מי שמנסה להפוך את תקופת ההסגר לנסבלת יותר על ידי רכישה של קונסולת ה-Switch מבית נינטנדו (Nintendo) עשוי להתאכזב, שכן בחודש האחרון נהיה קשה מאוד להשיג את המכשיר. אבל מה שמטריד במיוחד הוא הסיבה לכך – לפי דיווח באתר Motherboard בסוף השבוע, הגורם לקשיים אינו מחסור אמתי ביחידות, אלא סוחרים שמנסים ‘לעשות קופה’ על חשבון כל שאר האנשים המסוגרים בבתיהם ומנסים להפיג מעט את השעמום.
הסוחרים משתמשים בתוכנת קוד פתוח בשם Bird Bot, שתפקידה לנטר את אתרי הרשתות Walmart ו-Best Buy, ובכל פעם שהיא מוצאת קונסולות Switch למכירה – לקנות כמה מהן שרק אפשר במסגרת שהגדיר המשתמש.
יוצר התוכנה אמר לאתר כי פיתח אותה בעקבות התערבות הומוריסטית בין חברים. הוא ציין כי הוא משתמש בתוכנות דומות במסגרת עבודתו בקנייה ומכירה של נעלי ספורט, ואחד החברים הציע בבדיחות הדעת כי יפתח בוט דומה לקונסולות Switch, כדי לנצל את הביקוש שנוצר להן בעת שמיליוני אנשים אינם יכולים לעזוב את בתיהם. הבוט נוצר והועלה לגיטהאב, וקשר קהילתי בשירות הצ’ט לגיימרים Discord מספק תמיכה טכנית והצצה לפעילות המשתמשים בבוט.
כך, למשל, גילה כתב Motherboard כי נכון לסוף השבוע היו בשרת 600 חברים פעילים, והיסטוריית הצ’טים הראתה כי לפחות 400 נוספים הגיעו לשרת כדי לקבל סיוע בהגדרת הבוט ועזבו לאחר מכן. המשתמשים משתפים בשרת טיפים על הגדרות מומלצות למעקף מנגנוני זיהוי הבוטים של החנויות, כמה קונסולות הצליחו לרכוש בעזרת ההגדרות שהשתמשו בהן ותמונות של המשלוחים שהם מקבלים, לעתים עם עשרות יחידות המיועדות פירוש למכירה באתרי סחר כמו אמזון (Amazon) ואיביי (eBay).
לאחר שהם מחסלים מלאי של הקונסולה בחנויות, מציעים אותן האופורטוניסטים במכירות פומביות במחירים מנופחים של פי שניים ויותר מהמחירים הרשמיים. באיביי למשל ניתן לראות מכירות רבות שנסגרו במחירים הקרובים ל-3,000 שקל כולל משלוח (אך לא כולל מסים) – בין 50% ל-120% יותר ממחירה של הקונסולה בישראל, הנע בין כ-1,300 לכ-2,000 שקל.
Bird Bot אינו הבוט היחיד שהסוחרים משתמשים בו כדי לנסות ליצור מחסור מלאכותי במוצרים פופולאריים ולהקפיץ את מחירם. היוצר מציין כי כמה בוטים אחרים, המיועדים לנצל ביומיום את תעשיות ההלבשה, ההנעלה והכרטיסים לאירועים, הוסבו לתמיכה גם ברכישת Switch, ומפעילו של בוט בשם Phantom אף התפאר בכך שתוך 24 שעות הוזמנו באמצעות הבוט שלו 500 יחידות מ-Best Buy.
שתי הרשתות לא הגיבו לסיפור.