חברת מחקרי השוק IDC מפרסמת את נתוני המכירות הגלובליים בשוק הטלפונים החכמים לרבעון הרביעי של שנת 2022 ולשנה כולה, ומדובר במסמך עגום למדי. צניחה של 18.3% במכירות במהלך הרבעון של עונת החגים היא ״החמורה ביותר שאי-פעם נרשמה עבור רבעון בודד״, והפכה את 2022 לשנה החלשה ביותר בשוק הטלפונים החכמים מאז 2013.
אף אחת מהיצרניות בשוק לא הצליחה לחמוק לחלוטין מהמשבר, אם כי נראה שדווקא הגדולות ביותר, אפל (Apple) וסמסונג (Samsung), הן שנפגעו פחות עם ירידה של כ-4% לעומת 2021. סמסונג מוסיפה להיות היצרנית הגדולה בעולם עם 260.9 מיליון מכשירים (לעומת 272 מיליון בשנה הקודמת), ואפל במקום השני עם 226.4 מיליון מכשירים (236 מיליון יחידות ב-2021).
שאומי (Xiaomi), לעומת זאת, רושמת צניחה של כ-20% במכירות, ואילו אופו (Oppo) והיצרנית וויוו (Vivo) צניחה של כ-23%. בסך הכל, יוצרו ונשלחו ב-2022 1.206 מיליארד מכשירים, מספר שנראה גדול למדי, עד שמזכירים כי ב-2021 עמדה כמות המכשירים על כ-1.36 מיליארד.
ב-IDC מצביעים על האינפלציה, המשבר הגיאופוליטי במזרח אירופה והמשך המשבר בתעשיית השבבים כגורמים לכך שמשתמשים רבים יותר ויותר, גם במדינות עשירות ומפותחות, בוחרים להחזיק את המכשיר שברשותם לא פחות משלוש שנים לפני שהם חושבים לשדרג אותו. מאחר ומדובר בבעיות שלא הסתיימו עד עתה, מצפים ב-IDC כי גם 2023 תהיה שנה מאתגרת למדי ליצרניות. הצרכנים, לעומת זאת, עשויים דווקא ליהנות מריבוי מבצעי מכירות בניסיון להפטר מהמלאי הקיים.