חברת פרטנר תקשורת, המפעילה בארץ את מותג “אורנג”, החליטה בעת האחרונה לגבות תשלום בגין פונקציית ה-Tethering, הפונקציה המאפשרת לבעלי הסמארטפונים לחבר אליהם מכשירים נוספים ולשרשר את חיבור האינטרנט של הסמארטפון איתם (WiFi HotSpot או Mobile Access Point). פונקציה זו מגיעה מובנית עם סמארטפונים רבים ומאפשרת למשתמשים לחבר את הלפטופ או הטאבלט לחיבור האינטרנט הסלולרי במקומות בהם אין קליטה של רשתות אלחוטיות רגילות.
הסמאטרפון שלכם – לא רק שלכם
ההחלטה החדשה של פרטנר משנה את מדיניות החברה עד כה, אשר איפשרה למנויי אורנג’ להשתמש במכשירים הסלולריים שלהם לפי ראות עיניהם. כעת, אלה מהם שמשלמים על חבילות גלישה לא יוכלו לשתף את אותה חבילת גלישה עם מכשירים נוספים, מבלי לשלם לפרטנר על הזכות הזאת 19.90 ש”ח נוספים. העובדה שפרטנר מנסה לגבות כספים על אפשרויות המובנות בתוך המכשירים הסלולריים ואינן תלויות ברשת התקשורת, תחת טענה של שמירה ודאגה למשאבי הרשת מקוממת את הצרכנים, ואלה החלו להגיב באתרים רבים ברשת נגד המהלך.
מעבר למרד הצרכנים שפרטנר מעוררת על עצמה, המהלך בעייתי בשני היבטים נוספים. ראשית, הוא עומד בניגוד לעמדה הברורה של ניטרליות הרשת כפי שנוסחה בחוק ההסדרים האחרון. אמנם, חוק ההסדרים משמש היום את המחוקק להכניס ערב-רב של דברים שעדיף היה למצוא להם מסלול חקיקה מסודר במסגרת חקיקה ראשית, כך שיהיו מוסדרים בחוק עצמאי. אבל, למרות מאפיין זה, החוק עדיין מחייב את פרטנר לשמור על ניטרליות הרשת, ובכלל זה מחייב את פרטנר (ואת יתר ספקיות הסלולר) שלא למנוע מהצרכנים את האפשרות לנצל עד תום, ולפי שיקול דעתם הבלעדי, את יכולות המכשיר שברשותם וחבילות התקשורת שעליהן הם משלמים.
כחלון טרם הגיב
שנית, המהלך מייצר לשר התקשורת בעיה כפולה. זאת, משום שגם חברת הוט מובייל (מיתוג מחדש של “מירס”) הודיעה עם השקת שירותי התקשורת שלה, כי בכוונתה לבצע מהלך דומה. כחלון ישב מאז ההשקה על הגדר ונמנע מלחייב את מפעילות הסלולר שלא לפגוע בצרכנים בצורה הזאת. כעת, הלחץ על כחלון גובר, כאשר שתי מפעילות מרכזיות, הוט מובייל ופרטנר, בוחרות במודע לפגוע בניטרליות הרשת ולגבות מהצרכנים סכומי כסף נוספים עבור שירותים שהם כבר משלמים עליהם.
יש לציין, כי מתגובת פרטנר בחלק מהאתרים עולה תיאור, לפיו היא מנסה להגן על משאבי הרשת שלה. טענה זו מוזרה, בלשון המעטה, שכן המשתמש רוכש מפרטנר חבילת תקשורת, למשל בנפח של 2GB לחודש. אין כל הכבדה על משאבי הרשת או משאבי פרטנר אם את אותם 2GB, עבורם הוא משלם סכום חודשי מתחדש, הוא ינצל דרך המכשיר הסלולרי שלו או בשרשור דרך הסמארטפון וגם דרך הלפטופ. אלה אותם 2GB.
טענה נוספת שהעלתה פרטנר, היא שמדובר ב”סטנדרט עולמי”. אבל – ההיפך הוא הנכון. הסטנדרט המקובל הוא שאין מתערבים בניטרליות הרשת. אמנם, ישנם קולות הקוראים בקריאה דומה לזו של פרטנר, אך אלה אינם הרוב ובוודאי שאינם הסטנדרט.
איזון משאבים
באמירת אגב, יש לציין, כי ייתכן ובכוונת פרטנר לאזן בין שינוי המגמה שלה לגבי הסדרי הגלישה בחבילות החדשות, לבין ניצול יתר שלהם. בעת האחרונה הצטרפה פרטנר אל מפעילות סלולר נוספות, אשר במקום לגבות שיעורים גבוהים במיוחד על כל MB של גלישה מעבר לחבילה ששולמה מראש, מאפשרת למשתמש להמשיך לגלוש ללא חיוב נוסף, אבל במהירות איטית.
מצב זה הופך את החיבור האינטרנט הסלולרי לחיבור שאפשר להשתמש בו בצורה קבועה בתוך הסמארטפון, ואם נשלב אליו את האפשרות הבנויה בתוך סמארטפונים רבים לשרשר את החיבור גם למחשב הנייד וגם לטאבלט, הרי שמכאן, לכאורה, יכולה פרטנר להתחיל לדאוג לניצול יתר של שינוי המגמה.
השליטה בידיים של פרטנר
חובת תום הלב כאן היא על פרטנר; אם ידעה החברה שמשאביה מוגבלים, כך שלא תוכל לספק את שירותי הגלישה לכל מנוייה המשלמים עבור חבילות גלישה, הרי שלא היתה חייבת לבצע את שינוי המגמה. כאשר פרטנר שינתה כיוון, היא היתה זאת שקבעה עד כמה תואט מהירות הגלישה לאחר תום ניצול החבילה החודשית. השליטה על ברז המשאבים היא אצלה, מלכתחילה.
