דרמה לא קטנה מתרחשת ביממה האחרונה בקהילת מפתחי המשחקים. יוניטי (Unity), החברה מאחורי מנוע יצירת המשחקים הפופולרי, הודיעה על שינוי תנאי השימוש. מעתה היא תחייב את המפתחים לפי מספר התקנות ולא כרישוי שנתי או אף בחינם עבור משחקים קטנים, מה שלטענת מפתחי המשחקים יגרור עלויות והפסדים כבדים.
על השינוי בשיטת התמחור הודיעה יונטי בבלוג החברה, שם נכתב כי החל מה-1 בינואר 2024 יכנס לתוקפו חיוב שמכונה “עמלת זמן ריצה” (Unity Runtime Fee) שבמסגרתו בכל פעם שמשתמש מתקין משחק שנבנה על בסיס מנוע המשחק ידרשו המפתחים לשלם עמלה. החיוב מיועד רק משחקים בעלי מחזור של מעל ל-200 אלף דולרים בשנה האחרונה, כשהתשלום לכל התקנה יעמוד על 20 סנט.
שיטת התמחור החדשה יוצרת עיוות במיוחד סביב מודל הפרימיום בו המשחק מוצע להורדה בחינם, אך כולל מודל של תשלומים בתוך המשחק. וכך ניתן הסבר כיצד מפתח עם משחק חינמי שלצורך הדוגמה רשם 3 מיליון הורדות אבל הכניס מעל ל-200 אלף דולר – חייב למעשה לבעלי המנוע 560 אלף דולר.
עולים גם סימני שאלה בנוגע למשחקים שמחולקים בחינם דרך פלטפורמות כמו Game Pass, PlayStation Plus או באמצעות אוגדנים מוזלים של משחקים שמאגדים מספר רב של משחקים יחדיו.
אם לא די בכך מדובר בשינוי שחל גם על משחקים קיימים שהופצו גם לפני השינוי. גם הם יהיו חייבים באותו תשלום, דבר שגרם ללא מעט מפתחים קטנים לבקש מהעוקבים שלהם לא להוריד או להתקין את המשחק שלהם. אולפן הפיתוח של הכותר Cult Of The Lamb אף הודיע שאם זה אכן המצב הוא יוסר בתחילת השנה מהפלטפורמות השונות.
נזכיר כי יונטי הוא מנוע משחק שנחשב לפופולרי בעקבות הרישוי הקבוע. הוא ניתן להורדה ולשימוש בחינם לחובבים ומאפשרים למפתחים ואולפני פיתוח לשלם עליו באופן חודשי או שנתי ללא חלוקת רווחים. זה נמצא בשימוש נרחב אצל מפתחי משחקי אינדי וסטודנטים לעיצוב משחקים, אך ניתן למצוא כותרים גדולים שמבוססים עליו כמו: Rust, Genshin Impact, Cities: Skylines לצד כותרים קטנים אך לא פחות רווחיים כמו: PokémonGO, Fall Guys, Beat Saber ועוד.
המתחרים מאפיק גיימס (Epic Games) לא נשארו חייבים וכך ארי ארנבארנסון הזכיר כי Unrel Engine, מנוע המשחק שמהווה את המתחרה העיקרי ליונטי, לא מבקש מהמפתחים תשלום תמלוגים רק על רווחים של מעל למליון דולר. כך או כך הדרמה רחוקה מלהסתיים ונמתין לראות האם המחאה של המפתחים תצליח לגרום לשינויים.
Unity מתה יחי GODOT
אני מציע שכולנו נתמוך במפתחים. בסוף ההוצאות האלה יתגלגו אלינו, וגם אם לא, זה פשוט נראה לי לא הוגן שיטת התמחור החדשה.
הנה נקודת השקפה אחרת:
אני לא יודע אם אתה יודע, אבל יוניטי היא חברה שמפסידה כסף. זה נשמע הגיוני?
החברה מנסה להישאר בחיים, ולמצוא דרך שתאפשר גם למפתחים להישאר בחיים, וכרגיל, מי שלא רוצה, יש פתרונות אחרים.
אבל הרבה מאוד, לא רוצה לומר רוב מפתחי המשחקים כיום, מאוד רוצים יוניטי, רק לא ממש אכפת להם אם החברה מחזיקה מעמד או לא.
כמה זמן היא עוד תוכל למשוך ככה? ואז מה?
אני לא יודע אם אתה יודע אבל יש מנועי משחק אופן סורס חינמיים.
נקודת השקפה מעניינת. נראה לי שהיה כדאי להוסיף אותה לידיעה שפורסמה כאן או לזאת שפורסמה לפני בנושא זה. עכשיו, סתם שאלה, יוניטי חברה שקיימת מ-2004, כמעט 20 שנה, איך הם החזיקו מעמד עד כה אם מנוע המשחק שלהם הוא המקור העיקרי של הכנסה עבורם והם מפסידים עליו כסף בשיטה הישנה?
חוץ מזה, גם אם יש צדק בשינוי המדיניות הם לא יכולים להחיל את זה רטרואקטיבית על כל משחק בעבר. היא מכריחה מפתחים, שאין להם בהכרח יכולת לעמוד בדרישות הכספיות של המנוע, לשלם על מוצר שהם כבר שיחררו לשוק לפני פרק זמן ארוך של עד כ-20 שנה! לי זה נראה מוזר כמו שספק של חומרי בניין יבוא לקבלן ויגיד לו: “שומע, אני מעלה מחירים, אז אתה צריך לשלם לי על חומרי הבניין שמכרתי לך לפני X שנים עוד Y כסף”. זה מגוחך.