חברות בישראל לא יוכלו יותר להתקשר לצרכנים כדי לנסות לפתות אותם לחתום על עסקאות טלפוניות, כך מסתמן היום, לאחר שוועדת הכלכלה בכנסת אישרה לקריאה שנייה ושלישית תיקון לחוק הגנת הצרכן שזכה לכינוי ‘אל תתקשרו אלי’.
התיקון מטיל על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן להקים מאגר של מספרי טלפון שבעליהם מבקשים שלא לקבל שיחות מכר מחברות שונות. המטרה למנוע מצבים רבים בהם מנסים גורמים שונים לפתות צרכנים לחתום על עסקאות שאל מלוא פרטיהן החותמים אינם מודעים, ובדרך כלל מובילים לעלויות גבוהות מאלו שהובטחו להם בשיחה.
מי שיתקשר בכל זאת למספר טלפון שמופיע במאגר צפוי לקנס של עד 25,000 שקל ליחיד או 45,000 שקל לתאגיד, ובמקרה של הפרה סדרתית תוכל הרשות להגנת הצרכן להטיל קנסות בסכומים משולשים מאלה.
כדי לאפשר בכל זאת תקשורת בין חברות ללקוחות, הוכנסו להצעה מספר החרגות: ראשית, לקוח שביקש מחברה מסוימת לחזור אליו, אותה חברה תוכל ליזום אליו שיחת מכר במגבלת זמן מסוימת; שנית, חברה תוכל לפנות ללקוח קיים שלה כדי ליידע אותו על שינויים בחוזה הנוכחי שלו מולה, אך לא כדי להציע לו חוזים אחרים; שלישית, חברות תוכלנה להתקשר ללקוחות במקרה של ‘הסכמה מפורשת ונפרדת’ שתינתן לתקופה מוגבלת של שנה או עד שהלקוח יבקש לסיים אותה. למרות שהסעיף האחרון עלול להיות פתח לניסיונות לגרום למשתמשים לתת את הסכמתם הוחלט כי הוא הכרחי כדי לאפשר לבעלי עסקים חלון כלשהו לביצוע עסקאות טלפוניות.
לפי הערכות, הקמת המאגר תיקח כשנה וחצי ותעלה בין 3.5 ל-10 מיליון שקל, אך תחסוך לצרכנים בישראל כחצי מיליארד שקל בשנה. לאחר ההקמה תדווח הרשות בכל שנה כמה ישראלים הצטרפו אל המאגר או הוסרו ממנו, וכמה הפרות של החוק היו.
תמונה: Pixabay
אני חוסם מספרים שעושים לי ספאם
נקווה שיצא לפועל ושיהיה מי שיהכוף את זה.
מניח שכבר היום אתה מופיע בלא ידיעתך ביותר מידי מאגרים מהסוג הזה.
הלוואי שזה יצא לפועל, אבל לדעתי זה לא יגיע בדיוק כמו שכתוב בכתבה, כי אני מתקשה להאמין שחברות התקשורת יתנו למהלך הזה לעבור בלי מאבק…
התקדמות, אבל עדיף מאגר Call me שבו ירשם מי שרוצה ומוכן לקבל שיחות