העיתון הכלכלי Business Insider מדווח כי בגוגל מעוניינים לקבל נתח גדול יותר מהמכירות ה’פליי סטור’ (Play Store), החנות המקוונת של החברה.
המצב הנתון היום הוא שגוגל מרוויחה “רק” 5% מכל מכירה של תוכן מחנות הגוגל פליי, בעוד ש-25% הולכים אל המפעיל הסלולארי ו-70% הנותרים מגיעים אל המפתח. על-פי הדיווח בחברה מעוניינים להגדיל את הנתח מהרווחים של חנות התכנים המקוונת ולהגדיל אותו דווקא על חשבון המפעיל הסלולארי ולא על חשבון המפתח.
הדיווח הגיע לראשונה בעקבות משא-ומתן שגוגל מנהלת עם מפעילות סלולאר בקוריאה זאת על-פי האנליסטים יוג’ין יונג (Eugene Jung) ובן שכטר (Ben Schachter). יונג טוען כי בגוגל מנסים להשוות את נתח הרווחים שלהם לנתח המפעילה ולהגיע למצב שבו הם מקבלים 15% מכל מכירה ו-15% הנותרים יגיעו לכיסם של המפעילות הסלולאריות. על-פי יונג משא-ומתן שכזה מתנהל עם מפעילות סלולאר נוספות גם מחוץ לקוריאה.
שכטר מעריך כי בחודש מאי האחרון לחנות המקוונת של גוגל כ-350 מליון דולר הכנסות, אלו ההניבו לגוגל “רק” 17.5 מליון דולר, במקום 52.2 מליון דולר על-פי החישוב החדש – כך שניתן להבין מדוע “בוער” לגוגל לפתוח הסכמים ולהגדיל את הנתח מהמכירות. מה שכרגע לא יודע (ולא ניתן להסיק מהדו”ח) הוא האם בכל מכירה גוגל מתחלקת עם המפעיל הסלולרי בהכנסות או רק בעסקאות שהחיוב שלהם מתבצע על-גבי החשבון של המפעיל הסלולרי.
אם זה באמת נכון שגוגל משלמת למפעילות (למרות שזה נשמע הזוי מאד) זה עצוב מבחינתם..
או שבזכות המודל הזה יש למפעילות סיבה למכור יותר מכשירי אנדרואיד.
נראה שהאסטרטגיה השתלמה.
יש להם אינטרס למכור מכשירי אנדרואיד בלי קשר, גוגל מאפשרת להם לפתוח את המכשירים ולהעמיס את כל שירותי התוכן שלהם על מערכת ההפעלה. דבר אשר מכניס כסף למפעילות.
אכן.
ובכל זאת מדובר בערוץ הכנסה נוסף שאף מניב כסף לאורך זמן.
גוגל.. קודם תעשי פסח בחנות ואז תדברי על רווחים
אשמח להסבר איך המפעילות קשורות למכירת האפליקציות. לפי מה שידוע לי כל הקניות נעשות בעזרת הGoogle wallet בעזרת כרטיס אשראי. איך המפעילות לוקחות נתח מהמכירה ? ומה קורה אם אני קונה דרך WiFi או מטאבלט בלי 3G ?
אני לא יודע בוודאות ובעת כתיבת הכתבה לא מצאתי תשובה חד-משמעית, ברשת ישנם דיווחים סותרים:
על-פי המודל הראשון גוגל מתחלקת עם המפעילות על רכשיות שבוצעו דרך חשבון הטלפון (חיוב דרך המפעילה) לכן גם הוכנס המשפט בסיום הכתבה.
על-פי המודל השני שנתמך גם על ידי פוסט בויקיפדיה (אם כי שם האחוזים הם 30% למפעילה 70% למפתח), מפעילת הסלולאר היא מפיצה וברגע שמכשיר נקנה מרשת X, גוגל מתחלקת עם הרשת על-כל רכישה שמתבצעת באמצעות המכשיר (גם אם על גבי Wi-Fi) שנקנה דרכה.
אני מאמין באופן אישי שהמודל הראשון תואם את מה שקורה בפועל, אבל אני לא עובד בחברת סלולאר וגוגל לא ממהרת לתת את הפרטים הללו, בנוסף הדו”ח של ביזנס אינסיידר לא נוגע בפרטים האלה גם, כך שהמודלים שהצגתי הם בגדר ‘השערה’ בלבד.
למה המפעילה הסלולארית מקבלת כסף מהמכירות של האפליקציות? איזה קשר יש לה לאפליקציה?
אני משלם למפעיל סלולארי כדי לקבל שירותים של תקשורת סלולארית, לא תוכן ואפליקציות.
כל עוד זה לא משפיע על הצרכן או על המפתח שיעשו מה שבא להם.
באמת שאני לא מבין מה הקשר למפעילות הסלולאריות, הן לא אחראיות על הנתח של הקנייה.
ובכל מקרה חשבתי שבאפל הרווחים למפתח יותר קטנים, אבל מסתבר שבכל מקרה זה 70 אחוז
אם אני לא טועה התשלום להיות רשום כמפתח של אפל הוא 99-דולר בשנה, בעוד בגוגל מדובר בתשלום חד-פעמי של 25 דולר.
נתח הרווחים הוא 70% בשניהם.
איך זה שלקבל הרשאה להיות מפתח מפרסם בחנות של גוגל צריך לשלם 25$ ועדין יש המון ג’אנק-אפפ??