למשתמשי הסלולר בארצות הברית הסמארטפון מזמן הפך לכלי לביצוע רכישות ויתרה מכן, לאחרונה הלקוחות גם מנצלים את המכשירים לרכישות ברשתות קמעונאיות רגילות. לרוב כאשר הלקוח מצא מוצר בחנות בו הוא מעוניין, הוא סורק את הברקוד באמצעות יישום בסלולרי ומשווה את המחיר לחנויות אחרות. באמצעות האפליקציה, ניתן לאתר מוצר זול בהרבה, להזמינו דרך הרשת או אפילו לבוא בטענות לבעל החנות בדרישה להשוות את המחיר.
הלקוחות כמובן מרוצים מריבוי האפשרויות, גם כי מוזיל להם עלויות וגם בגלל הנוחות. מהצד השני, בעלי רשתות השיווק רואים בסמארפונים כאימת מהפכה בממכר קמעונאי. מייקל דיוק, מנכ”ל רשת Wal-Mart (רשת הסופרמרקטים הגדולה בארצות הברית) מדווח על “עידן שקיפות מחירים” ומספר כי זה עלול להפוך על פניהם את המודלים הקיימים ברשתות השיווק הגדולות ביותר באמריקה.
מטרת השיווק של רשת הסופר מארקטים בעבר הייתה להזמין את הרוכש במבצעים מיוחדים וכבר שם לשכנע את הלקוח לרכוש פריטים נוספים. היום אנשי השיווק ממש נאבקים בלקוחות, שבלחיצת כפתור יכולים לבדוק עד כמה מחיר “המבצע” הוא באמת מבצע ואם ההצעה היא אכן אטרקטיבית. כמות הלקוחות כאלו גדלה מיום ליום ולטענת חברת סקרים IDC Retail Insights לפחות 45% מן הלקוחות בעלי סמארטפונים, נעזרים בהם לקבלת מידע על המחירים.
הקבוצה הסובלת ביותר מן התופעה – רשתות מותגים ורשתות יוקרה, כגון מוצרי החשמל והאלקטרוניקה. Best Buy, הרשת הגדולה בארה”ב לממכר אלקטרוניקה, הכריזו כי יתחילו לאבד נתח שוק בשנה הבאה בגלל תופעת השוואת מחירים.
היום, לא ברור היכן התופעה תיעצר וכמה אחוזים מן הלקוחות ישקיעו את הזמן בהשוואת מחירים באופן כללי. ככל הנראה הטכנולוגיה תנוצל לרוב בזמן רכישת מוצרים יקרים ולא במוצרים יומיומיים. אך הממדים מתחילים לקבל קנה מידה משמעותי, ורשתות קמעונאיות מביאות דאגתם מן התופעה. אם לפני שנה בזמן מכירות חג המולד (שזו התקופה ה”חמה” לשיווק ברחבי ארה”ב) כמות הלקוחות שנעזרו ביישומי השוואות מחירים היה 0,1% מסך כל הלקוחות, השנה מספר זה הוא כבר 5.6% שזו צמיחה פי חמישים.
מומחים לממכר אלקטרוני מצפים שצמיחה זו תגדל עוד יותר, כוון שכמות מכירות הסמארטפונים צומחת בכל יום. המפתחים בינתיים עובדים על יישומים ההופכים את הסמארטפון ל”נשק רכישה” כדברי מפתחים עצמם. עשרות יישומים כאלו כבר היום נגישים באמצעות חנויות יישומים iTunes ו- Android Market. לשם דוגמה היישום TheFind הורד במשך 4 שבועות מאז השקתו מעל 40,0000 פעמים.
הרגלי הקונה משתנים גם הם וגם המוכרים המזמינים כבר לא הגורם המשפיע ביותר בזימון לקוחות פוטנציאליים. מחקר שנערך ב-10 מדינות, מראה כי 73% אחוזים מבין הלקוחות מעדיפים לבדוק באמצעות סלולר מידע על מוצר במקום שיח עם המוכר בחנות.
יותר ויותר לקוחות מעדיפים “ללחוץ” על כפתורים בכדי לחסוך כמה דולרים והתופעה של ביקור במקום אחד בכדי לקנות הכל, ככל הנראה עתידה להיעלם.
מגניב ! זה עובד גם בארץ !?
לא, אלו אפליקציות המחפשות מוצרים רק בארה"ב.