הערב צפויה אפל (Apple) להשיק דור חדש של iPhone. אבל, לפי נתוני המכירות שלה בשנה האחרונה, לא ממש ברור עד כמה הדגמים החדשים יימשכו את הרוכשים הפוטנציאליים.

לפי נתוני חברת מחקרי השוק קאנליס (Canalys) , מאז הרבעון האחרון של 2018, בו הושקו iPhone XS ו-iPhone XS Max, ועד הרבעון השני של 2019, מכרה אפל 148 מיליון טלפונים – ירידה של 13% לעומת 171 מיליון יחידות שנמכרו שנה קודם לכן.

אך מה שיותר מעניין הוא התפלגות המכירות בין המכשירים השונים. בשלושת הרבעונים האחרונים תפסו מכשירי ה-iPhone של הדור הנוכחי רק 59% מכלל מכירות ה-iPhone באותה תקופה: ל-iPhone XR שהושק באוקטובר יש נתח של 32%, ושני המכשירים האחרים שהושקו בספטמבר תופסים יחד 27% בלבד מכלל המכירות. זה אומר ש-41% ממכשירי ה-iPhone שנמכרו במהלך אותה תקופה היו דגמים בני שנה ומעלה. זאת לעומת שלושת הרבעונים מהשקת iPhone 8 ו-iPhone X, בהם היוו הדגמים העדכניים 68% ממכירות אפל, בעוד הישנים תפסו פחות משליש.

בחלוקה לפי שנת דגם, דגמי 2018 של אפל מכרו 26% פחות מדגמי 2017 בתקופה המקבילה, בעוד מכירות דגמים ישנים יותר עלו ב-12.4%.

אפל אינה היחידה שסובלת מירידה במכירות המכשירים היקרים: גם סמסונג דיווחה ברבעון השני של 2019 כי Galaxy S9 נמכר פחות מ-Galaxy S8 שנה לפניו, בעוד מכירות דגמים זולים יותר, ובמרכזם סדרת Galaxy A, הם שמעלים את נתח השוק שלה אך לא את הרווחים.

קרא עוד:  למכשיר הביניים החדש של HTC יש מצלמה משולשת בפחות מ-200 דולרים

בן סטנטון, אנליסט בקאנליס, הדגיש כי למרות שלכאורה מדובר במגמה מדאיגה מבחינת היצרניות, במקרה של אפל היא לא בהכרח שלילית. הוא ציין כי טים קוק מתרכז בעיקר בגידול שירותים מבוססי מנויים של אפל, המכניסים לה כסף באופן חודשי ולא שנתי ולא דורשים מכירת סחורה פיזית. השירותים האלה זמינים גם למי שרוכש מכשירים ישנים יותר, ולכן הכנסות החברה בכללן צפויות להמשיך לעלות.