לא צריך יותר רב-קו: רפורמת התשלומים בסלולר בתחבורה הציבורית בישראל יוצאת היום (ג’) לדרך, כך שעתה ניתן לתקף נסיעות באמצעות אפליקציות בטלפונים חכמים, על ידי סריקת קודי QR המוצגים על מדבקות ומסכים באוטובוסים. התשלום בשיטה החדשה מתבצע ב-25 בכל חודש, כאשר השירותים השונים מבצעים חישוב של התעריפים הנמוכים ביותר עבור כל נוסע בהתאם לנסיעות שביצע.
כרגע מוצעות לא פחות מ-4 אפליקציות לתשלום בתחבורה הציבורית: “התחנה” של משרד התחבורה והסטארטאפ Via; “רב-פס” של HopOn, סלופארק ופייבוקס; Moovit בשיתוף עם פנגו ו-Anyway של ישראכרט, שהושקה בשבוע שעבר.
על כל משתמש לבחור את האפליקציה הנוחה ביותר עבורו, שכן כל אחת מהן עובדת בנפרד, ואינה יכולה להתעדכן בנסיעות שבוצעו בעזרת האחרות. כמה מהאפליקציות מציעות יכולות ייחודיות: כך, “התחנה” ו-Moovit משלבות את התשלום עם ממשקי תכנון נסיעות בתחבורה הציבורית, מה שחוסך את הצורך באפליקציות נפרדות לשני השימושים הללו; ו”רב-פס” מאפשרת גם לטעון כרטיסי רב-קו (שעדיין נצרכים עבור נוסעים מסוימים, כפי שיוסבר בהמשך).
אפליקציה | מפעילים | הורדה |
התחנה | משרד התחבורה, Via | ל-Android | ל-iPhone |
Moovit | Moovit (אינטל), פנגו | ל-Android | ל-iPhone |
רב-פס | HopOn, סלופארק, פייבוקס (בנק דיסקונט) | ל-Android | ל-iPhone |
Anyway | ישראכרט | ל-Android | ל-iPhone |
הנתון שהופך את חוסר התקשורת בין האפליקציות לחיסרון הוא ההנחות החודשיות: משרד התחבורה מזכה את המשלמים באמצעות אפליקציות באחוזי הנחה לפי סכום הנסיעות הכולל שבוצה בכל חודש. על סכומים שבין 200 ל-400 שקל מקבלים 75% הנחה, כך שמי שביצע נסיעות בעלות כוללת של 300 שקל ישלם בפועל 225 שקל; על סכומים שבין 400 ל-1,000 שקל מקבלים הנחה של 50%, כך שמי שביצע נסיעות ב-500 שקל ישלם 300 שקל (הנחה של 75% על 200 השקלים שבין 200 ל-400 ו-50% על ה-100 האחרונים); ועל סכומים מעל 1,000 שקל מקבלים הנחה של 25%, כך שמי שביצע נסיעות ב-1,200 שקל ישלם 650 שקל.
יש לציין כי בינתיים, האפליקציות תעבודנה רק באוטובוסים, כך שמי שנוסע ברכבות (כולל רכבת ישראל, הרכבת הקלה בירושלים והמטרונית בחיפה) עדיין יזדקק לרב-קו; בעתיד מתכנן משרד התחבורה להרחיב את התשלום באפליקציות לרכבות ואף למוניות שירות.
הרפורמה, שיזם שר התחבורה הקודם, בצלאל סמוטריץ’, יוצאת לפועל באיחור של כמעט שנה, לאחר שהשרה הנוכחית, מירי רגב, השהתה אותה כדי לבחון מחדש את תנאי אישור האפליקציות השונות. התוצאה היא שעתה, האפליקציות אינן יכולות לנצל את המידע על הנסיעות של משתמשיהן להתאמת פרסומות, אך הן כן יכולות להציג פרסומות שהותאמו למשתמשים לפי מידע שנאסף עליהם דרך אפליקציות אחרות.
