתמשים הצעירים בגילאים אלה אשר היו פעילים ברשת החברתית בשנת 2012 נאמדה על כ-95 אחוזים, כאשר שנה לאחר מכן נתון זה יחד באחוז בודד. זאת, בהשוואה לשנה הנוכחית שבה נרשמה ירידה תלולה ביותר של כ-6 אחוזים מסך הפעילים בפייסבוק בארה”ב בטווח הגילאים של 13 עד 17, כך שלמעשה כמות המשתמשים הצעירים נאמדת בכ-88 אחוזים בלבד.
נתון מעניין נוסף אותו העלה הדיווח, מראה כי דווקא מרבית המבוגרים בגילאי 37 ומטה נוטים להשתמש באפליקציית Messanger כאמצעי התקשורת המרכזי שלהם להעברת מסרים מידיים. כך, כ-55 אחוזים מהמבוגרים בגיל הנקוב מעדיפים את יישום המסנג’ר על פני כל אמצעי אחר. עם זאת, ולדאבונו של מנכ”ל פייסבוק, מארק צוקרברג, נראה כי גם השימוש ביישומים מתחרים כביכול, הולך וגדל. לשם השוואה, באפליקציית Snapcaht, אותה ניסתה לרכוש בסכום של כ-3 מיליארד דולר, שאהודה בעיקר על-ידי בני נוער וצעירים בארה”ב, נרשם נתון של כ-88 אחוזים מהמשתמשים מתחת לגילאי 37 ואילו באפליקציית Kik הפופולרית בעיקר בקנדה ובארה”ב נרשמה כמות של 83 אחוזים. חשוב לציין כי הנתונים מתייחסים באזור ארה”ב בלבד ולאו דווקא זהים למצב בישראל, כשלפי שעה לא נרשמת ירידה חדה במשתמשי הפייסבוק בישראל.
תגידו שלום לפרטיות
כזכור פייסבוק הצליחה לאחרונה להרגיז רבים ממשתמשיה שטענו לחשיפת יתר מצידה של הרשת החברתית. במחקר שנערך על-ידי מספר אנליסטים, צויין כי רק 9 אחוזים מבני הנוער בגילאי 13-17 מגדירים את השימוש בפייסבוק כ’בטוח ואמין’. לעומת זאת, כ-40 אחוזים תיארו בצורה זו את הרשת החברתית Pintrest שנושפת בעורפה של פייסבוק. נתון זהה אגב נאמד ברשת החברתית הנזכרת כשהמשתמשים תיארו את השימוש בה כ’כיף’, לעומת 18 אחוזים בלבד שתיארו זאת ברשת החברתית פייסבוק וברשת החברתית אינסטגרם שנמצאת בבעלותה של פייסבוק.
“פייסבוק מוטמעת עמוק בלב המשתמשים כחודרת לפרטיות”, כך טען אחד האנליסטים. “משתמשים פותחים חשבון לתקופה קצרה ולאחר תקופה קצרה כבר מפסיקים להשתמש בה בגלל על חוסר הפרטיות”.
עם זאת, הפופולריות באפליקציה אותה רכשה פייסבוק לפני כשנתיים, אינסטגרם, ממשיכה לגדול ונראה כי המרוויח מסיפור המכירה הוא מנכ”ל החברה בעצמו. על פי הנתונים, שווי האפליקציה נעמד כיום בכ-35 מיליארד דולר. זאת, כשנרכשה לפני כשנתיים כאמור בסכום של כמיליארד דולר בלבד.