אפל, בימים בהם רק נוסדה, הייתה ידועה בזכות דבר אחד – מחשב בשם Apple, ולימים גם Macintosh. אט אט, בעיקר בשנים האחרונות, החלה החברה להיכנס לשווקים נוספים בעולם הטכנולוגיה, בקטגוריות רבות אשר את חלקן היא המציאה, ואת חלקן היא המציאה מחדש. גם בשנים האחרונות, על אף ריבוי המכשירים, אפל הייתה ידועה בשל כך שהיה לה מכשיר אחד בשוק בכל רגע נתון, כאשר המכשירים מתחלפים אחת לשנה. לאחרונה, כנראה מתוך רצון לחלוש על נתח שוק גדול אף יותר, החברה החלה במסורת חדשה: להמשיך למכור גם את המכשירים הישנים, אך במחיר נמוך יותר. 2012 הייתה שנה מרובת מכשירים עבור אפל, המתחרים הולכים ומתחזקים ובאפל יודעים כי המלחמה על הצרכן לא פשוטה. מה עושים? אירוע אחרי אירוע, המון מכשירים נוספים, והרבה הפתעות. הימים בהם היה iPod אחד, iPad אחד ו-iPhone אחד כבר חלפו. אפל אולי יוצאת מרווחת מכל הסיפור הזה, אך אנו הצרכנים, נוטים לצאת מבולבלים. אז אחרי כמה וכמה אירועים של אפל, הרבה מכשירים חדשים והרבה כאלו שנדחקו לפינה – אנחנו כאן כדי לעשות סדר. כמה זה עולה, מה זה יכול לעשות, ולמה לקנות את זה – כל זאת ועוד בכתבה הבאה.
iPhone
מכשיר ה-iPhone החדש, ה-iPhone 5, עורר, כרגיל, המון מחלוקות. על אף ה”אכזבות”, המכשיר מצליח לשבור שיאי מכירות ומקבל ביקורות טובות משלל המבקרים. ה-iPhone 5 כולל מסך Retina ארוך מזה של ה-iPhone 4S, שגדל לגודל של 4 אינץ’, מעבד חדש מסוג A6, עדיין כפול ליבה אך מהיר פי שניים (בתדר של 1.3GHZ, על פי בדיקות), מצלמה משופרת, עיצוב חדש, קישוריות LTE ועוד. עם השקת ה-iPhone 5, מכשיר ה-iPhone 3GS אשר היה פופולרי בעיקר בשווקים המתפתחים, נדחף אל מחוץ לשוק והפסיק להימכר.
מחירו של ה-iPhone 5 מעבר ליום זול כמובן, זאת בהתחייבות לחוזה שירות. בישראל הוא עדיין לא נמכר בחברות הסלולר ולכן רק החנויות הפרטיות הם אלו המשווקות אותו. מחירו בגרסאת של 16GB32GB64GB יעלה 4,7995,2995,799 בהתאמה, ה-iPhone 4 עם 8GB של זיכרון יעלה 2,549, וה-iPhone 4S עם 16GB של זיכרון יעלה 3,089 שקלים. שלושת המכשירים מוצעים בצבעים שחור ולבן. למחפשים את הדור החדש ביותר, אין מה להתבלבל, וה-iPhone 5 היא הבחירה הנכונה ביותר, אך אם מעוניינים עדיין במכישר iPhone זול, ה-iPhone 4 הוא הבחירה הנכונה, אולם הוא חלש מאוד, בקושי מריץ את iOS 6, ומוצע למכירה עם כמות צנועה מאוד של זיכרון, מה שיכול להתגלות כלא מספק כשמדובר בשימוש מאסיבי. ה-iPhone 4S הוא כבר בחירה טובה יותר, כאשר הוא מציע מעבד כפול ליבה, מצלמה מעולה, מעבד גראפי משופר, כמות זיכרון סבירה יחסית, ותמיכה מלאה ב-iOS 6.
iPad
אחרי חרושת שמועות הגיע המכשיר המוקטן לסדרת ה-iPad, ה-iPad mini. מבחינה מעשית, הוא מאוד מאוד מזכיר את ה-iPad 2 על רוב מאפייניו, רק בגרסה מוקטנת יותר. גם כאן נוכל למצוא את מעבד ה-A5 ואת אותה רזולוציית המסך של ה-iPad 2, מה שאומר שהמסך של ה-iPad mini יהיה חד יותר כיוון שהוא קטן יותר עם אותה רזולוציה. כמו כן נוכל למצוא עיצוב שמאוד מזכיר את ה-iPod Touch החדש, מצלמת 5MP מסוג iSight, קישוריות LTE, ומכשיר בעל מסך בגודל 7.9 אינץ’ עם מסגרת דקה. המכשיר תומך ב-iOS 6 במלואה וגם ב-Siri, דבר שוודאי ירגיז את בעלי ה-iPad 2 בטענה מוצדקת.