לכן, אם היא חששה או חוששת למשאביה, מדוע שלא תאט את המהירות עד לקצב שבו היא יכולה לעמוד? למעשה, היות ופרטנר לא היתה מתחייבת לספק לכם שירותים שהיא לא יכולה לעמוד בהם, יש להניח שהמהירות האיטית שהוגדרה מראש היא אכן מהירות שהחברה יכולה לעמוד בה. על-כן, לא ברור בכלל על איזו “צריכה מוגברת של משאבים” מלינה החברה.
נכתב על ידי נדב דופמן גור ופורסם לראשונה באתר ניוזגיק
מה אתם משתגעים???
יש מלא אפליקציות שעוקפות אותם
למה לשבור תראש?
גם אני הייתי מנוי באורנג’ הרבה זמן ולאחרונה ניידתי את המספרים של כל משפחתי לחברה אחרת כי אורנג’ ברוב “אדיבותם” וטימטומם לא הציעו שום חבילה יותר טובה לעומת המתחרים וכשאמרתי להם על ההטבות של חברות אחרות אז הם אמרו: “אוקיי, תעבור”. אז שלא יתפלאו אח”כ למה כולם נוטשים אותם! הם לא עושים שום צעד לטובת הלקוח וזאת אחת החוליות בשרשרת, מעניין איזה עוד שפן ישלפו מהכובע…
בשעה טובה עזבתי את אורנג׳…. שילכו יחפשו פראייר אחר לעשות עליו קופה!
הוט מובייל גם עושים צחוק עם עלאק הגבלת מהירות בשיתוף ל- 64 קילובייט.
בינתיים גולן טלקום עושים את העבודה – נקווה שימשיכו ולא פתאום יתהפכו לנו…
אין להם זכות לשנות מדיניות באמצע החוזה נראה לי!
זכותי לעשות עם הרוחב פס שלי מה שבא לי!
הוט אומרים שהם מאטים פאקטים של מחשבים מראש זה בסדר!
אבל חסימה גורפת ככה באמצע? לא נראה לי!
זורקים את האייפון לוקחים אנדרואיד מעיפים את הרום שלהם וזהו יש קשירה!
ע”פ חוק ההסדרים ניתן לקנוס חברה סלולרית על מגוון פעולות לא חוקיות, צריך לדרוש אכיפה
אני עם אייפון 4S באורנ’ג ואצלי עדיין קיימת נקודת הגישה האישית
אבל מצד שני בעוד שבתמונה למעלה כתוב תחת המפעיל ORANGE אצלי כתוב
IL ORANGE מישהו יודע מה ההבדל?
אני עם החברה הזו ג מ ר ת י 13 שנה אני אורנג’ כמה כסף שלמתי להם ותמיד הייתה לי הרגשה ששלמתי יותר מדי מאחרים תודה לשר כחלון תודה
עברתי בזמן הכי טוב :)
עכשיו אני בגולן נהנה מגלישה טובה ובלי שוםטימטום על לשלם על HOTSPOT
הם פעם לקחו לנו 700 שקל על שיחות מחו”ל כשהם היו אמורים לקחת 200!!
תבענו אותם והרווחנו!!
11 שנה הייתי לקוח שלהם, ואני כ”כ שמח שעזבתי אותם!
חברה של גנבים ורמאים! צריך לסגור אותה ושתמכור את הלקוחות שלה לחברות האחרות, בושה שיש כזאת חברה בארץ!
צריך לקנוס את אורנג על הקומבינות שהם עושים על הגב שלנו
גם ככה הם גובים מחירים מטורפים ופלוס רוצים לחייב אותנו על מה שכבר אנחנו שילמנו ומשלמים כל חודש
פשוט חוצפה!!!
חרם על אורנג’…גנבים!
כל חברה הם גנבים אותו דבר סלקום ופלאפון… רק גולן בסדר אין ספקק, אבל אני ב012 שזה תאכלס אורנג׳ ויש לי נקודת גישה.. הם העלימו את זה לחבר שלי שבאורנג׳ התקשרנו אליהם ופתחו לו את זה בלי כסף.
כיצד ליצור איתך קשר לתביעה?
זה הדרך של הזונות לעשות כסף על הצרכן התמים ..
הם לא אוכפים את ההגבלה כי כרגע הם אוספים לקוחות ולא רוצים תדמית רעה עם סעיפי חוזה מגבילים למיניהם. ברגע שיגיעו למכסת הלקוחות הנדרשת לקבלת את הפיקדון שהם השאירו במשרד התקשורת ,יתחילו לאכוף את זה ביתר שאת
עברתי מפרטנר וסלקום לגולן . הניוד בסלקום התבצע תוך חצי יממה ובפרטנר עברו כבר שלשה ימים וזה עדיין לא התבצע .
יש קושי בקבלת שיחות מפרטנר אליי ובקבלת sms כמובן רק מפרטנר .
יש לי מייל של סמייל השייכת לפרטנר , כשאני נכנס למייל דרך הרשת של גולן התוכנה מעיפה אותי החוצה תוך פחות מדקה .
אין הבדל.
רק אל תתני להם רעיונות
אני מבינה אותך אני גם בחוב מאורנג' שהתחיל ב- 1000ש"ח ועלה ל- 6000 על כלום והדרך היחידה להוריד אותו זה לחזור לחברה… רק בחצי.
אני רואה שכולם בחובות לאורנג' והם עלולים להמשיך להכניס את כולם לחובות.