Forza Motorsport 7 הוא כבר הכותר העשירי של Turn 10 המפתחת את משחקי הסדרה. למרות שכל משחק נותן תחושה פחות או יותר שהוא דומה באופן לקודמו, בכל זאת החברה מצליחה להקנות חוויה שונה שגורמת להרגיש כאילו מדובר במשחק הראשון בסדרה. מבחינתנו זה אמר דבר אחד: רמת הציפיות שלנו הייתה גבוהה וזאת למרות שכיום יש לסדרה תחרות רבה למדי. אחד המתחרים הוא Gran Turismo Sport שפותח על מנת להפיק את המיטב מ-PlayStation 4 Pro, כשאחד אחר הוא Project CARS 2 שיוצא לקונסולות וגם למחשב.
אבל חלק מהציפיות כבר זכו להתמלא מיד עם ההתחלה של המשחק. כיאה למשחק בסדרת Forza, סרטון הפתיחה רועש וגועש ומעביר מסרים על תרבות הנהיגה והמירוצים באופן כללי. אחר כך כבר נכנסים לעניינים כמעט מיד וזה אומר שצריך לבחור בין נהג/נהגת כולל התלבושת.
אחרי היכרות קצרה עם שלושה סוגי מסלולים כבר אפשר לעבור למצב הקריירה שבנוי מחמש אליפויות אותן יש להשלים כדי להגיע לאליפות הסופית – The Forza Driver Cup. המשחק בנוי כך שלא יהיה קשה מידי לשחקנים ללמוד אותו. אין הקדמות מסובכות ותפריטים מיותרים, רק מצב קריירה פשוט שמוסבר בצורה טובה.
מה שהופך את Forza Motorsport 7 למנצח מול המתחרים, כולל אלו שהוזכרו לעיל, הוא הגיוון הרב שהוא מציע: 32 מסלולים חלקם חדשים לחלוטין; מעל ל-700 כלי רכב ביניהם משאיות, רכבי שטח, משפחתיות, NASCAR, רכבי GT, פורמולה ורכבי אספנות וכולל האוסף הגדול ביותר של רכבי למבורגיני, פרארי ופורשה; ואינספור שיפורים וכוונונים שהופכים את המוסך במשחק הזה לגדול ביותר אי פעם, ובהפרש ניכר.
עוד תכונה מעניינת במשחק היא מזג האוויר המשתנה. מירוץ יכול להתחיל כשיש עננים בשמיים, ובמהלכו הם יכולים לזוז ולחשוף את השמש. מירוץ שמתחיל לפנות בוקר בשעת זריחה יכול להסתיים כשהשמש כבר גבוה בשמיים, וכן יש סיכוי שבמהלך הנסיעה ירד גשם פתאומי, מה שכמובן משפיע באופן משמעותי על השליטה ברכב.
Forza Motorsport 7 תוכנן כדי להפיק את המיטב מ-Xbox One וכמובן מ-Xbox One X וזה ניכר היטב – מדובר במשחק היפה ביותר שקיים כיום לקונסולות הללו. הוא רץ בצורה חלקה במהירות של 60 פריימים/לשנייה באיכות 1080p והוא פשוט נראה מדהים: טיפות הגשם הממלאות את המסך, השמשה הקדמית שמתלכלכת באבק, השלוליות שמתיזות מים והירידה בפרטים עד לרמת הברגים הכי קטנים ברכבים – כל אלו הופכים אותו למחזה מרהיב להין, וזה עוד לפני שמתחילים לשחק ב-Xbox One X, שם הוא צפוי להראות טוב אף יותר בזכות האפשרות לרזולוציית 4K.
רמות קושי מגוונות
סדרת משחקי Forza ידועה בשיטת התגמול שלה. בעבר ככל שהשחקן בחר להקשות על עצמו יותר, כך גדל השכר אותו קיבל בסוף המירוץ. אם מחליטים, לדוגמה, לבטל את עזרי הבטיחות השונים כמו בקרת יציבות, בקרת משיכה ו-ABS, המירוץ יהיה קשה יותר אך מרוויחים יותר כסף.
הפעם המצב קצת שונה. כשמבטלים את העזרים לא מרוויחים יותר כסף, אלא אם מעלים את רמת הקושי של המתחרים. מדובר בהחלטה מאכזבת מאוד שהתקבלה בבוז גדול בקהילה ולדעתנו בצדק – לא היה צריך לשנות משהו שעובד טוב כל כך הרבה זמן וגם הפך לאחד מסימני ההיכר של הסדרה.
זה גם הוביל לבעיה נוספת. רמות הקושי לא מספיק מאוזנות וההבדלים ביניהן לא ממש ראליים. למעשה קצת היה לנו קשה למצוא את עצמנו מכיוון שרמת קושי מסוימת הייתה קלה מידיי עבורנו, ורמת קושי אחת מעליה כבר הפכה את המירוץ לקשה מאוד, אפילו קשה מדי.
במקביל הוכנס שיפור קטן שחוסך זמן: במקום לחכות שהמירוץ הנבחר ייטען כדי לבחור את רמת הקושי, לשנות את התמסורת או את ההגדרות, אפשר לעשות זאת תוך כדי הטעינה עצמה במסך אינטראקטיבי שבסופו של דבר מאפשר להגיע ישירות למירוץ מבלי התעכבויות מיותרות.
הדמיה או פעולה?