המכשיר, על אף שמהווה תחרות ישירה ל-Nexus 7 של Google, נמכר במחיר התחלתי גבוה יחסית של $329. הגרסה הבסיסית והזולה ביותר כוללת קישוריות Wi Fi בלבד ומגיעה עם נפח זיכרון של 16GB, ומכאן המחירים רק עולים כאשר נבחר נפחי זיכרון גדולים יותר וקישוריות LTE. המחיר ההתחלתי של ה-iPad mini אמנם יקר מזה של ה-Nexus 7, אך זול משמעותית מזה של ה-iPad הרגיל.
נוסף לכך, אפל הפתיע עם הדור הרביעי (או הדור ה-3.5) של ה-iPad שהגיע אחרי קצת יותר מחצי שנה מדגם ה-iPad 3. מה השיפורים? מעבד A6X, שלדברי אפל “מהיר פי שניים”. מהיר פי שניים ממה? גם אנחנו לא יודעים, הפסקנו לעקוב מרוב הפעמים ששמענו את האמרה הזו. פרט לכך, ה-iPad החדש כולל קישוריות LTE מהירה יותר, וחיבור ה-Lightning ופרט לאלו המכשיר נשאר זהה לדור השלישי, עם מצלמת 5MP מסוג iSight, מסך Retina בגודל של 9.7 אינץ’, מצלמה קדמית, ועוד. ה-iPad החדש יחל להימכר בקרוב במחיר של $499, כאשר גם כאן המחיר עולה עם כמות הזיכרון והקישוריות השונות.
לישראל, הדור הרביעי של ה-iPad וה-iPad mini יגיעו וודאי בהמשך. בינתיים, נוכל להסתפק בדור השלישי של ה-iPad. מחירי ה-iPad בישראל הם רבים ומגוונים, כאשר מכשיר ה-iPad מגיע עם תקשורת Wi Fi בלבד או Wi Fi+3G, ובשלושה דגמי זיכרון, של 16GB, 32GB ו-64GB. מחירו נע בין 2,200 ש”ח עד 3,500 ש”ח לגרסת 64GB, ותוספת דור 3 מוסיפה למחיר עוד כ-500 שקל.
למי שמחפש דגם זול יותר, יוכל למצוא את ה-iPad 2 אשר ממשיך להימכר וזמין בשתי גרסאות: 16GB Wi Fi+3G או 16GB Wi Fi. המחירים הם $399$529 בהתאם. בישראל מחירו נע בין 2,000 ש”ח לגרסת ה-16GB ועוד 3,400 לגרסת 64GB עם דור 3.
http://www.youtube.com/watch?v=qL0UlqpfuQc&list=UUE_M8A5yxnLfW0KghEeajjw&index=2&feature=plcp
iPod
גם אנחנו, כמו כולם, היינו בטוחים שאפל תחליט לזנוח השנה את קטגורית ה-iPodים שלה, או שתציג עוד דגם ביניים של iPod Touch, אך לא כך היה הדבר. למעשה, הציגה החברה מכשיר iPod Touch עוצמתי שנמצא קרוב ל-iPhone מבחינת שווי הקנייה יותר מאיי פעם. המכשיר החדש מציע את מעבד ה-A5, זה אשר נמצא ב-iPad 2 וב-iPhone 4S, וזו הפעם הראשונה בה אפל מציעה את מכשיר ה-iPod Touch עם מעבד כפול ליבה. מעבר לכך, למכשיר יש מצלמת 5MP משופרת (מסוג iSight), עיצוב חדש ודקיק, מסך 4 אינץ’ בדיוק כמו זה של ה-iPhone 5, ותמיכה מלאה ב-iOS 6 וב-Siri.
