אפליקציות המכילות פרסומות תמימות לכאורה עשויות להניב רווח רב לנוכלים תוך פגיעה בחיי הסוללה ותוכנית הגלישה של משתמשי מכשירי Android, כך לפי תחקיר שפורסם במהלך סוף השבוע על ידי BuzzFeed.
מי שגילו את התרמית היו חוקרי Protected Media הישראלית ו-Sophos הבריטית. בשלהי 2018 הם הבחינו בצמיחה חדה בשיטת הונאה שכבר זיהו במהלך השנה: פרסומות וידאו נסתרות שרצות מאחורי פרסומות תמונה רגילות, כמו אלו שמשולבות במאות אלפי אפליקציות Android חינמיות כדי לאפשר למפתחים להתפרנס בלי לגבות כסף מהמשתמשים.
הוידאו מוסתר מאחור
פרסומות וידאו כאלו מנצלות שטח פרסום זול (משבצות לפרסומות טקסט או תמונה עולות מעט מאוד) ומחביאות מאחוריו נגני פרסומות וידאו יקרות יותר, בשיטה שניתן לכנות ‘הערמת פרסומות’ (מלשון עֲרֵמָה). כך, החברות המפרסמות משלמות על פרסום יקר שהמשתמשים כלל לא ראו, אך הפרסומות הנסתרות הללו גוזלות חיי סוללה ורוחב פס להורדה של תוכן הווידאו המוסתר.
שתי החברות זיהו כי אחת החברות שכלי הפרסום שלהן נראה כפלטפורמה מרכזית של התרמית הזו היא Aniview הישראלית. פרסומות התמונה הפשוטות שהוצגו לפני נגני הווידאו המוסתרים היו מאוחסנות על שרת ששייך לחברה, וגם מנגנון העקיבה אחר כמות החשיפות לאותן פרסומות היה של החברה, ולדברי החברות רק גורמים עם גישה למחשבי החברה – כלומר העובדים בה – יכולים היו לעשות זאת.
Aniview, מצידה, טוענת כי אין לה שום קשר עם התרמית. המנכ”ל, אלון כרמל, מסר כי “באזזפיד הסבו את תשומת ליבנו לפעולת ניצול לרעה, וכתגובה מיידית עצרנו את הפעילות הזו והתחלנו ונמשיך בחקירה פנימית של האירוע. יידענו את לקוחותינו והדגשנו שהשימוש בפלטפורמה שלנו חייב להיות בהתאם למדיניות שלנו”. הוא הוסיף כי החברה “לא משתתפת במודע בפעילות הונאה”, וכי היא בוצעה על ידי לקוח שניצל את השירות.
חברת DoubleVerify הישראלית, שגם היא חקרה במקביל את אותה הונאה, הוסיפה כי “הם עשו עבודה טובה בהסתרת מעשיהם”. וכי התרמית מעידה על “תחכום רב למדי” במחשבה איך להרוויח סכום כסף מירבי מפרסומות זולות לכאורה.
אין ספק שאלון כרמל מאחורי זה. מדהים. להרוס שם של תעשיה שלמה.