אפליקציות סיניות שונות בוחנות מזה זמן מה דרך לעקוף את הגנות הפרטיות החדשות של אפל (Apple), שיישומן צפוי להתחיל עם שחרור iOS 14.5 בשבועות הקרובים, כך מדווח הפייננשל טיימס.
הסינים פיתחו, כך נטען, מנגנון חלופי לזיהוי מכשירי אפל. המנגנון מאפשר לאפליקציות לעקוב אחרי משתמשים מבלי לבקש את רשותם לכך וללא שהמשתמשים יוכלו לבטל את המעקב. הכלי פותח על ידי איגוד הפרסום הסיני, המונה יותר מאלפיים חברות, בשיתוף עם מוסד מחקר המופעל ישירות על ידי הממשל הסיני.
בחודשים האחרונים, טוענים מקורות, המנגנון כבר נמצא בבדיקות על ידי מספר חברות, ביניהן טנסנט (Tencent), בעלי רוב אולפני המשחקים הפופולאריים למכשירים ניידים ובהם Riot Games (מפתחת League of Legends), אפיק (Epic, מפתחת פורטנייט), PUBG ועוד, כמו גם בייטדאנס (ByteDance), מפעילת הרשת החברתית TikTok (טיקטוק).
לשימוש של החברות הללו ב-CAID, גרסת האי פרטיות הסינית, עלולות להיות השלכות מרחיקות לכת: כל עקיפה של מנגנון הגנת הפרטיות של אפל מהווה הפרה מפורשת של תנאי השירות של אפל למפתחים, ועלולה להביא לחסימה של אפליקציות מהחנות, כולל מאוד פולולריות.
ולא רק בסין מחפשים
בינתיים, גם מחוץ לסין עובדות חברות על דרכים לעקוף את המגבלות החדשות. עם זאת ייקח זמן עד ליישום שלהן. בין היתר, מנסות חברות להשתמש במה שנקרא ‘טביעת אצבע של המכשיר’ – זיהוי המשתמש לפי פרטי המכשיר שלו כולל דגם, גרסת מערכת הפעלה, רשת סלולרית, שפת ממשק, שמות נקודות WiFi שמורות ועוד פרטים שגישה אליהם אינה מצריכה אישור מפורש, או בהצלבת כתובות דואר של משתמשים בין אפליקציות כדי לזהות מה מעניין אותם. גם דרכים אלו מפרות את התנאים של אפל, אך ההערכה היא שחברות רבות מעדיפות לקחת סיכון לחסימה מהחנות מאשר לאבד את נתח ההכנסות שלהן מתעשייה שמגלגלת חצי טריליון דולרים בשנה לאור ההערכה שכ-75% מהמשתמשים לא יסכימו לספק אישורים.
אפל, מצידה, סירבה להגיב לשאלות ספציפיות על סין והסתפקה בהצהרה כללית לפיה “התנאים וההנחיות של App Store חלים באופן שווה על כל המפתחים ברחבי העולם, כולל אפל. אנו מאמינים מאוד שיש לבקש את הסכמת המשתמשים לפני שמנטרים אותם. אפליקציות שיימצאו מפרות את בחירת המשתמשים יידחו”.
סין תשלם לאפל כמה מיליארדים ואפל ישתיקו את העניין.
זמן טוב לקנות עוד אפל