בדומה לסדרות ה-iPhone, מי שמחפש את הנגן המתקדם ביותר הוא כמובן ה-iPod Touch, אשר מגיע עם 32GB64GB (גרסאת ה-16GB נזנחה הפעם), במחירים של $299$399 בהתאמה. המכשיר החדש מגיע בשלל צבעים, ומגיע עם האזניות החדשות של אפל. לפלח המחיר הזול יותר יש את ה-iPod Nano אשר עבר שיפור מן הקצה אל הקצה, והוא כולל מסך בגודל 2.5 אינץ’ שמאפשר גם צפייה בסרטים, מגיע עם אפליקציית Nike ועוד כמה וכמה אפליקציות שונות שעושות שימוש ביכולות המכשיר. מערכת ההפעלה, אגב, היא אינה iOS, אך היא מאוד מזכירה אותה. ה-iPod Nano מגיע עם 16GB בלבד, במחיר של $149. האפשרות השלישית והזולה מכולם הוא ה-iPod Suffle. אין לו מסך, לא מעבד עוצמתי, והמחיר בהתאם. המכשיר כולל 2GB של זיכרון בלבד, מוצע בשלל צבעים גם כן, ויעלה $49. בישראל, דגם ה-iPod Touch החדש אינו נמכר באופן רשמי, לכן ב-iDigital ניתן להשיג רק את דגם ה-iPod Touch הקודם, זה מהדור הרביעי, במחיר של החל מ-1,079 שקלים לגרסאת ה-16GB, ועד לגרסאת ה-64GB שמחירו 1,799 שקלים. להזכירכם, הדור הרביעי כולל את המעבד חד הליבה של אפל, A4, מצלמה אחורית ומצלמה קדמית לשיחות FaceTime, ותמיכה חלקית ב-iOS 6. הדור החדש נמכר כרגע רק בחנויות הפרטיות במחיר של 269 שקלים ל-iPod Shuffle (שכולל 2GB בלבד), 749 שקלים ל-iPod Nano (שכולל 16GB של זיכרון) או 1,6992,199 שקלים ל-iPod Touch החדש שכולל 32GB64GB.
גם בגזרת ה-Mac נעשו שינויים רבים, כאשר הוצגו מחשבים חזקים יותר בכנס ה-WWDC 2012, שכוללים מעבדים עוצמתיים, אפשרויות רבות ומגוונות, ולראשונה במחשבי ה-Mac – גם תצוגת Retina מעולה. בכנס האחרון של אפל החברה הציגה גם מחשבים זעירים יותר אשר מיועדים לקהל שוק נמוך יותר, והביצועים בהתאם. כמו כן, הכוכב של הערב בגזרת ה-Mac היה ללא ספק מכשיר ה-MacBook Pro החדש בעל מסך 13 אינץ’, גם כן מיועד לשוק הביניים.
האירוע האחרון, בעייני רבים, היה אירוע היסטורי. מאז נוסדה אפל, היא עסוקה ביצירת מכשירים לשווקים הגבוהים יותר, עם רמת גימור מושלמת ומכשירים שמורגש שהושקעה בהם עבודה ומחשבה רבה. באירוע הזה, אפל, כביכול, הציגה מכשירים זולים יותר בעיקר בגזרת הטאבלטים. זהו צעד שמעולם לא ראינו. נכון לרגע זה, אפל לוקחת חלק כמעט בכל שוק אפשרי, בין אם בגלל איכות המכשירים ובין אם בגלל התפוח שנמצא בגבם. ההיצע גדול, מה תבחרו?
אביחי, אשמח לשמוע איזה קטגוריה אפל המציאה…
במקרה הטוב היא המציאה מחדש, במקרה ברע היא גנבה רעיונות של אחרים.
סדרת מכשירי iPod?
מכשירי MP3 זה המצאה של אפל? אתה רציני?
להב שלום,
אין מכשיר אלקטרוני בעולם שאני לא המצאתי אותו לפחות חמש שנים לפני כולם. אבל טרם מכרתי ולו יחידה אחת. אני מקווה שאתה מבין את המשמעות החבויה בין מילותי האירוניות.
הקו המנחה של המנוח סטיב ג’ובס היה להכנס לתחומים רק לאחר שהוא שוכנע שהפתרון של אפל הוא הטוב ביותר בתחומו.
ההוכחה שהפרינציפ הזה הצליח נמצאת בשורה התחתונה – שורת הרווח.
אפל היא החברה הגדולה בעולם משום שיש ביקוש אדיר למוצריה למרות שמחיריהם גבוהים.
לזה קוראים בשפה מקצועית “ערך המותג הגבוה העולם”.
אפל “מתלבשת” על תחום מסויים ומנגישה את הטכנולוגיה לקהל הרחב. זה סודה.
עכשיו אפרק את שאלתך לגורמים ואבחון כמה מקרים.
iPOD
—–
בתחילת המילניום היו מצלמות הסטילס הדיגטליות, מצלמות הוידאו הדיגיטליות, ומכשירי כף היד PDA שלושה שווקים מאורגנים. אך אפל גילתה שנגני המוסיקה באותה עת היו או מגושמים או קטנים וחסרי תועלת – עם ממשקי הפעלה ממש לא נוחים.
לפיכך החליטה אפל להכנס לתחום זה. המנוח סטיב ג’ובס הורה למי שעמד אז בראש מחלקת החומרה, ג’ון רובינשטיין (לימים עבר להיות בראש PALM), להרכיב צוות להפקת נגן מוסיקה. רובינשטיין אסף סביב הפרויקט את מהנדסי החומרה Fadell ו- Dhuey ואת המעצב התעשייתי הנערץ ג’ון אייב.
באותה עת הכיר רובינשטיין – כתוצאה מפגישות שקיים ביפן עם נציגי יצרנים – את הפיתוח החדיש של חברת טושיבה – כונן דיסק קשיח דק מאד.
