גוגל (Google) הכריזה אמש על צעד שיעלה את רווחיהם של מפתחי אפליקציות לאנדרואיד (Android) מהמחצית השנייה של 2021 והלאה: החל מהראשון ביולי, העמלה שתגבה גוגל על מיליון הדולרים הראשונים שמרוויח כל מפתח ממכירת אפליקציות או רכישות בתוך אפליקציות תרד מ-30% ל-15%.
לדברי החברה, 99% מהמפתחים שמוכרים אפליקציות או רכישות בתוך האפליקציות בחנות שלה אינם עוברים את הרף, ולכן ייהנו מהפחתה של 50% מהעמלה שהם משלמים לגוגל. עם זאת, החברה הדגישה כי גם האחוז הנותר, שמרוויחים יותר ממיליון דולר בשנה, ישלמו את העמלה המופחתת על מיליון הדולרים הראשונים, ורק על הרווחים שמעל רף זה תיגבה העמלה הגבוהה יותר.
בכך מיישרת גוגל קו מול אפל (Apple), שהכריזה על מהלך דומה בסוף השנה שעברה. אלא שאצל גוגל, בניגוד לאפל, אין צורך בתהליך הרשמה ואישור מיוחד מהחברה כדי ליהנות מהעמלה המופחתת, אלא היא חלה אוטומטית על כל המפתחים בחנות.
עם זאת, המהלך של גוגל מעורר גם ביקורת. טים סוויני, מייסד ומנכ”ל אפיק גיימס (Epic Games), שמנהלת סכסכוך מתוקשר מול גוגל בנוגע לעמלות שלה, כתב בטוויטר כי “בשוק יישומים חופשי, שיעורי (העמלות) לכולם היו צריכים להיות נמוכים בהרבה בזכות התחרות (…) מדובר במהלך שנועד לשרת את גוגל עצמה: רובם המוחלט של המפתחים ייהנו מהעמלה החדשה בגובה 15% ולכן סביר פחות שייאבקו, אבל רוב הרווח (הדגש במקור) בא מיישומים שימשיכו לשלם 30%. אז גוגל ואפל יכולות להמשיך להעלות מחירים ולשדוד את הצרכנים עם ‘מסי היישומים’ שלהן.
הטענות שלו מקבלות גיבוי מנתוני חברת ניטור היישומים האמריקאית Sensor Tower, שפורסמו על ידי רשת הטלוויזיה CNBC, ולפיהם גוגל אמנם מוותרת פה על יותר מחצי מיליארד דולר הכנסות בשנה – אך מדובר בסך הכל ב-5% מתוך כמעט 12 מיליארד הדולרים שגוגל גבתה ממפתחים בחנות שלה ב-2020.
דובר מטעם אפיק הבהיר ל-CNBC כי הבעיה של החברה אינו גובה העמלה – למרות שגם זו בעיה, שכן חברות האשראי למשל גובות 2.5%-3.5% בלבד – אלא עצם העובדה שגוגל מונעת ממפתחים את הבחירה האם להשתמש בשירותי התשלום של גוגל או בשירותים חיצוניים.