טוויטר (Twitter) הצליחה להרגיז אתמול משתמשים רבים כאשר באירוע שיועד למשקיעים חשפה את הדרכים בהן היא מתכננת להכפיל את רווחיה בשלוש השנים הקרובות, ואחת מאותן דרכים שצוינו כללה גביית כסף על גישה לציוצים.
השקופית שהציתה את המהומה היתה חלק ממצגת של קייוון בּיקְפּוּר ודַנְטְלי דייויס, ראשי חטיבות המוצר והעיצוב בחברה, בהתאמה. השניים חשפו את התכונות שטוויטר מתכוונת להוסיף לרשת החברתית שלה בעתיד הקרוב, ותחת הכותרת Super Follows ציינו כי החברה תאפשר לצייצנים לגבות מעוקביהם דמי מנוי על גישה לציוצים מסוימים, הנחות על מוצרים שהם מוכרים ותכנים אחרים, כגון ניוזלטרים וקהילות סגורות. החברה תרוויח, כמובן, עמלה על כל מנוי בתשלום, אך היא לא ציינה מה יהיה גובה העמלה.
התוכנית של טוויטר מאוד לא מצאה חן בעיני משתמשיה, שמיהרו לבקר אותה באלפי ציוצים שנשאו את התגית #RIPTwitter ולעגו על עצם המחשבה שמישהוא יהיה מוכן לשלם כדי לקרוא את הרשת החברתית שגם כך נחשבת לאנדרדוג בשל אופייה הייחודי יחסית. רבים מהם ציינו כי אם החברה רוצה לגבות מהם כסף, היא צריכה קודם כל לעבוד על תכונות שמשתמשיה מתחננים אליהן כבר זמן רב, ובראשן כפתור לעריכת ציוצים לאחר ההעלאה, לצורך תיקון שגיאות – תכונה שקיימת בפייסבוק (Facebook) כבר שנים.
התכונה השנויה במחלוקת לא היתה החידוש היחיד שנחשף במצגת: שקופיות אחרות בה חשפו גם בידול בין חשבונות אישיים, עסקיים ואוטומטיים (בוטים) על ידי תיאורים מלווים אייקונים ייעודיים שיוצגו בחשבונות עסקיים או כאלה המופעלים על ידי תוכנות לשם אספקת עדכונים אוטומטיים.
תכונה אחרת, שקשורה לאפשרות לגבות כסף על תכנים מסוימים, היא ניוזלטרים, שיאפשרו לראשונה פרסום של מאמרים ארוכים בממשק של טוויטר; גם קהילות, סגורות או פתוחות, הוכרזו כתכונה שעליה החברה עובדת, ושתאפשר לצייצנים שאינם בהכרח עוקבים אחד אחרי השני לנהל תקשורת על נושאים או מקומות המעניינים אותם בנוסף, החברה מתכוונת להגדיל את כמות הנושאים שהיא מאפשרת מעקב אוטומטי אחריהם בלי מעקב אחרי משתמש מסוים מכ-6,000 כיום ליותר מ-100,000; ותכונה שנויה במחלוקת נוספת תאפשר חסימה אוטומטית של משתמשים שתגובות שלהם לציוצים זוהו על ידי המערכת כ’חשודות’ בשפה בוטה או מעליבה, ללא כל בדיקה אנושית.
הסיבה שטוויטר לוקחת סיכונים שכאלה היא ככל הנראה הדו”חות שלה, שפורסמו בתחילת החודש: נכון לרבעון הרביעי של 2020, היא דיווחה על ממוצע של 192 מיליון משתמשים יומיים “המהווים מקורות הכנסה פוטנציאליים” – עלייה של 27% לעומת שנה קודם לכן. למרות זאת, ולמרות הכנסה רבעונית של 1.29 מיליארד דולר, המצב השנתי שלה לא טוב: בסיכום 2020 כולה הכנסות החברה עמדו על 3.72 מיליארד דולר, שהן רק 7% יותר מאשר ב-2019, הרווח התפעולי היה 27 מיליון דולר בלבד, שהיוו ירידה של יותר מ-92% והיא רשמה הפסד נטו של יותר ממיליארד דולר.
באמת חמור, שהם הרוויחו רק כמה מיליארדים