רובינשטיין רכש מטושיבה את הזכויות לשילוב דיסק זה במוצרי אפל.
במקביל נעשתה באפל עבודה על תיאום בין המסך הקטן הסוללה הזעירה ורכיבים חיוניים אחרים.
האייפוד פותח בזמן שיא של פחות משנה והורז בסוף אוקטובר 2001.
ג’ובס קרא לו “מוצר תואם מקינטוש עם כונן 5GB השם אלף שירים בכיס הלקוח”.
אפל הוסיפו גימיק שיווקי גאוני – אוזניות ללא קשת בצבע לבן!
יכול להיות שזה נשמע קצת ילדותי – אבל הגימיק הזה שינה אפילו את עולם האופנה.
כך השתלטה אפל על שוק הנגנים הזעירים ומכרה עד היום כשליש מיליארד יחידות. היו שנים שנתח השוק העולמי של אפל בתחום זה היה מעל 75%.
כמובן שהיו יצרנים אחרים במשחק אך לא הצליחו לפגוע במכירות אפל – החל מיצרנים שניסו להתחרות במחירים נמוכים, ועד היצרן הצרפתי היוקרתי ארקוס.
התחרות לא פגעה באפל – וכך הצליחה יצרנית מחשבים להפוך תוך שנים אחדות למלכת ה- consumer eletronics. המנוח סטיב ג’ובס הבין את גודל האוצר שבידו ושינה את שם החברה מ- Apple Computers ל- Apple.
iPhone
——
כל מה שהיה לפניו היה לא נוח – בגלל הסטיילוס.
או בגלל מקלדת מסורבלת וכבדה.
האייפון כבש את העולם בזכות היכולת להפעיל בקלות סמארטפון בלי מקלדת ובלי עט-חרט.
זה היה סודו של המכשיר. זה עמד בבסיס ההצלחה חסרת התקדים.
כל מדור לדור שופר המכשיר עד שהגענו לגירסת אייפון-5 שהוא לעניות דעתי ה- “סמארטפון הכי משעמם בעולם – הסמארטפון הכי טוב בעולם”.
אפשר להתווכח על עניני טעם וריח אבל אי אפשר להתווכח על הצלחה כלכלית אדירה.
iPAD
—-
שנםי רבות לפני השקת האייפאד הראשון כבר ראיתי כל מיני טאבלטים. חלק מהם הופעלו ע”י גריסאות משונות של מיקרוסופט חלונות. כולם היו כשלון מסחרי חרוץ. הפופולאריות של קטגוריית המחשבים הניידים שכונו NETBOOK חיסלה את הטאבלטים בעידן הטרום-אייפאד.
ומה קרה? האייפאד הפך למוצר האלקטרוניקה ששבר את כל שיאי המכירה בכל סוגי המכשירי אי-פעם.
תאוצת המכירות היא כל כך גבוהה שלא היה לה תקדים: לא מקלט הרדיו, לא מקלט הטלויזיה, לא ה- walkman, לא נגן ה- CD, לא נגן ה- DVD…שום מוצר לא הצליח לפרוץ בזמן כה קצר אל התודעה הרחבה של הציבור ומכר מכירות היסטריות כבר ברבעונים הראשונים לאחר השקתו.
==========================
בנקודה זו אין טעם להמשיך לפרט מוצרים ושרותים אחרים של אפל שעשו היסטוריה.
להב,
אני מבקש ממך לחשוב של שתי השאלות הבאות:
1 – מדוע כל התעשיה עסוקה בשנים האחרות בנסיונות להפיק
iPhone Killer
iPAD Killer
???
2 – מדוע ענק המיחשוב מיקרוסופט הבין, הפנים והחליט שעליו לאמץ את המודל העיסקי של אפל ולהתחיל לייצר מכשירים בעצמו עם הלוגו שלו בתחום המיחשוב האישי הנייד?
בברכה,
א.
איזה תגובה מושקעת!!
צר לי אביחי, אך יש טעות בדבריך. המקבוק פרו ממש לא מיועד לשוק הביניים. במיוחד לאור הדקות איכות הבניה מסך רטינה פנטסטי ומפרט עוצמתי ביותר.
כנל האייפד מיני, נכון שזו קטגוריה שכנראה שאפל לא רצתה להכנס אליה, אך היא עשתה זו בתבונה עם בחירת גודל מסך גדול יותר במעט שמשפיע רבות, גימור מדהים וכמו כל מוצר אחר, איכות חומרים מעולה, כך שגם האייפד מיני זוכה להילה של מוצר פרימיום.
מכשירים יפים אבל לא מצדיקים את המחיר שדורשים עבורם , במיוחד כשיש מתחרים שעוקפים אותם בסיבוב.