ספוטיפיי (Spotify) זכתה לאחרונה באישורן של הרשויות בארה”ב לרישום פטנט על מערכת חדשה להתאמת שירים לפי מצב רוחו של המאזין. מה שמעניין במיוחד בטכנולוגיה הוא האופן שבו מבקשת ספוטיפיי לנסות ולהבין מה המשתמש מרגיש באותו רגע – באמצעות זיהוי קולי והקלטה של רחשי הסביבה.
לפי התיאור המוצע בפטנט ניתן לזהות דרך טון הדיבור, הקצב, כמות המילים ועוד, את מצב רוחו של המאזין באותו רגע מבין מגוון אפשרויות: שמח, כועס, עצוב או אדיש. גם רעשי הרקע המוקלטים עשויים לסייע בזיהוי, וספוטיפיי אף תנסה להבין כמה אנשים נמצאים בחדר באותו רגע. מצב הרוח הנקלט, בנוסף לנתונים הקיימים במערכת כגון היסטוריית האזנות, דירוגים שונים שאותם נתן המשתמש לשירים וגם המלצות מחברים, ישמשו לצורך שיפור ההצעות אותן תציג האפליקציה לשירים הבאים.
הפטנט, שהוגש במקור ב-2018, איננו מפרט כיצד בדיוק תדגום ספוטיפיי את קולו של המשתמש: האם זה יעשה דרך בחירה מכוונת של המשתמש בתוך האפליקציה, באופן מדגמי לאורך השימוש, או שמה כוונתה של ספוטיפיי היא להאזין למשתמש כל העת, בדומה לרמקולים חכמים מתוצרת גוגל (Google) או אמאזון (Amazon). כנראה שאין פתרון שלא יגרור לפחות ביקורת מסוימת על החברה, בוודאי בימים אלו של רגישות רבה מצד המשתמשים לסוגיות של פרטיות ואבטחת מידע.
אולם חשוב להדגיש כי בכל אופן, מדובר בשלב זה בבחינת היתכנות בלבד. לא ברור כמה החברה התקדמה בפיתוחו מאז הגשת הפטנט לפני שנתיים, והיא כמובן לא מחויבת להשיק אותו למשתמשים בשום שלב. הוא בהחלט לא קיים בגרסה הנוכחית של אפליקציית ספוטיפיי לאף פלטפורמה, כך שמדובר לכל היותר בכיוון מסוים שאותו עשויה החברה לשקול בעתיד.