ביישום התחנה : אנחנו נחשב את הסכום האופטימאלי ( הזול ביותר ) עבורכם ונחייב אתכם ב- 25 לכל חודש
ביישום Moovit – החיוב מתבצע רק בסוף החודש ורק עבור הנסיעות שביצעתם בפועל. לא נסעת? לא שילמת!
ביישום רב-פס – הנחות יומיות וחודשיות ללא התחייבות ובלי לשלם מראש.
ביישום Anyway – את החיוב על הנסיעות תקבלו בחשבון מרוכז אחד, במועד חיוב כרטיס האשראי. למחזיקי כל כרטיסי האשראי!
אתם יכולים גם לעקוב אחרי היסטוריית הנסיעות והחיובים באפליקציה וגם להתעדכן בכל זמן בחיוב שעתיד להיגבות מכרטיס האשראי.
בעוד שהרפורמה מחושבת לפי טווח אווירי בק"מ בשיטה שמחיר נסיעה בודדת ב- 15 ק"מ טווח אווירי תעלה לכם 5.90 ש"ח אוטובוסים בלבד ליום יעלה לכם 13 ש"ח ( מעבר בין אוטובוסים במהלך 90 דקות בחינם ) עם רכבת יעלה לכם 16 ש"ח ליום כאשר נסיעה יומית אוטובוס ורכבת עם כרטיס רב קו עולה 13.50 ש"ח וכוללת את האזורים האלה : אור יהודה, יהוד-מונוסון, רמלה ולוד, באר יעקב, תל אביב, רמת גן, בני ברק, גבעתיים, בת ים, חולון, ראשון לציון, גבעת שמואל, קריית אונו, פתח תקווה בחלק מהמקרים, הרב קו עשוי להיות משתלם יותר – כך שכדאי לבדוק את המסלול האישי שלכם.
וואלה יצא לנסות היום, לוקח הרבה זמן ומאמץ מפשוט להעביר כרטיס. זה יכול להיות רק שימושי במידה ואתה גר רחוק מתחנות הנפקת רב קו.
ומה עם נסיעות אנונימיות? שאפשר היה לבצע עם מזומן ורב קו אנונימי.. עושים הכל שאפשר יהיה לעקוב כמה שיותר אחרי האזרחים.
חשבת על זה שיש אנשים בלי טלפון חכם. הפתרון של הכרטיס אשראי מאפשר גם למכור כרטיסי ניר שיש שבב לשימוש חד פעמי. ולא צריך להוצאי את הכרטיס רק לקרב אותו למכשיר לקריאה בהרבה מדינות באירופה מנצלים את השבב הזה על הכרטיס אשראי לקניה מחניות ולתחבורה ציבורית בארץ בשביל לקנות עם הטלפון דורשים אמצאי הבטחה כמו טביעת אצבע או קוד פתיחה בציור מה שמסרבל את כול הסיפור. בתחבורה הציבורית בלנדון זה ממש פשוט לא צריך אפליקציה רק מקרבים את הכרטיס וזהו פשוט ולעינין
ההיפך גוטה, במקום לסחוב כל מיני כרטיסים, להוציא ולהכניס אותם אפשר לברך על זה שסוף סוף אפשר לעשות שימוש במכשיר שכולנו *כל הזמן* מסתובבים ומשתמשים בו
בהתחשב בזה שלקח רק שנים להוציא את זה לפועל אפשר להגיד שהם ממש עפו על עצמם שם במשרד התחבורה
הכול הפוך במדינה במקום לנצל את השבב שיש בחלק מכרטיסי האשראי ולהוריד את הנסיעה ישירות מהכרטיס ורק לקרב את הכרטיס למכשיר מה שהיה מאפשר גם לשים מכשיר בדלת האחורית . אותו הדבר היה צריך לעשות עם התשלומים בחניות במקום ישומנים לטלפון