84% מההורים ברחבי העולם חוששים לבטיחות ילדיהם ברשת האינטרנט – כך עולה מסקר שהזמינה חברת קספרסקי. ואולם, בממוצע משקיעים הורים 46 דקות לכל אורך תקופת הילדות של בניהם ובנותיהם כדי לשוחח עימם על התנהלות נכונה ובטוחה ברשת. יתרה מזאת: יותר ממחצית (58%) מההורים מקדישים לדיון בנושא פחות מ-30 דקות – זמן קצר יותר משעת לימודים בבית הספר.
ביטחונם ופרטיותם של ילדים באינטרנט הופכים לחששות הגדולים ביותר עבור הורים בימים אלה. לתשעה מתוך 10 ילדים בעולם בטווח הגילים 7 עד 12 יש טלפון חכם, טאבלט או מכשיר אחר שמחובר לרשת – כלומר שילדים מעטים מאוד אינם חשופים לעולם הדיגיטלי. כמו כן, שניים מתוך כל שלושה הורים (64%) מסכימים שילדיהם מבלים זמן רב מדי ברשת, כשבפועל מדובר לא רק על היקף הזמן אלא גם על הכמות והמגוון הרחב של תכנים להם חשופים הילדים, כשחלקם לא הולמים את גילם או אפילו מסוכנים עבורם.
27% מההורים שתושאלו בסקר השיבו שלגביהם, חשיפה לתוכן מיני או אלימות היא האיום הגדול ביותר הנשקף לילדיהם ברשת. 26% מההורים מאמינים כי דווקא התמכרות כללית לאינטרנט היא המזיקה יותר. 14% רואים בקבלת הודעות אנונימיות המסיתות להתנהגות אלימה או בלתי הולמת כסכנה החמורה ביותר.
באשר לפתרון לבעיה, או לפחות הדרך להפחתת הסיכון הפוטנציאלי – 81% מההורים סבורים כי גם הם וגם בתי הספר נושאים באחריות ללמד את הילדים את נושא הבטיחות ברשת ולהקנות להם כלים לשימוש הולם ברשת. מרבית ההורים (86%) גם מאמינים כי רוב הילדים נותנים אמון בהוריהם, עובדה שעשויה לסייע לשיח אפקטיבי אודות הגלישה הבטוחה ברשת.
ועדיין – הורים רבים מתקשים לקיים עם ילדיהם את השיחות בנושא הטעון הזה, ולראיה מקדישים לו, בממוצע פחות משעה על פני מספר שנים. 60% מההורים שהשתתפו בסקר אמרו, שעבורם, האתגר הגדול ביותר היה להסביר לילדים את האיומים באופן שהם יכולים להבין ולהתחבר אליו. כמחצית אמרו שהאתגר הגדול ביותר עבורם היה לגרום לילדים לקחת את האיומים והסיכונים ברשת ברצינות. ו-42% אמרו שהאתגר הגדול עבורם היה להקנות לילדים ביטחון ולשכנע אותם שלא להיכנע ללחץ חברתי בנושאים הקשורים לגלישה ברשת.
אמה קני (Emma Kenny), פסיכולוגית בריטית שסייעה לקספרסקי בניתוח נתוני הסקר, אמרה: “ברור שההורים לא רוצים לנטוע בילדיהם פחד מגלישה ברשת אך אין הדבר אומר שיש להימנע כליל משיח בנושא. האיזון הוא המפתח וילד בקיא הוא ילד בטוח. אם ההורים ישברו את מחסום התקשורת בנושא בטיחות והתנהלות נכונה ברשת, הם יוכלו להבטיח כי ילדיהם ייהנו מגלישה באינטרנט תוך השריית תחושת ביטחון.
“כולנו מסכימים שיש להגן על ילדים אך ניתן לעשות זאת טוב יותר אם תחילה ההורים ילמדו על האתרים הפופולריים בקרב ילדיהם ואז יציעו להם גלישה משותפת. אחר כך כדאי לחשוב על אמצעי אבטחה אמינים שיגנו על הילדים מחשיפה לתוכן לא הולם או פוגעני”.
מרינה טיטובה, ראש מחלקת שיווק מוצרים בקספרסקי אמרה: “עלינו להבין כי האינטרנט מאפשר לילדים להיתקל בתוכן שאנו לעולם לא היינו רוצים שיראו. אנו גם מודעים לעובדה ששיחה על חששות אלה היא אתגר עבור ההורים, אך עדיין עליהם לוודא שילדיהם קשובים ולא נאטמים. מתוך הבנת חשיבות הנושא, קספרסקי שמה לעצמה למטרה להנגיש פתרונות והמלצות לכל המשפחה, שיספקו להורים ולילדים שקט נפשי”.
המחקר נערך עבור קספרסקי על ידי חברת Savanta בקרב כ-9,000 הורים לילדים בגילאי 7 עד 12 בכמעט 20 מדינות בכל אזור בעולם.