האלגוריתם של אינסטגרם (Instagram) בנוי כך שיציג למשתמשים כמה שיותר תמונות של גברים או נשים כמה שפחות לבושים, כך טוען מחקר חדש של AlgorithmWatch, ארגון מחקר גרמני המנסה לפענח כיצד בנויים האלגוריתמים המשפיעים על התכנים שמוצגים למשתמשים ברשתות החברתיות בכלל ובאיחוד האירופי בפרט.
הרעיון למחקר הגיע, לפי החוקרים, משתי משתמשות אינסטגרם עסקיות, אחת יזמית והאחרת סופרת. שתיהן הבחינו בכך שתמונות שהן מעלות בלבוש מינימלי מקבלות כמויות לייקים ותגובות שונות מאוד מתמונות בעלות אופי ‘מקצועי’ יותר.
החוקרים – ז’וּדית דוּפוֹרְטַיי, ניקולאס קייזר-בריל, קירה שאכְט ואדוּאַר רישאר – פיתחו תוסף לדפדפני כרום ופיירפוקס, שפותח את תזרים העדכונים של אינסטגרם בתדירות קבועה. הארבעה גייסו 26 מתנדבים שהתקינו את התוסף, ונתנו לו להציץ בפיד שלהם מחודש פברואר ועד חודש מאי. המתנדבים התבקשו לעקוב כל אחד אחר 3 יוצרי תוכן מקצוענים מתוך מדגם של 37 – מתוכם 14 גברים ו-23 נשים. התוסף חיפש בין הפוסטים הראשונים תמונות מיוצרי התוכן הנבחרים, ואם הם הופיעו – הוא דיווח על כך לחוקרים.
בסיכום 4 חודשי המחקר ניתחו החוקרים את הפוסטים שהועלו על ידי היוצרים הנבחרים ואילו מהם הופיעו בתזרים של המתנדבים. מתוך 1,737 פוסטים שהכילו 2,400 תמונות, 21% (שהן 326 תמונות) הכילו גברים בלי חולצה או נשים בבגדי ים – אך בחישוב הפוסטים שהוצגו למתנדבים, הפוסטים הללו היוו 30% מאלה שהוצגו. בחלוקה בין גברים לנשים, גילו החוקרים כי פוסטים עם נשים חשופות הופיעו בתדירות גבוהה ב-54% בהשוואה לחלקן מכלל הפוסטים שהועלו, ותמונות של גברים חשופים הופיעו בתדירות גבוהה ב-28% מחלקם בין יתר התמונות. לעומת זאת, תמונות של אוכל או נוף הופיעו 60% פחות מחלקם היחסי בין התמונות שהועלו בחשבונות שנדגמו.
לדברי החוקרים, הנתונים לא משאירים מקום לספק בכך שהאלגוריתם של אינסטגרם מתעדף תמונות חשופות, או כפי שהגדיר זאת קייזר-בריל ‘פורנו רך’ – מה שדוחף משתמשים שרוצים לוודא שהם מגיעים לחשיפה הגבוהה ביותר שניתן להעלות יותר תמונות מהסוג הזה.
פייסבוק, מצידה, מסרה כי “המחקר הזה פגום במספר דרכים, ומפגין חוסר הבנה בדרך העבודה של אינסטגרם. אנו מדרגים פוסטים בפידים שלכם על בסיס תוכן וחשבונות שהראיתם עניין בהם, ולא על בסיס גורמים שרירותיים כמו הימצאותם של בגדי ים”. עם זאת, החוקרים ציינו כי פטנט שהוגש על ידי פייסבוק ב-2011 ופורסם ב-2015 דווקא דיבר בדיוק על זה, והזכיר כי “(האלגוריתם) עשוי לזהות את מספר האנשים בתמונה, (…) מינם של האנשים בתמונה, (…) להתאים את הפנים למשתמשים במערכת הרשת החברתית, (…) להעריך עד כמה מעט האנשים בתמונה לבושים על ידי זיהוי רצועות גדולות של צבעי עור”.
עתה, מבקשים החוקרים להרחיב את המחקר ולגייס מתנדבים נוספים שיתקינו את התוסף. הם מדגישים כי המידע שנאסף אינו מזוהה, והתוסף מדווח רק על התמונות מהחשבונות הנבחרים שמופיעים בפיד. בכל פעם שהוא מוצא תמונות כאלו הוא מדווח גם אחרי אילו חשבונות אחרים עוקב המשתמש, אך שמות החשבונות מוצפנים באופן כזה שהחוקרים לא יכולים לדעת באילו חשבונות מדובר, אלא רק לדעת אם שני משתמשים שעוקבים אחרי חשבונות דומים רואים את אותן תמונות מהחשבונות המשמשים כמקרי מבחן.
אשכרה…
google.com היו יותר טובים עם הגוגל פלוס
אלא אם קוראים לך אייל גולן, משה איבגי, גבי גזית, הארי ויינשטיין, ביל קוסבי, מייקל ג’קסון (בעצם לו זה דווקא השתלם…) ועוד…
החרמנות משתלמת
על האופציה שהתמונות הללו מקבלות יותר לייקים וממילא מקודמים יותר, הם לא לקחו בחשבון