פיראטיות היא הנושא החם של השבוע האחרון בעולם המשחקים – אבל לשם שינוי, הפעם לא מדובר במאבק בה, אלא בתופעה שגורמת למפתחי משחקים לבקש מהקהל להוריד משחקים באופן פיראטי במקום לקנות אותם במקומות מסוימים.
הכל התחיל בשבוע שעבר, כשמפתח המשחקים הבריטי מייק רוז גילה כי אתר בשם G2A מציג מודעות בחיפוש המשחקים של רוז בגוגל. “G2A שמה פרסומות בגוגל, מה שאומר שכשאתם מחפשים את המשחקים שלנו, אתם מקבלים קישור ל-G2A מעל הקישור לאתר שלנו – ואנחנו לא מרוויחים כלום מאנשים שקונים את המשחק דרך הפרסומות”, הוא כתב בטוויטר. “אנא, אם אתם שוקלים לרכוש משחק מ-G2A – פשוט הורידו אותו באופן פיראטי במקום זה! ברצינות! המפתחים לא מרוויחים אגורה בכל מקרה, אז אנחנו מעדיפים שגם G2A לא ירוויחו”.
עד מהרה הצטרפו לרוז מפתחים נוספים.
רמי איסמעיל, מייסד חברת המשחקים ההולנדית Vlambeer, כתב: “אם אתם לא יכולים להרשות לעצמכם או לא רוצים לרכוש את המשחקים שלנו במחיר מלא, אנא הורידו אותם באופן פיראטי במקום לרכוש אותם ממוכר קודים”. מאוחר יותר הוא הוסיף: “אין לי בעיה עם פיראטים, משום שאף אחד לא מפסיד כסף או זמן (על הורדות פיראטיות). יש לי בעיה עם מוכרי קודים, משום שהם עולים לי זמן בעוד הם מרוויחים כסף על משהוא שיצרתי בזמן שלי”.
אמה מדסן, מייסדת Kitsune Games, הזדהתה: “אם אתם קונים מ-G2A אתם פוגעים במפתחים יותר מאשר אם אתם מורידים את המשחקים שלהם חינם באופן פיראטי”.
ברונו בודואן, מייסד Blazing Bit Games, כתב כי “אם אינכם רוצים לרכוש את המשחק Nightmare Reaper במחיר מלא, אנא הורידו אותו באופן פיראטי כשייצא במקום להשיג אותו ב-G2A”.
דייל ג’ונסון, מייסד Vision Riders Entertainment הצטרף: “אנא אל תקנו את Another Star ממוכר צד שלישי. אלו קודים גנובים. אני לא רואה מזה אגורה. לפחות תכבדו אותי על ידי הורדה פיראטית אם כבר אתם רוצים להתקמצן עלי”.
ג’ונת’ן שייר (טטרינו), מפתח תוכנה היוצר גם משחקים, העלה נקודה נוספת: “בזמן הקצר בו התעסקתי בדברים כאלה גיליתי שפיראטים קונים לעתים קרובות יותר מכל סכום כסף שמגיע ממכירות-משנה. פיראטיות אשכרה טובה יותר לשורה התחתונה. לא שאנחנו רוצים לדעת כשאתם משתמשים בה”.
G2A היא חברה פולנית המתנהלת מהונג-קונג, ומהווה מעין מקבילה של איביי לעולם הגיימינג – כל מי שברשותו קוד להפעלת משחק שהוא לא משתמש בו, יכול להציע אותו למכירה. בדרך כלל, מחירי המשחקים באתר הזה ובמקבילים לו נמוכים משמעותית מהמחירים המלאים של אותם משחקים בחנויות כגון Steam, ולכן הם פופולאריים למדי – אלא שלא בטוח שרכישת משחק בשווקים מקוונים כאלה מפרנסת את אלו שיצרו אותם.
רוז ומפתחים נוספים הסבירו כי רבים מהמוכרים ב-G2A משתמשים בתכסיסים שונים כדי למכור ברווח מקסימלי. כך, למשל, חלק מהמכירות הן של קודים שנרכשו בזול מחנויות שלא הצליחו למכור מלאי שקיבלו; מכירות אחרות מבוססות על קודים שנרכשו בכרטיסי אשראי גנובים, ולאחר המכירה המהירה העברת הכסף מחברת האשראי מבוטל; ומוכרים מסוימים פשוט רוכשים את המשחקים במדינות המזרח הרחוק ואפריקה, בהן המחירים בחנויות כמו Steam זולים משמעותית, ואז מוכרים אותם לאנשים במערב ומשתמשים במעקפים כדי שהחנויות לא יעלו על כך שהקוד נרכש בזול במדינה אחת ומשמש בפועל שחקן במדינה אחרת.
בתגובה לטענות פרסמה G2A בסוף השבוע רשומה בה היא טוענת כי המכירות הלא לגיטימיות מהוות רק אחוז בודד מכלל המכירות באתר שלה; החברה גם האשימה את המפתחים בכך שאילולי היו מעניקים קודים חינם או בזול ליוטיוברים המנסים לעשות מהם כסף קל זה לא היה קורה; לבסוף, היא התחייבה להחזיר לכל מפתח פי 10 מההפסד שלו בכל מקרה בו יוכח שמכירה בוטלה והכסף לא הועבר למפתח – אלא שרוז ואחרים שמו לב לכך שההתחייבות תקפה רק לגבי קודים שנמכרו ישירות מאתר המפתח (בעוד שרוב מפתחי האינדי מוכרים רק דרך Steam ודומותיה) ורק לגבי קודים שנרכשו בכרטיסי אשראי מזויפים (מה שלא מהווה פתרון למכירות בטקטיקות האחרות שצוינו).
רוז, מצידו, פתח עצומה בה הוא דורש מ-G2A לחסום לגמרי את האפשרות למכור משחקי אינדי דרך האתר. בימים שחלפו מאז צברה העצומה כבר יותר מ-5,000 חתימות.
בינתיים הסתבך העסק לאחר שהחברה שלחה מיילים ל-10 אתרי גיימינג, בהצעה לפרסם תמורת תשלום מאמר הטוען כי אין באתרים מהסוג שלה מכירות לא לגיטימיות, אך בלי להזכיר את שמה ובלי גילוי נאות כי מדובר בפרסומת. כאשר תומס פאוסט מאתר IndieGames.com חשף את המייל שקיבל, טענה G2A כי “המיילים הללו נשלחו על ידי עובד שלנו ללא אישור, ואנו מתנצלים על כך. הוא יתמודד מול ההשלכות החמורות של מעשיו הבלתי נסלחים”.