בהגדרה שלו, Forza Motorsport 7 הוא משחק הדמיית מרוצים. זה אולי נשמע מפחיד ומרתיע, אבל כמה שינויים בהגדרות יכולים להפוך אותו לנעים וקליל יותר.
כפי שכבר ציינו, חובבי ההדמיות יכולים לבטל את בקרת המשיכה, בקרת היציבות ולהפעיל מודל נזק מלא – דבר שמעבר לנזק הממשי למכונית גם ירוקן את מיכל הדלק ויגרום לבלאי של הצמיגים, מה שיכריח את השחקנים לעצור בעמדת הטיפולים במירוצים ארוכים.
מצד שני, שחקנים שמעדיפים את הקלות שמציעים משחקי מרוצים שהם יותר ממשחקי אקשן, יכולים לבחור להציג את הקו המנחה על המסלול, את אפשרות החזרה בזמן וכן לבטל את מודל הנזק כך שהוא יהיה ויזואלי בלבד. הגדרות אלו אולי לא יגרמו למשחק להרגיש שהוא אמד ממשחקי סדרת Forza Horizon, אך זה הכי קרוב לשם שניתן להגיע.
קופסאות הפתעה
רבים לא יאהבו זאת, אך תופעת ‘קופסאות המזל’ שמוכרת היטב ממשחקים רבים כולל Clash Royale, הגיעה גם לכאן. את הקופסאות ניתן לרכוש בכסף, אך מבלי לדעת מה הן מכילות. רק בפתיחתן מתגלה התכולה. הקופסאות יכולות להכיל פריטים שונים כגון מכוניות או פרטי לבוש, נדירים יותר או פחות. מדובר במנגנון שהוכיח את עצמו יותר מפעם אחת כמשהו שגורם לשחקנים לשוב ולשחק במשחק לאורך זמן, וב-Motorsport 7 המצב לא שונה. אלא שכאן המפתחים לקחו את עניין האספנות שלב אחד קדימה ואולי אף קדימה מדי: חלק מהמכוניות במשחק הן נדירות וניתן להשיג אותן בין היתר מקופסאות אלו.
ניתן לבחון, דרך התפריט, אלו רכבי אספנות כבר נמצאים באוסף הפרטי ואילו עוד חסרים בו. כמו כן אלמנט חדש במשחק שקשור לכך הוא הוא נקודות אספנות. השימוש בהן פשוטה – על כל רכב שמתווסף למוסך מקבלים נקודות אספנות. ככל שהרכב נדיר יותר, כך מספר נקודות האספנות שמקבלים יהיה גדול יותר. אחרי שאוספים נקודות אספנות בכמות מספקת נפתחת גישה למכוניות נדירות נוספות, עליהן מקבלים עוד יותר נקודות אספנות. המעגל הזה אינסופי והוא הוטמע היטב במשחק, והוא אמור לגרום לשחקנים ולאספנים להמשיך ולשחק עד להשגת כל המכוניות והתלבושות.
קהילה גדולה וכועסת
קהילת Forza היא אחת הגדולות במשחקי המירוץ ואולי הגדולה מכל מבין קהילות המשחקים בכלל. מליוני שחקנים שמשתפים שינויי עיצוב ושינויים מכניים שהם עושים ברכבים שלהם, ומאפשרים לאחרים גם להוריד אותם. יש גם מכירות פומביות בהן שחקנים מציעים את רכביהם למרבה במחיר, וגם אירועים שמכונים Forzathon בהם ניתן לזכות בכסף, נקודות ניסיון ובמכוניות נדירות. אסור גם לשכוח את ה-Drivatars, הגרסה הווירטואלית של השחקנים שלומדת את סגנון המשחק שלהם ומתחרה כמוהם.
הקהילה כאמור לא קיבלה בעין יפה חלק מהשינויים במשחק ובעיקר את העובדה שהשגת מכוניות חדשות קשה הרבה יותר. עוד שינוי שהרגיש את השחקנים בקהילה הוא שאם בעבר שחקני VIP היו מתוגמלים בשכר כפול בסוף כל מירוץ, ב-Forza Motorsport 7 התגמול הוא ל-25 מסלולים בלבד. זה גרם בסופו של דבר לחברה להתנצל על התסכול שגרמה. היא אף הודיעה שהיא מבטיחה מתנות למנויי VIP: ארבע מכוניות נדירות, מליון יחידות אשראי (הכסף של המשחק) וכן שכר כפול לאורך כל המשחק.
הקסם עוד חזק
למרות כל השינויים, שחלקם כאמור לא ממש התקבלו באהבה בקהילה, אסור לטעות – Forza Motorsport 7 הוא משחק הדמיית המירוצים הטוב והמלוטש ביותר שקיים היום. הוא מחדש הרבה דברים ועדיין מלא בקסם שהופך את הסדרה הכל כך מעולה הזו לטובה מאי פעם.
ואם אתם לא חובבי משחקים מהסוג הזה, ההגדרות הקלות של Forza Motorsport 7 יעזרו לכם להעביר אתו את השנה הקרובה, לפחות עד Forza Horizon 4.
רק חבל שבמקום שזה יהיה סימולציה כמו שסימולציה צריכה להיות, הם מציגים מהירות מירבים של מכוניתאחיזה והאצה כמו משחק של ילדים בני 3, ולא במספרים. מה שמאוד הורס.
המשחק סימולציה הטוב ביותר ששיחקתי בו הוא פורמולה 1 2017.