ביממה האחרונה החלו משתמשי iPhone (אייפון) לקבל באפליקציית פייסבוק (Facebook) הודעות המבקשות לאשר לחברה לעקוב אחריהם – אם כי, באופן אופייני לרשת החברתית, ההודעה לא קוראת לזה כך.
לפי הדיווחים, כרגע ההודעה מוצגת רק לחלק מהמשתמשים אך בקרוב היא תוצג כנראה לכולם, כפי שהודיעה פייסבוק עצמה בעדכון שנוסף אתמול לרשומה בבלוג שלה, בו היא טוענת כי אפל (Apple) פוגעת בעסקים קטנים שתלויים ביכולת להגיע ללקוחות פוטנציאליים באופן מדויק ככל האפשר, ולכן פייסבוק חייבת להציג את ההודעה הזו כדי “להבטיח יציבות לעסקים ולאנשים המשתמשים בשירותינו” ו”לספק הקשר על היתרונות שבפרסום מותאם אישית”.
ההודעה המוצגת מתחילה בכותרת “האם לאשר לפייסבוק להשתמש בפעילות האפליקציות והאתרים שלכם?”, ואחריה מוסבר כי האישור מאפשר “לקבל מודעות מותאמות יותר” ו”לתמוך בעסקים המסתמכים על מודעות כדי להגיע למשתמשים”. החברה מוסיפה כי “כדי לספק חוויית מודעות טובה יותר, אנו זקוקים לאישור שימוש בפעילות עתידית שאפליקציות ואתרים אחרים שולחים לנו ממכשיר זה. זה לא ייתן לנו גישה לסוגי מידע חדשים”.
עם זאת כל זה נועד ‘לרכך’ את המשתמשים ולהגדיל את הסיכוי שיאשרו את ההודעה של אפל עצמה, שמוצגת מייד אחר כך, והניסוח שלה מן הסתם ירתיע משתמשים רבים: “פייסבוק רוצה אישור לעקוב אחריכם באפליקציות ואתרים שבבעלות חברות אחרות”, נכתב בכותרת ההודעה, וכפתורי האפשרויות בתחתיתה הם “בקש מהאפליקציה שלא לעקוב” או “אשר מעקב”. החזרה על המילה ‘מעקב’ שוב ושוב צפויה לגרום לרוב המשתמשים לסרב לבקשה, ולכן פייסבוק, שדואגת כי הדבר יפגע בהכנסותיה, ממהרת להציג הודעה שממנה משתמע כי ללא המעקב הזה הפרסומות תהיינה גרועות יותר ועסקים קטנים יקרסו.
המאבק בין שתי החברות נובע ממהלך עליו הכריזה אפל בשנה שעברה, ושבמקור יועד להגיע יחד עם מערכת ההפעלה iOS 14, אך נדחה ל-2021 כדי לאפשר למפתחים יותר זמן להתכונן אליו. המהלך המדובר הוא שינוי ברירת המחדל במערכת ההפעלה של אפל, ממסירה של ה-IDFA (ראשי תיבות של “זיהוי למפרסמים”, המאפשר לחברות לקשר בין פעילות המשתמש בין אפליקציות שונות) של המכשיר אלא אם המשתמש נכנס להגדרות וכיבה זאת, למצב בו הפרט הזה לא יהיה נגיש אלא אם המשתמש אישר זאת מלכתחילה. הדבר מדאיג את חברות הפרסום, ובראשן פייסבוק וגוגל שכבר החליטה להסיר כל מעקב פרסומי.
המאבק החריף עד כדי כך שהן רוכשות פרסומות בעיתונים ובטלוויזיה כדי לתקוף את אפל על כך שבשם השמירה על פרטיות המשתמשים היא לכאורה הופכת את הפרסום המותאם לבלתי אפשרי וכך דנה עסקים קטנים לקריסה.
שתמות פייסבוק, אמן!
ביצים אלומות! חחח…
לא חובב של אפל בכלל,אבל סוף סוף הם עשו משהו חיוני
טוב שיש חברה עם ביצים מול פייסבוק…
מעולה